Anonym bruker Skrevet 22. november 2007 #1 Skrevet 22. november 2007 Hei:) Har arbeidsgiver krav på å tilrettelegge arbeidstiden når man er gravid??
sydilla Skrevet 22. november 2007 #2 Skrevet 22. november 2007 Jepp, noe annet er brudd på arbeidsmiljøloven. se denne linken: http://www.nav.no/binary?id=805403224&download=true
venter x3 Skrevet 22. november 2007 #3 Skrevet 22. november 2007 De har krav på å forsøke å tilrettelegge arbeidet ditt, men ikke alle arbeidssted kan det, og da blir man sykmeldt eller omplassert.
Anonym bruker Skrevet 22. november 2007 #4 Skrevet 22. november 2007 Jeg snakket med arbeidsgiver idag å han sa at jeg mest sannsynlig ikke hadde god nok grunn til å få endret arbeidstiden. Det som er ønskelig for meg er at jeg kan starte enten 07.00 eller 07.45. Må jeg starte senere går det ikke noe buss og da har jeg en time å gå før jeg kommer meg til neste buss. Gikk greit før, men nå begynner jeg å merke at jeg blir sliten av det og det er jo ikke så sikkert å legge ut på is og vinterføre heller når man snart er 6 mnd på vei. Føler at jeg kanskje "syter" litt, men for at jeg skal fungere 100% i jobb hver dag så ønsker jeg at jeg kan få tilrettelagt arbeidstiden så jeg kommer meg på jobb uten å slite meg helt ut på gåturen. Min sjef sa at jeg bare kunne sende inn en skriftlig søknad til en annen sjef høyere oppe, men kunne ikke garantere noe.
sydilla Skrevet 22. november 2007 #5 Skrevet 22. november 2007 Jeg hadde prøvd å søke, men dette handler om forhold som arbeidsgiver strengt tatt ikke kan gjøre noe med... Tilrettelegging handler mer om forhold på arbeidsplassen som oppgaver, natt/ikke natt, at du er dårlig om morgenen men fungerer etterhver, krevende pasienter, potensielt farlige situasjoner ol...Ikke at bussene til jobb ikke klaffer.
Anonym bruker Skrevet 22. november 2007 #6 Skrevet 22. november 2007 Ja, det var derfor jeg skrev tilretteleggning av ARBEIDSTID i overskriften. Andre kollegaer på jobb har fått endret arbeidstid pga at de har barn og det ikke passer med arbeidstiden de har fått. Men hvis de ikke får tilrettelagt arbeidstiden så må jeg nesten sykmelde meg kanskje 30 eller 50 %. Legen har egentlig anbefalt det, men jeg er jo intr å jobbe fullt ut så lenge som mulig.... men noen ganger sier kroppen bare stopp... Sliter veldig med lavt blodttrykk som gjør at jeg besvimer ofte og har bekkenløsningsplager.
Snuppemamma Skrevet 22. november 2007 #7 Skrevet 22. november 2007 Så lenge det ikke går buss som klaffer, mener jeg de bør la deg få begynne en av de tidene som passer. Det var jo ikke akkurat urimelige krav du kom med.. Tullete at du skal slite i en time først, etterhvert som du blir tyngre, er det ikke sikkert du klarer det engang. Få evt legen til å skrive ei anbefaling om at du bør begynne da og da. Evt får du være litt kynisk, og bruke andre grunner enn buss. Det er ikke mange ganger i livet enn trenger slik tilrettelegging, så du skal bare stå på!! Det må jo være bedre at de tilrettelegger, enn at du må sykmelde deg..
Anonym bruker Skrevet 22. november 2007 #8 Skrevet 22. november 2007 Tidligere i graviditeten gikk det greit, for da kunne jeg sykle eller gå når det ikke gikk buss, men nå er det is og mye snø, så da blir det litt værre:) jeg vil ikke utsette meg og barnet for noe hvis det skulle skje.. Vet jo aldri om man faller på isen, hehe.... Ja, jeg vil jo være på jobb så lenge som mulig, er ikke det at jeg ikke vil jobbe liksom:) Ønsker bare å få en mer passende arbeidstid.
Gjest Skrevet 22. november 2007 #9 Skrevet 22. november 2007 Du kan jo bare ta den tidlige bussen og så vente på jobb, spise frokost der, ta morgenstellet der i stedet for hjemme? Det å komme seg til og fra jobb har jo ikke arbeidsgiver noe med, det er jo en avtale du visst om da du startet i jobben. De kan tilrettelegge arbeidstiden pga graviditet hvis det er noe med jobben som gjør at det ikke fungerer (feks at du er ekstremt kvalm tidlig om morgenen og klarer deg bedre seinere eller du jobber natt). det å komme seg til jobben er ikke deres problem. Du kan spørre, men ikke kreve noe. Sykemelde deg? Hvordan kan en lege sykemelde noen som ikke har problemer med å jobbe? Sett det på spissen: Bilen din blir ødelagt, skal legen sykemelde deg, da?
miracles Skrevet 22. november 2007 #10 Skrevet 22. november 2007 skulle tro det var i arbedsgiveren din sin interesse å tilrettelegge arbeidstiden din slik at du kan, som du vil, jobbe 100%... skjønner godt at det kan bli slitsomt å ta seg frem på bena eller sykkel, når magen vokser. Legen har sikkert ingen problemer med å sykemelde deg, dere har jo som du sier snakket om det! ) Hadde sagt til arbedsgivrer jeg at enten må du få komme litt senere, slik at du får tatt bussen i stede for å gå, og jobbe 100% hvis ikke må du sykemelde deg, slik at du kan ta kortere dager, og alikevel ta den bussen. men det er nå min mening:o) at det å komme seg til å fra jobb ikke er arbedsgiver sitt problem, jeg ser den. men nå er ikke en graviditet en sykdom, men ei heller en normaltilstand for kroppen, og det er ingen som får fortjeneste medalje for å ta morgenstellet på jobb, eller sykle på isete veier, eller stresse tidligere avgårde enn hva man orker... og som du skriver, du har plager med både blodtrykket og bekkenet. pass godt på deg selv og den lille i magen:o) lykke til uansett!
mto2 Skrevet 22. november 2007 #11 Skrevet 22. november 2007 Arbeidsgjevar har plikt på seg til å tilrettelegge så lenge det ikkje er til vesentleg ulempe for bedrifta. Ring arbeidstilsynet for å få svar på akkurat din situasjon. Viss alternativet er sjukmelding, så kan du kanskje få dekka taxi til jobb av NAV. Kallast reisetilskudd. Sjå link. http://www.nav.no/820.cms
Anonym bruker Skrevet 23. november 2007 #12 Skrevet 23. november 2007 Det med å komme tidligere på jobb er ikke aktuelt for å si det slikt. De dagene jeg starter fra 12-20, har du da orket å sitte på jobb fra 07.30?? Medalje til den som orker det altså!! Såklart det er en avtale, og det har heller ikke vært noe problem tidligere for meg, er ikke akkurat ny i jobben. Var plaget med ekstrem kvalme de 3 første mnd. Gikk å kastet opp på jobb hver dag. Var ikke borte fra jobben en eneste dag og klaget heller ikke på arbeidstiden da. Saken er at det kommer til å bli problemer med å jobbe hvis jeg ikke får tilrettelagt arbeidstiden. Har allerede problemer med bekkenløsning, og den blir ikke bedre av å gå en 1 til og fra buss hver dag, som tilsammen blir 2 timer!! Hvordan skal jeg da ha energi og makt til å fungere ellers i hverdagen? Er nok av folk på jobb som har fått full sykmelding pga div. svangerskaps"plager", så kan vel bare sykmelde meg jeg også da. Men det er jo ikke det jeg vil.
Anonym bruker Skrevet 23. november 2007 #13 Skrevet 23. november 2007 Om arbetsgivaren din inte är mer flexibel tycker jag att du ska be legen din om sykemelding.Ikke slit ut dig helt,det är ikke arbetsgivarn värd. Har själv lång väg till jobbet och må gå ett par kilometer till tåget och sitta en timme på toget.,Nu bestemmer jag själv min arbetstid så jag åker bil med min min man till jobbet var dag før att slippa gå.och blir hämtad på tåget på eftermiddagen,en bra løsning så länge jag kan jobba samma tider som honom.Hade jag inte haft denna møjligheten hade jag nog vart sykemeld før länge sedan..
Anonym bruker Skrevet 23. november 2007 #14 Skrevet 23. november 2007 Hvorfor gå til lege?? Nå Kan jo jordmødre kreve at arbeidsgiver tilrettelegger arbeidstiden enten ved å flytte den eller kutte ned på den.Hun kan også ta deg helt ut av jobb. Det heter tilrettelegging/omplassering på arbeidsplassen og er ment for friske gravide. Gå inn på NAV og søk på svangerskapspenger. Jeg ble tatt ut av jobb 100% av jordmor i 16 uke... Er tydeligvis ikke så mange som er klar over dette nye regelverket som er kommet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå