Gå til innhold

15 mnd og sier ikke ett eneste ord.......

Anbefalte innlegg

Skrevet

gutten min på 15 mnd har enda ikke begynt å si ett eneste ord. Ikke engang mamma eller pappa sier han. Men han forstår veldig mye, kan prate til han og han forstår når jeg spør han om mange ting. Han henter ulike ting som jeg ber han om, men å snakke vil han ikke. Han peker og sier "deee" og "geee" han har jo endel ulike bable ord, men ingen som gir noe mening. Flere som har tause barn?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

har også en gutt på 15 mnd, og han sier noen få ord, men ikke veldig mange. Tror det viktigste er at de forstår det man sier, det er noen som liker å vente med å gjøre ting til de er sikre på at de kan det;) Han bygger seg sikkert opp en stort passivt ordforråd som han vil begynne å bruke selv når han føler seg klar:)

Skrevet

min er snart 18mnd, og sier ennå ikke noe. Ikke mamma og pappa engang:-( men masse bæææ, dæææ og ellers babling. Kjenner igjen "ord", det vil si samme lyden hver gang når han feks peker på vannflaska si. Min er svært aktiv da, har knapt hatt tid til å sitte ned og kikke i bøker eller bli lest til, mulig at det kan ha noe å si. Hm. Men merker jo at han skjønner masse:-)

Skrevet

Mi er også 15 mnd og sier heller ikke mange ordene... hun kan heller ikke gå pga hoftedysplasi (skinner) så føler hun er litt etter mange andre på sin alder. Hun sier mamma, pappa, bæ, der og æsj. Tror alt sånt er veldig individuelt, kjenner foreldre med barn på to år som ikke sier så mange ordene også.

Skrevet

Jenta mi er 16 mnd og går forsatt ikke og snakker masse, men det er bare noen ytterst få ord vi forstår som mamma, pappa, ja, nei, hei og hadet.

Tror dette er ganske normalt også, men man hører kanskje mest om dem hvor barnet kan masse!

Skrevet

må bare si at her kan man virkelig se hvor stor forskjell det er på barna våre. snuppa her på 18 mnd sier en hmmm rundt 200-300 ord kanskje..... snakker i hele setninger osv. men hun er veldig tidlig ute med språket. sa mamma allerede da hun var litt over 4 mnd.. mens deres er kanskje litt seinere ute og på andre "enden" av hva som er normalt. jeg syns ikke dere bør bekymre dere altså. språket kommer og når de endelig har lært seg å snakke så lengter du etter tiden de ikek kunne mase om alt..hehe..

men uansett, jeg jobber i barnehage og pleier å si til bekymrete foreldre at så lenge barna "snakker" så kommer språket etterhvert. det viktigste er at de lager lyder og prater selv om man ikke forstår det.. når de fyller to år og ikke kan si noe da kan man kanskje bli litt bekymret..

og til slutt må jeg si at deres små er sikkert flinkere til andre ting..;)

Skrevet

Haha... lillegutt her bablet også da han var 4 mnd, hadde jeg villet så hadde jeg nok hørt mamma, men nei.... trur nok ikke det var det han sa nei....

Skrevet

En jeg kjenner var bekymret for akkurat det samme, da hennes yngste gutt ikke sa et ord. Men, da han var blitt litt større kom plutselig språket som en foss, han hadde samlet det opp til han kunne det :-)

Det som er viktig er vel at dere fortsetter å stimulere språket selv om han ikke prater, pek på ting, si hva det heter, gjenta ordene og ikke snakk i for lange ok kompliserte setninger. Det kommer til å gå helt fint, garantert.

Skrevet

Å herregud mammamai! Så ikke du linken? Jeg la ut en link der du atter en gang skryter av hvor mange ord ungen din kan, i en tråd der en mor er bekymret for hvor lite hennes snakker. Og nå gjør du det samme IGJEN!!!

ALLE SAMMEN- DATTEREN TIL MAMMAMAI ER SÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ SMART OG KAN FLERE HUNDRE ORD!!!

Skrevet

17mnd og de første ordene har akkurat kommet nå!

Skrevet

anonym kl 1231

litt misunnelig eller? siden du legger deg sånn opp i det? Jeg fremhver jo hele tiden at det er store forskjeller på barna og at alle barna er stortsett innenfor normalen. men normalen er "stor". og det er store forskjeller på når barna lærer seg å prate.

og ja datteren min sa mamma klart å tydlig når hun var 4 mnd.. skal love dere det var mange som sperret øynene opp på butikken når vi var å handlet å hun lå i vognen å ropte mamma mamma mamma... ;)

men uansett, språket kommer når det kommer..;)

Skrevet

Nå handlet denne tråden om en liten en som IKKE sier noe.

Du skriver jo at han skjønner hva du sier, henter ting til deg, babler litt osv. Ord dukker nok plutselig opp etterhvert.

Skrevet

Hei,

jenta mi sa heller ikke noe særlig tydelig da hun var 15 mndr, men da hun rundet 18 mndr så løsnet det plutselig. Nå kommer det flere ord i uka, ikke noen setninger ennå, men mer eller mindre forstålige ord som f.eks "ue" (som betyr lue), "bebi", "eple", "grofjsgt" (hva nå enn det betyr...) osv. Men pappa kan hun ikke ennå, til pappas store fortvilelse....

Skrevet

Kansje du bør dra til legen med barnet??? 15mnd og sier ikke 1 eneste ord???

Skrevet

... og legen kommer til å sjekke språkforståelse, hørsel og ellers utvikling (grovmotorikk, finmotorikk). Når han/hun da finner at dette er normalt blir konklusjonen at ungen er normal, noen snakker tidlig og andre snakker sent. Bare vent, så kommer språket helt plutselig.

Altså, hvis du mener barnet hører godt, forstår når du snakker til det (ikke alt selvfølgelig) og har utviklet seg normalt motorisk er det ingen grunn til å se legen enda.

Gjest Linda & AdRiaN
Skrevet

hei.. min Adrian er 16 måneder, å sier jaggu ikke masse han heller.. han sier mamma, pappa å gakk gakk... mn i barnehagen sier de at han leker seg så "bra" at de tror han bruker mer tid å energi på å leke enn å prate. å at barn som venter lenge med å prate ofte lagrer ord å prater kjempebra når de først begynner =) jeg satser på d.. :)

Skrevet

nå ble jeg litt bekymra her, min lille prins er 18 mnd og kan kun 1 ord(!!) han sier mamma, men ikke bare til meg, alle og alt er mamma.... trodde dette var normalt men nå begynner jeg å lure. han skjønner mye av det vi sier da og lager lyder men ingenting som høres ut som ord...

Skrevet

Min gutt har akkurat fylt 2 år og bruker nok ikke mer enn 20-30 ord sånn til daglig. Alle disse ordene er kommet etter at han var 17-18 mnd. Likevel så kan han plutselig slå til med hele setninger med flere ord som jeg aldri har hørt han bruke før. Men han vil ikke si noe på kommando og setningene blir ikke gjentatt. For det meste gjør han seg forstått med kroppsspråk og peking. Likevel merker jeg at ordene han bruker til daglig gradvis øker nå. Virker som noen unger samler opp masse ord som de har inni seg før de liksom tørr å slippe de ut på en måte. Så lenge man opplever at barnet forstår mye av det man sier og ser ut til å høre godt skal man ikke bekymre seg, sa helsestasjonen til meg når han var rundt 18 mnd.

Skrevet

Mye å bekymre seg for. Jeg begynte selv å prate veldig seint, og foreldrene mine var superbekymra. Men det har da gått bra med meg likevel :-) Sønnen min på 18 mnd snakker ikke. Han sier bare bø, bæ, bæ-bu, mamma og pappa. Men han er visst den som snakker mest i barnehagen. Han prater og prater og diskuterer noe voldsomt, men kun uforståelig babbel. Det er jo så utrolig individuelt når unger begynner å prate, og foreløpig bekymrer jeg meg ikke.

Dette gjelder jo alt: Ungen vår begynte også sent å gå, men nå springer han jo av gårde. Så det var unødvendig å bekymre seg for det.

Men klart er det lett å sammenligne med andre unger som er tidligere ute med det meste.

Skrevet

min er 18 mnd og sier ikke så mange ord. Da han var 15 mnd sa han bare mamma og pappa og hei tror jeg. Jeg er ikke bekymra i det hele tatt! Han skjønner jo alt jeg sier, og prøver å herme. Men da han var 15 mnd altså var det mest bare babling. Ikke syns jeg det virket som han forstod så masse heller. alt kommer bare vent, og overse skryteinnlegg og skremselspropaganda.

Skrevet

På helsestasjonen her hvor jeg bor sa HS at når de er 1 år skal de kunne si 3 ord. Når de er 2 år få vi et ark hjem i posten i god tid før kontrollen med en liste med ord som de skal klare å si ved 2 års alder. Men det viktigste er nok at språket utvikler seg i det hele tatt, enten det er sent eller tidlig. Hadde ikke bekymra meg så mye hadde jeg vært deg. Men bruk litt tid på å lære han å si enkelte ord. Sånn som mamma og pappa, pus eller hund (hvis dere har noe husdyr), flaske, kopp, mat, bamse, bestemor, bestefar (eller hva nå enn dere kaller besteforeldrene, mye forskjellig her), onkel, tante osv, helt enkle ting som han helt sikkert forstår, men som han ikke klarer å si enda. Bare å repetere hundrevis av ganger, så plutselig en dag klarer han å si ordene du har lært han. Viktig med "bildetrening", altså at han ser det du prøver å lære han å si, f.eks bamsen, peke på bamsen og si at dette er bamsen osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...