Gå til innhold

Hva ville dere gjort? Vedr. sparing til barnet/barna.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboeren min har to jenter fra tidligere som bor sammen med mamman sin. Sammen fikk vi en liten gutt for ca 4 mnd siden. Jeg har hele tiden tenkt at når jeg får barn ønsker jeg å spare barnetrygden (hele beløpet) på barnets konto. Dette har også sambo lysst til å gjøre.

Men blir ikke dette litt urettferdig for de to andre barna hans? Blir så usikker. Har vært innom tanken på å dele barnetrygden i 3, og sette inn likt på alle tre. Men synes dette blir urettferdig mot minstemann, da det egentlig er penger som skal komme han til gode. De to andre får jo sin barnetrygd hos mamman sin. Vi har ikke råd til å spare 1000 kr pr mnd for alle tre....

Hva ville dere gjort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syntes d går helt fint å spare bare hans barnetrygd. Dette er jo penger som egentlig skal finansiere utgifter på han som bleier etc... dere har jo ikke de to andre boende hos dere så på den måten syntes jeg d ikke er noe problem.

syntes det er helt ok :D vi også skal spare barnetrygden i posten. Da får man gratis "barnas trygghetskonto" = forsikring. :D

Skrevet

Strengt tatt er det jo hans penger.... Men skjønner problemet. Nå kjenner jeg ikke situasjonen til moren til guttene, men kansje hun kan spare barnetrygden også? Eller at dere blir enige om å spare litt av den? Eventuelt, bruk barnetrygden på barnet/dere og spar "andre" penger til alle tre.

Skrevet

mente moren til jentene...

Skrevet

hei!

Dette er ikke svar på spørsmålet ditt, bare et lite tips, Hvis du sparer barnetrygden på konto i barnets navn må du passe på at det ikke blir over 75000 for da går overformynderiet inn og sperrer pengene. det er for og " passe på at de blir brukt til barnets beste interesse... da er det bedre og spare på en egen konto og heller gi han av den når han trenger det....

Skrevet

Barnetrygden er ikke barnets penger. Det er et bidrag til foreldrene fordi staten skal utjevne barnefamiliers økonomi med de som ikke har barn.

Skrevet

Det med overformynderiet kan unngås.. er et eller annet skjema som må signeres.. vet ikke hva det heter eller hvor man får det, men mannen min jobber med investeringer.. han nevnte dette.. og enda et tips.. banken er ikke det beste stedet å spare... ganske dårlig rente for å si det sånn!! Selv fond hvor man ikke tar store risikoer gir mer enn bank/posten... Var selv på banken her om dagen og fikk tilbud om barnekonto med 5% rente.. når jeg fortalte hvor mannen min jobbet sa de bare at jeg nok fikk mye bedre rente der ja...

Skrevet

og husk at hvis man sparer i sitt navn for seinere å gi barnet dette blir dette regnet som arv... og det er jo litt synd å bruke opp kvoten for arv da... må jo skatte så sykt seinere da...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...