Gå til innhold

"Tanter" og "Onkler"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gravid og venter mitt første barn i mai.

Venninegjengen er veldig på hugget siden jeg er nr 2 til å få barn.. Og alle forventer at de skal bli tanter og onkler for ungen! Koselig det, men jeg vet ikke om jeg vil det..

Selv har jeg 5 etablerte søsken (altså 5 tanter og 5 onkler til baby) og sambo har akkurat det samme.

Er det ikke da nok for ungen og allerede ha 10 tanter og 10 onkler??

Kan man ikke kalle vennene noe annet??

Uff, vil liksom ikke krangle eller være smålig heller.

Hvordan gjør dere det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var nr 2 i gjengen til å få barn, vi har ikke mange søsken og de er single ennå. Før jeg fødte lurte jeg også på hvordan det skulle bli, men selv om venninnene skrev" tante" i kort f.eks., så har jeg aldri kalt dem for det, så etterhvert sluttet de å skrive "tante" også. Nå har de selv fått barn, og tror de skjønner hvorfor jeg ikke kalte dem tante. Vi har aldri diskutert dette altså, det bare ble sånn. Men tror nok de er glade for at de slipper å kalle meg for tante også, det blir nok tanter uansett.

Skrevet

Skjønner deg veldig godt...Jeg syns det blir for dumt når venner lkaller seg for tanter og onkler! Opplever det selv faktisk..jeg er tante til to,men de kaller ikke meg tante..men min svigerinnes venner kaller de for tante og onkel... Jeg syns det er veldig sårt og leit... Derfor så kaller jeg ikke mine venner for det...... Syns det blir for mye for barna å forholde seg til!!

Skrevet

Venner som skal kalle seg tante og onkel når du har nok "ekte" å velge mellom? Nei, nei, nei!!!

Siden jeg er førstemann som skal ha barn i alle vennegjengene, har jeg en del venninner som sier at de da skal bli tante til disse ungene (skal ha tvillinger). Men jeg tar det som en selvfølge at dette bare er noe de sier nå fordi de synes det er stas, det er absolutt ikke noe de skal kalles av barna!!!

Skrevet

Enig at det kan bli litt voldsomt når plutselig hele vennegjengen skal bli kalt for tanter og onkler, men synes det er en hyggelig betegnelse på voksenpersoner som spiller en stor rolle i barnas liv. Jeg selv vokste opp med å kalle de beste vennene til foreldrene mine for tanter og onkler - dette var voksenpersoner som jeg hadde nær kontakt med, like god kontakt som med "de ordentlige tantene og onklene" mine. Dette er personer jeg fremdeles har nær og god kontakt med og som betyr noe spesielt for meg. Før i tiden ble vel tante og onkel også ofte benyttet som en slags høflighetsfrase på eldre personer, men nå er det nyere tider og man har ofte ganske store nettverk.

Men her synes jeg man skal gjøre det som føles passende! Personlig synes jeg at tante- og onkelbetegnelsen skal bety noe spesielt, ikke bare deles ut i hytt og gevær:)

Skrevet

I nord norge bruker man "gumor" og "gufar" på fadderene, det synes jeg er hyggelig. vi plukket ut de fem nærmeste vennene og ga dem den ærefulle tittelen. Vi bruker det når vi snakker om vennene våre, men det er få av dem som bruker det nå lenger. sånn slapp vi tanter og onkler ihvertfall. og alle er fornøyde!

Skrevet

Jeg har ingen søsken,og derfor er jeg fadder og "tante" til to jenter.

De kaller meg tante. Og min unge skal kalle venninna mi for tante. For oss er dette veldig naturlig da.. Vi er så gode venner,at vi er omtrent søsken.

Gudmor og gudfar høres vilt ut i mine ører.. Litt for tung tittel!!! Husker når jeg var sammen med en kar fra nord,synes jeg det hørtes helt sprøtt ut.. Holder fint med fadder.

Skrevet

ja men du bruker jo liksom ikke : og her kommer fadder-Thomas... gufar derimot, hyggelig med en tittel og ikke bare være en underskrift på et papir.

Skrevet

Jeg er HELT enig med deg!

Mitt barn får to tanter og to onkler, det får holde. Jeg har ingenting til overs for disse titlene. Har selv venninner som tror de skal være tanter til barnet mitt, og det kan de godt tro, men det blir nok gjort på samme måte her som hos hun som bare ignorerte tantetittelen.

Min mann har i oppveksten kalt morens venninner for tante, noe som for meg er helt unaturlig. Regner med svigermor vil prøve å omtale noen av disse damene som tante til den lille også, men da kommer jeg til å gi beskjed.

Og jeg synes ikke du er smålig! :) Vennene kan vel kalles for navnene sine vel...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...