Anonym bruker Skrevet 22. november 2007 #1 Skrevet 22. november 2007 Dette tilhører egentlig på røyke debatten , men jeg spør her . Kan røyking under svangerskapet føre til hjerneskade hos barnet? Eller andre lidelser på barnet`? Det var bare det jeg lurte på :-)
januarbaby:-) høygravid Skrevet 22. november 2007 #2 Skrevet 22. november 2007 Det vil jeg tro, akkurat som alkohol og narkotika... Er vel ikke bare hjerneskade barnet kan få. Kan få organskader, hjertefeil, misdannelser osv... Er jo som om barnet ligger der å røyker selv....
2barnsmamma og hestemamma Skrevet 22. november 2007 #3 Skrevet 22. november 2007 ja det kan det, vet flere røykere blir hysteriske nå, de kjenner selfølgellig mange som har røkt under graviditeten og de har ikke fått unger med hjerneskade og da mener de at det rettferdiggjør at da er det ikke så farlig, jeg så engang en ul av ei gravid dame,kameraet filmet skjermen og vi så ungen ligge rolig der, så tok hun et dypt magadrag av en sigarett og den reaksjonen på ungen,den krøket seg sammen og ble fryktelig urolig, så røkere behøver ikke komme å si at dette ikke er skadelig for ungen i det hele tatt, er ikke snakk om at ungen blir helt grønnsak heller i hodet,men at røking kan gi utslag i konsentrasjoner på skole og sånn...ikke alle har det men sålenge det er en fare for kanskje så hvorfor utsette ungen for det bare for å være egoistisk sjøl?
Anonym bruker Skrevet 22. november 2007 #4 Skrevet 22. november 2007 Hei Jeg røyker ikke selv, og ville aldri tatt sjansen på det med barn i magen - men,-mamma røykte i både mitt og min søsters svangerskap, og vi er begge to oppegående damer med høy utdannelse og gode liv. Så jeg er takknemlig for at vi har vokst opp hos kjærlige foreldre i et gjestfritt og varmt hjem :-)
Anonym bruker Skrevet 22. november 2007 #5 Skrevet 22. november 2007 Sant sant. Jeg vet at røyking ikke er ufarlig , å skal ikke røykes under svangerskapet. Men spørsmålet mitt var enkelt da ; Kan barnet få hjerneskade av det? Kun det jeg lurte på. ville ikke lage en debatt om røyking i svangerskapet , bare det enkle spørsmålet jeg lurte på : Kan barnet få hjerneskade ( i magen ) hvis mor røyker? Flere som vet noe om dette?
bringebærjenta-4.jenta Skrevet 22. november 2007 #7 Skrevet 22. november 2007 Kan ikke svare for alle men... under min første graviditet røykte jeg til jeg var 7 mnd på vei. Da klarte jeg endelig å slutte. Alle sa at barnet kom til å bli skadet på en eller annen måte og at hun sikkert kom til å bli født for tidlig og med lav fødselsvekt. Der tok de feil. Dette tror jeg var mest for å skremme meg til å slutte. Men først å fremst sluttet jeg for min egen del( pga begynnende astma) og jeg hadde ikke fått særlig til morsfølelse enda heller.Den kom først når jenta ble født. Jeg fødte ei sunn og frisk jente på 3800, ti dager på overtid. I dag er hu 5 år og har verken hjerneskade eller andre tegn på at jeg røykte under graviditeten. Jeg tror ikke det er noen forbindelse med hjerneskade og røyking. Men man kan vel aldri være helt sikker. Alle må gjøre sine egne valg. Uansett er røyking usunt ikke minst for deg.
Gjest Skrevet 22. november 2007 #8 Skrevet 22. november 2007 jeg tror ikke røyk i seg selv kan gi hjerneskade. Det man hører mest om er jo lav fødselsvekt og morkakeløsning. Får man morkakeløsning, så vil ikke fosteret få hverken oksygen eller næring nok, og får den f.eks ikke oksygen, så kan den få hjerneskade. Dette forutsetter da at de klarer å få barnet fort nok ut etter en morkakeløsning.
Anonym bruker Skrevet 22. november 2007 #9 Skrevet 22. november 2007 JA, ungen kan få hjerneskade. Slutt å røyk. EGOISTMAMMAER.
MegOgSkjønningen Skrevet 22. november 2007 #10 Skrevet 22. november 2007 Hei! Nei det er IKKE bevist at røyking gir hjerneskade. Det det kan gi er prematur fødsel, lavfødselsvekt og morkakeløsning som nevnt over. Men i seg selv gir som sagt røyking ikke hjerneskade.
06,07 og spire nr 3 i 2010 Skrevet 22. november 2007 #11 Skrevet 22. november 2007 Jeg er enig om at en ikke bør røyke under svangerskapet.Jeg har selv ikke gjort det da jeg klarte å slutte ,men har 2 søstre som til sammen har 9 barn, ingen av disse barna har noen form for hjerneskade eller andre skavanker.Det så sinnsykt mye annet som kan være skadelig for barnet så jeg blir lei av at de som røyker blir sett på som syndere nesten. Men som en over her sier at hun har sett en film om en dame som har tatt et trekk og så krøker barnet seg sammen med en gang etter. DET tror jeg ikke noe på . Nikotinen skal jo tas opp via lungene våre og så føres via blodet gjennom navlestrengen til barnet. Og det tar ikke 2 sekunder.Er barnet vandt til nikotin fra det ble "laget" så tror jeg ikke dem får disse krampene. Men som sagt så er jeg for at man ikke røyker i svangerskap, men hva andre gjør får være dems sak
Anonym bruker Skrevet 22. november 2007 #12 Skrevet 22. november 2007 Ok. Takk for alle svar. Grunnen til at jeg lurte var pga : Når man røyker trekkes blodårene seg sammen , dvs øksygen tilførselen til barnet blir mindre. Det var i forbindelse med akkurat det jeg lurte , siden oksygentilførselen ble mindre. Man skal ikke røyke under svangerskapet , men man kan få lov til å stille spørsmål! Har ikke nevnt med et ord at jeg er en røyker , eller en ikke røyker. Jeg bare lurte på et simpelt spørsmål. Og takker nå for ALLE svar :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå