Gå til innhold

Begynner å bli litt sliten...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lillegutt på 3mnd og 20 dager har blitt så "vanskelig"... Har ikke vart så lenge, så har nok ingen grunn til å klage, men vil bare høre om noen andre har vært borti det samme. Natt til mandag var det vel han begynte å våkne veldig ofte om natta... Da våknet han rundt halv elleve og var våken rundt en time. Sovnet igjen og våknet jevnt og trutt med halvannen til to timers mellomrom. Fikk smokk og da var det greit. Nettene etter det har han våknet rundt halv to og holdt det gående...

Om dagene er han veldig sutrete. Tidligere har han fint ligget en time og lekt for seg selv og så har vi pratet litt og gått tur på formiddagen og han har sovet et par timer. Så har han i grunnen klart seg greit med å leke og få litt oppmerksomhet utover ettermiddagen. Nå er det stort sett sutring fra han legges ned og hyling når vi kler på for å gå tur... Mye sutring og skriking ellers også... Men superblid hvis jeg snakker med ham eller leker litt. En liten stund iallfall...

Idag skulle jeg gå hjem fra ei venninne i øsende regnvær. Han var god og mett, kjempeglad helt til ytterklærne kom på. Han hylte i de 20-25 min jeg brukte på å løpe hjem... Hadde vondt i hele meg!

Han fikk vaksiner på mandag, men han kan da vel ikke reagere på dem enda?? Ellers tygger han på ALT han får i hendene... Ikke bare sutting, men tygging. Er litt vel tidlig med tenner allerede vil jeg tro?

Kjenner at dette tar på og at jeg bare blir mer og mer sliten og får altfor lite søvn. Han har vært en rolig og blid baby fram til nå, så jeg reagerer kanskje ekstra fordi han virker så "unormal" nå... Maten kl 16 var også et mareritt. Han hylte og ville ikke ha noe... Holdt på et kvarter og strevde og etter hvert begynte han å spise og spiste 170ml, et godt måltid for ham... Pleier å ligge på mellom 160 og 200 pr måltid. Blir litt rådvill... Noen som har vært borti noe lignende i skifte av oppførsel? Er det bare en periode, noe som går over eller hva? Noen gode råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.. Ville bare svare på det med vaksine.. Lille jenta mi fikk vaksine forrige tirsdag, og var sutrete osv. frem til lørdag.. Så kan jo hende det var pga. vaksinen.... Ho hater forresten og kles på yttertøyet og.. Huff, mareritt... He he..

Skrevet

Tusen takk for svar:) Litt godt å høre at det ikke bare er lillegutt her som protesterer mot å få på seg yttertøy;) Da håper jeg at det bare er vaksinene som gjør at han er sånn og at det går over i morgen eller dagen etter... Blir jo helt satt ut når han forandrer helt oppførsel...

Skrevet

Jeg syntes jenta vaar var sutrete en stund etter vaksinen ved 3mnd. Men naa tror jeg det er fordi hun vil ha mer stimulering, vil ikke leke alene lenger. Saa jeg proever bare aa underholde henne, og tenker at etterhvert leker hun bedre alene, naar hun faar "til" ting.

Jenta mi har ogsaa naa i det siste begynt aa vaakne kjempeofte om natten, hver halvannen til to timer. Jeg ammer og saa sovner hun igjen.. Hun er 4 mnd og 1 uke naa, har holdt paa med oppvaakningen ganske ofte de siste to ukene. Sist natt var det litt bedre, jeg krysser fingrene..

Skrevet

Fikk beskjed paa helsestasjonen at jeg bare kan begynne med litt groet om jeg vil, kanskje hun vaakner litt sjeldnere.

Skrevet

Jenta mi fikk tenner når hun var 3 mnd. er ikke så veldig uvanlig.

Skrevet

Skulle gjerne ønske de små kunne si ifra hva som var galt;) Men får heller bli flinkere til å tolke... Her får lillegutt kun mme, men han er jo ikke i nærheten av å spise den literen som liksom er grensa for hva de skal ha i løpet av et døgn, så jeg tenker liksom at da er det jo ikke nødvendig å begynne med grøt enda. Vil iallfall prøve å vente med det til han er fire mnd... Veldig takknemlig for svar på denne tråden:) Hjelper å se at man ikke er helt alene... Prøver å stimulere lillegutt mer, men uansett hvor mye så gråter han omtrent med en gang jeg setter meg ned for å spise eller stelle meg på badet eller gå på do...

Skrevet

Min lille Emil fikk også 3 mnd vaksine på mandag. kjenner meg veldig godt igjen i det du skriver. Har krevd mer og sutret veldig siden mandag...er også veldig mye våken om natten, noe han ikke var før. så noe er skjedd.. Får håpe det går seg til etter hvert ;)

Skrevet

Må bare si at jeg hadde det slik de 5 første månedene. Et barn som sov veldig lite, og skrek mye, fikk aldri dusje og stelle meg uten at hun gråt. Var slitsomt, men nå som hun er 10 mnd. sover hun fint om natten, har to dupper på dagen og pusler rundt med lekene sine.

Skrevet

Tenner kan godt komme så tidlig- finnes de som er født med tenner. Smør litt dentinox på gommene og gi eventuelt en stikkpille ved leggetid for natten. Tenner kombinert med vaksinen gjør nok babyen din rimelig utilpass.

Lykke til!

Skrevet

Gutsbestebarn: Huff, 5 mnd med sånt? Hørtes veldig slitsomt ut, så jeg skal iallfall ikke klage som kun har hatt det sånn noen dager bare enda... Spørs om ikke det er både vaksiner og alder som virker litt inn, da? Vil ha mer oppmerksomhet og mer bevisst på om mamma'n er i rommet eller ikke? Godt å høre at det bedrer seg iallfall!:)

emil'smamma: Emilene våre er jo bare 1 uke fra hverandre i alder! Moro:) Jeg håper også det bedrer seg etter hvert... Spesielt nettene syns jeg er vanskelige, for jeg bruker så lang tid på å sovne igjen, så jeg sover jo egentlig ikke så mye etter at han har våkna første gangen... Det er jo også lettere å takle sutrete babyer på dagen dersom man er litt mer uthvilt;)

Skrevet

Som å lese om jenta mi. Snart 3.5 mndr og ble plutselig veldig sutrete av seg for snart tidager siden. Hun har foreløbig ikke fått vaksine, men helsesøster kjente i gommen hennes på kontroll i dag, og mente hun merket tenner på gang.

Skrevet

Dentinox skal kjøpes i morra!!:)

Skrevet

Hei! Jenta mi ble akkurat likedan da hun rundet 3 mnd hun også. Jeg trodde også at det kanskje var vaksinen som gjorde utslaget, men nå tror jeg det heller er en periode de må igjennom. Selfølgelig kan jo vaksinen også være grunnen.

En annen mamma her inne skrev et veldig bra innlegg for en god stund tilbake som ga meg litt ro i sjelen, jeg var veldig sliten som deg, mange våkennetter og mye sutring, og jeg var så usikker på hva som var i veien.

De fleste babyer har en urolighetsperiode mellom 3 og 5 mnd.

Når de runder 3 mnd våkner de mer og de blir mer krevende. Det som var en rolig og snill liten bebb kan plutselig bli den villmannen :)

De blir mer oppmerksomme på ting rundt seg, de føler mye mer, de vil mye mer og de kan plutselig mye mer med kroppen sin. Og da sier det jo seg selv at de kan svinge lett mellom å være glad og lei :)

De vil også gjerne ha mer kos av oss også, og kan lett bli redde og usikre når vi ikke er i nærheten.

Jenta mi er nå 5 mnd og 8 dager og jeg går liksom og venter på at denne perioden skal gi seg, for den varer litt ennå. Det må sies at det går MYE bedre nå! Jeg kjenner henne bedre og vet hva hun vil, og hun sutrer veldig sjelden om dagen, bare når hun må bæsje, er trøtt eller sulten. Nettene går opp og ned. En stund våknet hun masse, så roa det seg litt igjen, også var det pån igjen.. Nå er det sånn midt på treet:)

Jeg delammer, gir mme morgen og kveld, og begynte for en mnd siden med litt maisgrøt. Jeg merket ikke noe på søvnen hennes etter at hun begynte med grøt, men så får hun jo ikke så mye enda heller da akkurat...

Ble langt det her! Men vil bare prøve å "løfte" litt på deg! Jeg vet hvor slitsomt det kan være og da hjelper det å vite at andre er i samme bås og at det går over! :)

Lykke til!

Skrevet

min er også sånn etter vaksine på mandag.. slitsomt.. men er jo tydelig at det skjer noe når de blir rubdt 3 mnd.. mange som skriver akkurat om det samme jeg opplever med min baby.. da er det forhåpentligvis noe som går seg til etterhvert.. satser på at det er pga vaksinen jeg.. kom liksom så over natta..

Skrevet

Tusen takk, *BluBb*!! Får forberede meg litt på en litt vanskeligere periode nå, så får jeg heller bli positivt overrasket om han bedrer seg raskere;) Var godt å lese innlegget ditt!:)

Skrevet

Så fint da:)) Det er jo ikke sikkert at han vil holde på så lenge som jenta mi! Også kan det jo være vaksina også, og at du slipper hele greia :))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...