Gå til innhold

Og hva konkluderte de med var årsaken til stagnasjonen? (litt langt, og samme som 3.tri)


Frøya79 - dobbel glede :-)

Anbefalte innlegg

Og hva konkluderte de med var årsaken til stagnasjonen?

 

Jeg var på kontroll hos jordmor på mandag, og fikk meg en skikkelig støkk. Blodtrykk og alt var helt fint, men da hun målte magen min, ble hun plutselig litt alvorlig. "Du har ikke noe stor mage til å være så langt på vei, og så vidt jeg kan kjenne så bærer du på en veldig liten baby...Men det kan jo være at hun bare ER så liten av vekst", la hun til. Det er INGEN i vår familie som er små av vekst, så jeg ble kjempebekymra for at det kunne være noe annet galt, f.eks. dårlig morkake- eller navlefunksjon. Jordmor ringte direkte inn til føden, og de ba meg komme inn med en gang for en sjekk. Det viste seg at SF-målene fra uke 32 hadde flatet helt ut, og at de lå på samme linje nå i uke 35... Nurket skulle liksom ikke ha vokst på over 3 uker. Jeg spurte om det ikke kunne ha en sammenheng med at barnet haddet sunket ned en del i det siste (jeg har nemlig kjent gnissninger i bekkenet, og skikkelig nedpress). Hun mente ikke at barnet lå SÅ langt nede, og trodde ikke at hodet var festet. Jeg ble dermed ikke noe særlig beroliget... Jeg kom inn på føden, og fikk ctg-reg. Den var helt normal. Da det endelig ble min tur til å komme inn til legen, måtte hun bare springe - for det kom inn et akutt keisersnitt. Så etter en ventetid på nesten 5 timer totalt (!), fikk jeg endelig UL. Babyen hadde det helt fint heldigvis, og alt var i sin skjønneste orden. Og hun var ikke noen pygme heller: bare 2 pst under gjennomsnittet. (estimer til ca. 3400-3500 gr ved termin) - og det er jo helt vanlig. Legen konkluderte med at målene var synkende pga. at hodet var festet godt ned i bekkenet, og at babyen hadde sunket ned i siste ukene. Enkel og greit. Men veldig greit å få det sjekka ut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja nok et eksempel på at det er greit å lytte til magefølelsen. Kan tenke meg du hadde noe forferdelige timer, mens du måtte vente :-( Glad for å høre at JM din tok feil.

Vil også legge til at jeg har mistet litt av troen på både leger og JM når det gjelder å sjekke sånne ting manuelt. De bommer veldig ofte!

Har opplevd at legen så på helsekortet, snurret på hjulet og bommet på termin med 3 uker, å alikevel fikk han riktig mål??? DUST!! Sier litt om hva de egentlig måler det.

I ditt tilfelle ville jeg tenkt det samme som deg, at hodet hadde festet seg osv... for du er jo tross alt i uke 35 !!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg kan trygt si at det var noen litt nervøse timer jeg satt og venta. Hadde ingenting annet enn et skriv som het "til deg som får fødselen i gangsatt" å lese på, i tillegg til helsekortet. (som jeg nå kan ut og inn:-) De ga meg det skrivet, sånn at jeg skulle forbrede meg på "worst case"... Det var ikke så veldig beroligende. I tillegg var det helt surrealistisk å sitte å høre skrik fra både kvinner i fødsel og nyfødte. Ble minnet om at det ikke er så lenge til :-)

 

Helt ening med deg i at en må tenke selv, og ikke ta alt jordmødre og leger sier for god fisk... Det er lett å gjøre feil, og ikke minst er det helt menneskelig. Du må ha alt godt videre, Vetlis! Nå har vi ikke mange ukene igjen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, ja det hørtes ut som akkurat det du trengte da :-( Var godt alt var som det skulle da! Får nesten litt angst bare tanken på å sitte der å være urolig, å måtte høre på de som føder og skrikende til nyfødte!

 

Ja det er viktig, jeg stoler ikke på en lege jeg. Men nå har jeg vært borti utrolig mye rart å da. Kunne skrevet bok om det tror jeg? Å da snakker jeg om faktisk mange alvorlige feil, å det mest pga at legene ikke gidder å ta seg bryet med å lese igjennom journalen min en gang.

 

Takk for det, ønsker deg også lykke til :-) Ja nå så jeg at vi skal ha nesten samtidig :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...