Gå til innhold

Er et barn på 4300 stort å føde????

Anbefalte innlegg

Skrevet

I går var jeg en tur på fødemottaket på Ullevål fordi jordmor var bekymret for at jeg kanskje hadde svangerskapsforgiftning.

Det har jeg pr. definisjon ikke, men har høyt blodtrykk og er i faresonen. Så jeg er beordret full ro....

MEN.... de to ultralyd og sa at jeg har et barn som er ca 15% + (dvs. større enn normal) og legen regnet ut at barnet vil ha den fødselsvekt på ca 4300.... da ble jeg litt redd! Er det veldig stort....????

Er førstegangs og gruet meg liksom nok til fødselen i utgangspunktet....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min nr.2 var 4260g. og 54 cm, og en drøm å få ut :) Nå var jo det nr. to da, men han var jo 600g. tyngre enn nr.1. Det er jo hodeomkretsen som er av betydning. Når hodet er ute glir kroppen ut av seg selv. I tillegg er jo ikke den estimerte fødselsvekta alltid så riktig. Min førstefødte var 500g lettere enn de estimerte,- og det en uke etterpå.

Tror ikke du trenger å grue deg mere nå enn du gjorde før nei. Dette klarer du fint :)

Skrevet

Tusen takk!

Det hjalp å lese!!!!

Skrevet

Hei!

Jeg fikk ei jente på 4600 g og hadde en kjempe flott fødsel. Neste mann var 5300 g...hadde en fin fødsel da også, men det ende i totalruptur(noe jeg ikke merket selv da det skjedde), men det tror jeg ikke hadde med størrelsen å gjøre, mer pga han vred på skuldrene når han kom ut + litt med teknikken til jordmor når hun tok i mot babyen.....Jeg er ikke stor selv 170 og 57 kg før jeg ble gravid. Så det å få en stor baby trenger ikke bety at du får en verre fødsel.

Lykke til med fødselen, det går nok veldig bra skal du se!!!

Gjest Riga + snulla & vesla
Skrevet

Snulla var 4250 gr da hun blei født...jeg blei faktisk veldig overraska da de veide henne etter fødselen, for jeg trodde hun var under 4 kg,- gikk jo så lett å få henne ut. Men nå hadde hun jo en gjennomsnittlig hodeomkrets på 35 cm.

Vesla blei estimert til over 4600 gr, og det blei hun...4614 gr var hun da hun kom ut 1 dag før termin. HO var da 37 cm. Gikk faktisk enda bedre å få ut henne! Og det selv om jeg var plaga med mye sopp i underlivet.

At din er +15% betyr ikke at barnet er over 15% av det normale, men over 15% av det gjennomsnittlige! Alt mellom 2500 og 4500 ved termin blir sett på som normal fødselsvekt!:-)

Lykke til med å ta det med ro og fødsel!

Skrevet

Tusen tusen takk alle sammen.... jeg er allerede mye roligere og har det bedre!!!!

Skrevet

eg hadde en kjempe fin fødsel med jenten vår (førstemann)

Ho va 4340g når ho ble født...

mi jordmor sa faktisk at d va lettere å føde de litt store for de kom så godt ned i bekkenet..

men ikkje veit eg.

Skrevet

Jeg har født barn på 3510, 3490, 4980 (nesten 5, ja) og 4140.

Alle har gått helt greit, og forskjellen har ikke vært ekstremt merkbar.!

Ikke bekymre deg for dette, det har ikke for meg vært verre å føde en på fem kilo i forhold til en på 3.5.

Det går helt sikkert bra for deg også!

Skrevet

Min snupp var 4,3 da hun ble født.

Jordmor sa da at det ikke er kg på ungen som har noe å si, men hodestørrelsen. Hodet kan være gjennomsnittlig eller lite med stor unge og stort med liten unge osv... Så kg skulle visst ikke ha så mye å si (så lenge det ikke var ekstremt store/små barn da selvfølgelig).

Men jeg vet ikke...

Skrevet

Trodde det først og fremst var hodet som var verst å få ut jeg, og de blir vel egentlig ikke så innmari mye "tjukkere i hodet" om de er tyngre...??

Skrevet

Det kommer jo ann på hvor "stor" du er i kroppen da, eller hvordan hofteskåla de ser ut. Så er litt vanskelig å vite, ettersom de ikke tar røntgen av den. :-) Første gang for meg, men mora vi fødte en på ca 4 kg og klarte det så vidt, mens tanta til samboeren min fødte en på 5 kg og klarte det! Så har mye å si på kroppen din og, men hvis ikke du er veldig liten i kroppen, tror jeg nok det går greit. :-)

Skrevet

min førstefødte var 4,5 kg og hadde en hodeomkrets på 37 cm. Fødselen gikk helt fint den, og jeg måtte bare sy 4 små sting.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...