Gå til innhold

Nå er jeg lei meg

Verdens peneste gutter er mine

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi var på butikken, av en eller annen grunn har han klart å putte en pakke med seigmenner i lomma si uten at jeg visste om det, neste gang skal han få sitte i handletralla. Nå sitter han å gråter fordi jeg ble sint på han. Jeg prøver virkelig å lære at han ikke skal stjele, jeg har aldri tatt noe i hele mitt liv og jeg blir veldig såret når han gjorde det og han vet han ikke får lov. Jeg vil betalle for pakka men vet ikke hvordan jeg skal ta det fatt, pakka har han åpnet så det går ikke an å levere den tilbake. Han er 3 år men han vet jo forskjell på rett og galt så hvorfor han gjorde dette vet jeg ikke.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke ta sånn på vei for dette, jeg skjønner du er lei deg, MEN han er fortsatt bare 3år.Greit, han skjønner forskjell på rett og galt, men han skjønner ikke hva det betyr å stjele, og han skjønner helt sikkert ikke at man ikke bare kan ta uten å betale. Jeg hadde forklart det godt for barnet, og tatt de fra han. Også hadde jeg gått til butikken, forklart situasjonen og betalt for meg.

Skrevet

Jeg gikk på butikken og forklarte hele greia, de var glade for at vi var ærlige. Men han vet han ikke skal ta. Han er 3 år men han vet at han ikke skal ta uten lov. Og jeg vil han skal lære fra han er liten at vi ikke tar ikke noe.Jeg klarer ikke være sint på han heller. For han er jo så lei seg nå da jeg forklarte han at vi ikke stjeler.

Skrevet

Han skjønner nok ikke forskjell på å ta noe fra bordet hjemme uten lov, og å ta noe fra butikken. For han er alt som ikke er lov kun ulovlig, ikke straffbart om du skjønner. Går nok ennå litt tid før han ser at det er stor forskjell på å ta en sjokolade fra stuebordet og å ta en sjokolade fra butikken.

Men jeg syns du gjorde helt riktig!

Skrevet

Jeg har også en på 3 år, klart ho skjønner at man ikke tar uten å spørre, og de små er ganske utspekulerte. Men ho skjønner ikke konsekvensene og at det å ta i butikken faktisk er stjeling. Du får følge godt med på han neste gang. Så bra du gikk tilbake til butikken:)

Skrevet

Jeg hadde aldri klart å leve med meg selv hvis vi ikke hadde betalt for oss. Jeg har ikke samvittighet til det. Derfor går jeg heller tilbake og er ærlig.

Skrevet

Det var da voldsomt til forventninger du hadde til din tre-årings evne til å tenke over samfunnet og de sosiale konskvensene av stjeling! Han er tre og har dermed ingen evne til å tenke abstrakt enda.

Skrevet

Gå tilbake til butikken og lever den tilbake eller la han betale for den, så kanskje han forstår mer av handlekonseptet.

Vi har også en 3 åring, han vet godt hvordan dette fungerer, men vi har involvert han i handlingen med handlelister og betaling osv fra han var et knøtt.

Har aldri opplevd at han har tatt noe da vi er veldig tydelige på at alt i butikken er butikkmannen/damen sitt, og om vi vil ha noe må vi bytte det vi vil ha med butikkmannen og at han fåt penger av oss i bytte.

Om vi tar noe og han ikke får penger av oss blir butikkmannen kjempelei seg. osv.

Forklarer det med ting han kan relatere seg til, f.eks. Tenk om butikkmannen bare kom og tok alle dine leker (evt. favorittleken) uten å gi noe i bytte, da ville jo du blitt lei deg.

Når vi forklarer det slik forstår han.

Skrevet

Vi tok av hans penger, og han var med på butikken og betalte for det han tok. Han var lei seg etterpå. jeg skrev det tidligere at vi har betalt for seigmennene. Jeg tror han har lært at han ikke tar det som ikke er hans. Jeg er ikke sint på han nå, kan ikke være det han er jo så søt og omsorgsfull ellers da. Jeg har sagt til han at vi ikke skal ta det som ikke tilhører oss.

Skrevet

Jobbet i en butikk når i studenttiden. Husker veldig godt det var en liten gutt og en pappa som kom inn i butikken en dag. Pappaen sa at gutten hadde tatt med seg en sjokolade uten å betale og ville si unnskyld. Gutten begynte å grine og sa unnskyld på en litt sint måte (han var sikkert flau). Jeg smilte til han og sa at det var fint at han kom å sa unnskyld og at det var greit hvis han lovet å aldri gjöre det igjen.

Tror det er greit å vise unger at det finns konsekvenser når man stjeler.

Man trenger ikke nødvendigvis å kjefte på dem, men sitte seg ned og forklare at det ikke er lov.

Skjønner du er lei deg for at du kjeftet på han, men du kan jo si unnskyld til han også. Si at mamma ble litt sint fordi du hadde tatt den pakken fordi det ikke er lov, men jeg skulle ikke ha kjeftet sånn på deg. =)

Skrevet

Jeg ba han om unnskyldning etterpå og sa at jeg ikke skulle blitt sint men at jeg ble lei meg fordi han hadde tatt noe uten å si noe til meg. Vi er venner igjen nå og jeg vet han var lei seg da han betallte for varen sin, han sto og gråt, fikk litt vondt av han da. Men han har nok lært at sånt gjør enn ikke mer. Han er jo egentlig en snill og god gutt da. Jeg ble da veldig stolt over han da han delte klementinene sine med gutten ved siden av seg i bhg i dag. Det var han ene barnehageassistenten som sa det at han delte de 2 klementinene sine med den andre gutten. Jeg sa det også til han at jeg er stolt over at han deler med andre. Han er jo så omsorgsfull og snill mot andre barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...