Gå til innhold

Noen som har en god oppskrift på ostekake?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har lagt inn ei kakeoppskrift med brownies med ostefyll på en leger opp her. Ho spurte etter sjokoladekake. Lag dobbel ostefyll så blir det vanvittig godt!

Skrevet

På www.detsoteliv.no finnes det en kake som heter ostekake med gelelokk, den er utrolig god!! :)

Skrevet

Jeg bruker den 1-2-3 pakken men bruker mandarin og ananas kremosten istedefor naturell, og ordner mere bunn med bixit kjekse, sper på med litt mere smør da slik at bunnen fester seg. Så topper jeg det hele med bringebærgele over ostefyllet:)

Denne kaka er en vinner:) Mmmmmm:) Og kjempe enkel og lage!!!

Send en meling om du lurer på noe:)

Skrevet

New York Cheesecake

Denne ostekaken stammer visst nok fra et lite, jødisk konditori i New York, og er nå berømt over hele verden! Kaken er mektig og fløyelsmyk i konsistensen, og har nydelig smak!

Ingredienser:

Bunn:

250 g Digestive kjeks

1 ss brunt sukker

150 g smør

Ostefyll:

800 g kremost (f.eks. 4 pk Philadelfia)

2,5 dl sukker

2 ss hvetemel

2 ts vaniljesukker

4 store egg

Topping:

3 dl crème fraîche (1 pk)

2 ss sukker

1 ss vaniljesukker

Fremgangsmåte:

Knus kjeksen (gjerne i morter eller i food processor). Bland kjekssmulene med sukkeret. Smelt smøret og bland i. Trykk kjeksblandingen ut i bunnen og noe oppover kanten på en rund, smurt kakeform (24 cm i diameter) med bakepapir i bunnen. Sett kjølig.

Pisk sammen kremost og sukker. Tilsett hvetemel og vaniljesukker og rør godt. Pisk inn ett egg om gangen. Hell ostemassen i kakeformen. Stek kaken på nederste rille i ovnen ved 200°C i 1 time.

Ta kaken ut av ovnen (kaken vil fortsatt virke litt løs, men den stivner ved avkjøling). La kaken stå i formen og bli avkjølt (tar ca 30 min). Kaken vil da synke litt sammen (se tips).

Rør sammen ingrediensene til toppingen og fordel oppå kaken (som fortsatt er i kakeformen). Sett kaken tilbake i ovnen og stek videre midt i ovnen ved 200°C i ca 15 min til.

Ta kaken ut av ovnen og avkjøl den nå i formen til den blir helt kald, gjerne i kjøleskapet over natten. Kaken vil da bli stiv og lett å få ut av formen (se tips). Ta kaken forsiktig ut av formen og sett den på et passende kakefat.

Skrevet

PS: Denne oppskriften er hentet fra "Det søte liv", og er heeeeelt fantastisk. Er ikke så rent ulik Trond Mois fantastiske ostekakeoppskrift heller!

Skrevet

Hehe...den New York Cheesecake er den jeg pleier å lage også!!

Kan så anbefales på det sterkeste..Men jeg bruker Kornmo istedenfor, bunnen blir littgodere da :) Lykke til!

Skrevet

Ja! Og den tar deg 15 minutter å lage- er kjempegod, OG relativt kalorifattig :) Her kommer den...

1 boks lettrømme

1 pk kremfløte

1 pk cottage cheese

1 pk. sitrongele

2 ss sukker

1 pk gele du synes er god

ca 1/2 pk Digestive kjeks

ca 75 gr margarin

Pisk fløte, bland rømme og cottage cheese og sukker. Bland dette.

Ha i sitrongele som er avkjølt etter oppkok med 2 1/2 dl vann.

Bunnen: Du knuser kjeks, smelter smør, blander og har i forma- jeg liker å krydre litt med kanel...

Nå alt har stått i kjøleskap til det er stivt- koker du opp den andre pk. gele med 2 1/2 dl vann og venter til denne er stiv.

Og vips- du har ostekake:)

Lykke til!

Skrevet

Nesten lik den over her:

225 gr Digistivekjeks

200 gr smør

200 gr Philadelfiaost (naturell)

100 gr melis

1 ts vaniljesukker

1 beger lettrømme

1/4 l fløte

1 pk sitrongele

1 pk bringebærgele

Fremgangsmåte:

Kjeksen knuses og blandes med smeltet smør. Formen (vanlig kakeform) settes på et fat og kjeksblandingen fordeles i formen før avkjøling i kjøleskapet. Lag sitrongeleen med halvparten av væsken (2.5 dl) og la den kjølne. Osten røres ut og blandes med melis, vaniljesummer og rømme. Bland inn stivpisket fløte pg den avkjølte geleen. Blandingen helles over den avkjølte kjeksblandingen og settes i kjøleskapet over natten.

Neste dag: Lag bringebærgeleen med halvparten av vannet og hell den avkjølte geleen over kaken. La stå i kjøleskapet til geleen har stivnet.

Dersom du har dårlig tid kan du lage kaken som normalt, men la den stå i fryseren en times tid i stede for å la den stå i kjøleskapet over natten. Hvis du skal pynte med frukt/bær i tillegg til geleen bør du legge dette på kaken rett før servering.

Denne kaken slår alltid an uansett anledning og den er veldig god =)

Skrevet

Tips til en litt sunnere kake som smaker like godt. Velg en oppskrift. Bytt ut rømme med kesam. Bytt ut melis sukker med sukrose. 100gr melis er ca 1-2 ss sukrose. Bruk kornmo kjeks i bunnen, den er grovere med mer fullkorn, bruk filadelfia light ost! Også bruk mindre smør evnt marg i bunnen, den holder som regel fint sammen selvom om man har i litt mindre!

Uansett så er jo ostekake ikke akkuratt sunt, men det går an å pynte litt på utfallet...

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...