Gjest Skrevet 22. november 2007 #1 Skrevet 22. november 2007 Sambo jobber for stavanger aftenblad og har jobbet der siden februar. Problemet nå er at før sommeren fikk han utbetalt 12 000 kr etter skatt men i det siste har han fått lønn på både 6-8 000 for en hel fu***ngs måned.. hva i alle dager er det som skjer??? Blir forbanna på hans vegne, dette kan da umulig være lov? de har heller ikke begrunnet noe av hvorfor han får mindre og mindre i lønn. Vet at han har hatt trekk osv men dette har namsmann stoppet! Noen som kan litt om dette?
Herlige barn har jeg fått Skrevet 22. november 2007 #2 Skrevet 22. november 2007 Ville nok heller tatt en prat med mannen min om hva dette gjelder, har du f.eks fått sett lønnslippen i det siste? kanskje han har ubetalt restskatt som må inndrives? Eller andre kommunale avgifter? Er det ikke rett må han jo snarest ta kontakt med sin arbeidsgiver og høre hva som skjer, vi vet jo neppe det!
Gjest Skrevet 22. november 2007 #3 Skrevet 22. november 2007 Hvordan lønnssystem har han da? Jobber han som selger? Slik at det er provisjon/bonuser involvert eller er det fastlønn som det trekkes ting og tang fra?
Gjest Skrevet 22. november 2007 #4 Skrevet 22. november 2007 Start med å lese arbeidsavtalen du. Så kan du spørre sambo hvilke trekk han har på lønna si. Og så kan du jo spørre om en oversikt over gjeldssituasjonen hans. Kjekt å vite når man deler livet sitt.
Gjest Skrevet 22. november 2007 #5 Skrevet 22. november 2007 ja, jeg har sett lønnslippen så det er ingen han skjuler for meg der. All gjeld som skal betales har blitt stoppa av namsmannen. Til og med gjeldrådgiveren stusser hele veien på hvorfor han går nedover i lønn..
Gjest Skrevet 22. november 2007 #6 Skrevet 22. november 2007 han jobber NATT å leverer avisen så han har fastlønn på litt over 140 kr timen, men nå skal han ha faretillegg (dvs glattekjøring osv) og kjøretillegg har han.. Jeg vet alt om gjeldsituasjonen hans og det vi prøver å gjøre med nå.. (derfor namsmann/gjeldrådgiver..)
___ Skrevet 22. november 2007 #7 Skrevet 22. november 2007 Hvor mye han har utbetalt kommer jo ann på mange ting: Hva slaks lønnssystem har han? fastlønn? provisjon? Timer? Hvor jobber han? Har han endret skattetrekk? Har han andre trekk? Barnenidrag? Ubetalt skatt? Tror nok du må spørre samboeren din om hva som har skjedd. Tviler nok på at Stavanger aftenblad bare reduserer lønna slik uten at det er noen grun for det.
Gjest Skrevet 22. november 2007 #8 Skrevet 22. november 2007 han har fastlønn og kjører som bud om natta. har ikke endret skattetrekk og all gjeld som inndrives inkassoer er blitt stoppet av namsmannen..
Gjest Skrevet 22. november 2007 #9 Skrevet 22. november 2007 Dette handler ikke om juss eller lov og ikke lov. Det handler om et veldig enkelt regnestykke dersom alt er som du sier. Da er det antall timer jobbet, ganger lønn per time (140,-) så har du inntekten før skatt, så trekker du fra skatten og da har du hva han sitter igjen med per mnd. Det skal være såre enkelt egentlig.
hvemerjeg? Skrevet 22. november 2007 #10 Skrevet 22. november 2007 Er trekkene via namsmannen stoppet fordi de er ferdig betalt? Hvis ikke, så er den eneste grunnen til at det stoppes, at det kommer andre trekk inn med bedre prioritet, f.eks. skatt, bøter o.l. Men hva sier han selv om den reduserte lønnen?
___ Skrevet 22. november 2007 #11 Skrevet 22. november 2007 For meg høres det ut som om han nå kjører en rute mindre enn han gjorde før men det må du spørre ham om. Sett dere ned med lønnsslippen og arbeidsavtalen og se om det er noe som ikke stemmer. På lønnsslippen kommer det frem hvor mye han har i brutto lønn, hvor mye som er skatt og hvor mye han har i eventuelle andre trekk. Det er jo en mulighet for at arbeidsgiver har gjort en feil, for eksempel å glemme bilgodtgjørelse eller noe annet, men det ser dere på lønnsslippen.
Gjest Skrevet 22. november 2007 #12 Skrevet 22. november 2007 nei,han kjører samme rutene .. har vært med han på jobb når vi har hatt barnefri . Og han har de samme timene osv , så det er arbeidsgiver som har gjort ett eller annet som vi ikke vet om. men jeg skal kikke på siste lønnslipp igjen for syntes det er rart at selv om han jobber helt likt som før så får han MYE mindre betalt!
Gjest Skrevet 22. november 2007 #13 Skrevet 22. november 2007 Kanskje de trekker % skatt i stedet for tabell?
Gjest Skrevet 22. november 2007 #14 Skrevet 22. november 2007 ja,de har alltid trekt samme % skatt som før.. så det er heller ikke "feilen"...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå