Gå til innhold

Noen her som er flinke til å lage mat? (laks)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg liker ikke laks, men mannen min og Nikolai syns det er godt så jeg tenkte at jeg skulle lage noe med det. Men hva? Noen som vet om en oppskrift der laksen blir litt "gjemt" med masse andre ingredienser? Gjerne i en gryterett eller noe annet godt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Liker du heller ikke laks som er steika i steikeovnen?

Det som er såååå godt!!!! ;)

Med masse grønnsaker inni laksen også.

Skrevet

Stjålet fra et annet sted, men den er god altså:

"Laksegryte, 4 personer.

4 laksefileter + litt røykelaks etter smak

1 løk

2 fedd hvitløk

4 ferske champignon (skrives det slik?)

1 boks hermetiske tomater (hakkede)

1 boks fløte

Dill

Stek løk, hvitløk og champignon først. Ha i laksefilet skåret i terninger + røykelaks, stek til laksen er gjennomstekt. Ha i hermetiske tomater (husk å helle av væsken) og fløte. Smak til med salt, pepper og dill.

Serveres med smørdampet brokkoli og blomkål og båndspaghetti."

Jeg slengte i no' fersk basilikum også da jeg laget den, men jeg har en basilikumfetisj. Og brukte ganske mye røkelaks og et par-tre ekstra sopp, men det blir en smakssak.

Ellers er det veldig godt med teriyakimarinert laks. Da skjærer du laks i små strimler (fingerstørrelse) og legger dem i en oljesmurt ildfast form. De skal ikke ligge i tykke lag. Så tømmer du et par desiliter teriyakisaus over, peprer og drysser over et lag med sesamfrø. Sleng i ovnen på 200 grader til laksen er stekt gjennom.

(Du kan fint teriyakimarinere hele laksefileter og steke dem i panne også, men det er litt mer jobb). Vi bruker å spise dette med salat og/eller krydret ris som tilbehør.

Skrevet

Godfisk.no har masse oppskrifter.

Lakseburgere smaker ikke så veldig laks da. Men der er jo ikke laksen gjemt.

Skrevet

ingen god kokk jeg, men denne kan jeg:

Skjær laksen opp i mindre filet biter, ha de i form i ovnen, i mellom hvert stykke legger du en skive sitron og en spiseskje creme fraiche (skrives det sånn?) strø litt pepper over. tror nok du liker denne...veldig frisk og god, ha agurksalat til ris eller mandelpoteter

Skrevet

Begge oppskriftene hørtes gode ut! Da prøver jeg den første i dag siden teriyakesaus ikke er enkelt å få tak i på landet;)

Skrevet

Fiskesuppe ala Jens;)

Hehe...

Da kan du plukke ut laksebitene når du forsyner deg:p

Skrevet

Middagen ble kjempe god! Jeg gleder meg til å prøve de andre variantene etter hvert også. Men, har noen tips til hva jeg kan bruke for å lage en litt sunnere variant av gryteretten? Kan jeg bytte ut fløten med noe annet? Lett rømme og melk? Hva tror dere?

Skrevet

Bør ikke være noe problem å bytte ut med bare melk heller, men husk da å bruke mindre mengde for å oppnå samme konsistens:)

Creme Fraiche kan også duge, enda mindre fett enn rømmen!

Skrevet

Creme fraiche er like verre enn rømme, like ille som kremfløte da det bare består av syrnet krefløte;)

Kanskje kesam?

Skrevet

He he, like verre... Det skal altså bare stå verre.

Skrevet

Hmmm, stemmer, er jo ikke det samme her kanskje.

Spiser det bare i DK jeg, her har vi jo rømme:p Hihi...

Skrevet

Rømme smaker også bedre syns jeg, spesielt den økologiske. Men jeg lurer på hva som hadde skjedd med kesam... Nei, jeg vet, matyoghurt!

Skrevet

Rømme smaker også bedre syns jeg, spesielt den økologiske. Men jeg lurer på hva som hadde skjedd med kesam... Nei, jeg vet, matyoghurt!

Skrevet

Det skjer rare saker med pc'en min...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...