Gå til innhold

Ang kake o.l. i barnehagen!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har blitt veldig mye sjokoladekake i barnehagen vår i det siste...

Har dere noen forslag til hva de heller kan velge å lage ved spesielle anledninger(kanskje en smule sunnere)???

Frukt får de uansett hver dag, så det alene er ikke i mine tanker.

* Det må være enkelt å ordne i stand for de ansatte

* Noe ungene liker og kan delta i lagingen

Jeg foreslo:

* fruktsalat med en dæsj yougurt, krem eller is

* knust kjeks med jordbærkrem + en frisk jordbær e.l.

Dette er alle de anledningene som ikke har med bursdag å gjøre(f.eks foreldrekaffe, høstmesse + + + )

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har dere bursdagsfeiringer ofte i tillegg?

I vår bhg har vi valgt å forandre litt på rutiner ved fødselsdager.

På selve dagen får barna krone og ballong, vi henger ut flagg og synger sang. Så koser vi oss med noe ekstra i slutten av mnd, der vi samler opp alle som f.eks har hatt bursdag i november. Da får barna velge mellom noen alternativer, som kake, is, glelè, boller med godt pålegg.

Vi valgte å gjøre det slik fordi vi er basebarnehage, og alternativet hadde vært kake eller noe godt mange ganger på en mnd...

Når vi har gjort det slik blir det ikke spist noe ekstra så ofte, selv om andre markeringer kommer i tillegg.

Men jeg skjønner at det kan bli mye kake ja, og de andre forslagene dine var jo gode! I tillegg er jo boller med godt pålegg enkelt og greit, barna elsker å være med å bake:-) Kanlesnurrer er også populært!

Skrevet

Hei :o)

Tilfeldighetene gjør at det ikke er så mange bursdager(ikke så mange barn på avdelingen). De fleste er faktisk på sommeren i tillegg. Og når det er bursdag så velger ofte barna mat som de bringer med(spagetti, pølser, o.l.)

Men jeg må si at dere har løst det på en fin måte! :o)

Skrevet

Sist gang det var foreldre og besteforeldre kaffe i bhg vår, var det ei av foreldrene som smurte rundstykker isteden, å det var en kjempe hitt!

Men klart at mange velger uansett sjokoladekaken ved siden av, men da har dere et valg. Er det kaker med i bursdagsfeiring ville jeg kanskje sagt i fra, for det kan bli i overkant mye.

Skrevet

i barnehagen hvor jeg jobber er det ikke lov å ta med mat med mye sukker(kaker, is osv) i på bursdager. når vi har høst fest osv har vi feks grønnsakssuppe.. frukt fat.påsmurte rundstykker osv på andre tilstellinger.. søteste vi kan strekke oss til er vaffler av og til, men det er jo ikke ofte det skjer..

Skrevet

I barnehagen til datteren min hadde de akkurat rockefest (de store inviterte de små he he)

Da hadde de store fruktfat og fruckt punch, og så fikk de kaffefilter med pølser og pomfri -kjempe stas! I tilleg var det disco-kule og dansing.

Skrevet

i barnehagen hos oss har de foreldre - lunch el. frokost. grovt brød og litt ekstra godt pålegg. Kjempe positivt og hyggelig å spise sammen med ungene!

Skrevet

Jenta mi går i sukkerfri barnehage, og de har en flott ordning!

Når noen av barna har bursdag, får de krone og blir sunget bursdagssang for. I tillegg får bursdagsbarnet velge hva de skal servere fra en bildebok hvor de har tatt bilde av alle tingene de kan servere.

Det kan være:

- wok

- grønnsaker og dip

- grønnsaks- eller tomatsuppe med kjøttboller

- boller

- vafler med sukkererstatning

- fruktcocktail

og masse annet!

De ansatte er kjempe flinke, og alle barna blir helt ville når grønnsakene/frukta kommer på bordet! :-) I tillegg blir det mindre jobb for foreldrene, mange er jo på jobb mens barna er i bhg, og vi betaler jo matpenger i bhg!

Er så utrolig fornøyd med barnehagen vår, spesielt etter å ha lest her inne hva andre kan oppleve i sine barnehager! Og at den er sukkerfri i tillegg er jo en kjempebonus :-)

Skrevet

Jeg jobber på uteavd i barnehage, og når barna har bursdag får de velge hva de vil spise av varmmat, så lager vi det på bålet. Blir som oftest ostesmørbrød eller stekte kjøttpølser og makaronni.

Skrevet

I barnehagen hvor jeg jobber har vi valgt at når et barn har bursdag så får de velge seg et varmt måltid. Bursdagsbarnet er da med å lage maten (så langt det lar seg gjøre) og får ballonger på plassen, bilde på døra, krone og tegninger fra de andre barna. Kjempe fin måte å feire bursdag på synes vi :)

Barna foretrekker faktisk frukt framfor kaker i barnehagen vår. Og det er jo flott :)

Skrevet

Vi hadde kurvefest til åpningen av barnehagen for en stund siden. Alle skulle ha med det de ville. I barnehagen til gutten min er det sukkerfritt, så vi fant ut at vi ville følge den linja.

Vi kjøpte masse frukt (som barna får hver dag) og hadde vaniljeyoghurt til dip. Pappa i huset laget et digert fat med masse god frukt. Det var litt eksotisk frukt, da: forskjellige meloner, kiwi, granateple, ananas, samt eple, banan, drue osv. Ungene stod flokket rundt fatet hele tiden, faktisk.

Ikke alle skjønte det med dipen, men de storkoste seg.

En annen variatn vi bruker hjemme er gulrotkake sukret med litt honning og rosiner også mer krydder en vanlig. Vi har kanskje litt rømme ved siden av (fordi guttungen elsker det). Det er kos.

Ellers hender det at vi lager speltvafler i kantina på skolen der jeg jobber. De lager vi så og si uten sukker, med litt ekstra kardemomme. Kjempegode i følge elevene.

Ellers er jo forslagene dine gode.

Kom på smoothie også. Eller litt sorbetaktig knust frossen frukt....

Skrevet

Jeg laget frukt spyd når datteren min ble tre for noen uker siden. Brukte grill spyd og tredde på druer, melon, annanas og eple. Hadde det i plast pose i kjøleskapet sånn at det skulle være friskt når de skulle spise det. Det var vist populært blant barna. De har nettopp begynt med å oppfordre til ikke kake og is ol .i barnehagen, og hun var første barnet uten kaken med synes det var stas med frukt såyd da.

Sønnen på 51/2 derimot lurte fælt på hvordog hun ikke skulle ha sjokoladekake for det skulle i hvertfall han ha på sin bursdag......går i en annen barnehage han og er veldig opptatt av denne kaken. Det blir jo siste bursdagen hans i barnehagen dette her og når de kan ha med kake der så skal han få velge dette selv . De er ikke så mange barn og det blir jo bare et lite stykke på hver etter matpakken likevel. Jeg synes det er helt uproblematisk jeg da. Skulle ønske foreldre generelt kunne vært litt flinkere til å følge opp med gode sunne matpakker og ikke henge alt på denne busdagskaken!!!

Skrevet

VI har også gått bort fra alt sukkeret, og nå tar ikke foreldrene med seg ting til feiring lenger..

Vi kjøper heller inn litt spesiell og ekstra god frukt og lager skikkelig god fruktsalat, og har litt juice eller litt vaniljesaus over.. :) Til alle festligheter og morsomheter i barnehagen så legger vi også opp til mindre sukker!! Alle digger det og ungene savner det ikke :-D

Skrevet

I b-hagen hvor jenta mi går har vi ikke med noe til bursdagene. De serverer sjelden kake, men ved spesielle felles anledninger får ungene bake boller. Ved bursdager blir det ikke lagt så mye vekt på spisingen, men heller mot oppmerksomheten til det enkelte bursdagsbarn. Det blir flagget for, bursdagsbarnet blir tatt bilder av som henges på veggen, får krone på og får sitte i en spesiell og flott bursdagsstol som ligner en trone.De serverer i tillegg et litt flottere fruktfat enn det de får til hverdags.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...