Gå til innhold

stor eller liten baby. hva har mest status?

Anbefalte innlegg

Skrevet

lurer litt på dette. for meg virker det som om det er litt "bedre" å ha stor baby, for det beviser liksom at man har fløte i melka si, og ergo får tjukk og deilig baby. hvis man derimot har litt pinglete baby, har man liksom ikke like god melk eller no sånt.

for i mange sammenhenger der man treffer andre med småbarn/babyer er det stadig spørsmål om hvor stor var baby x da og da. nesten litt for å få bekreftet av sin egen baby er bedre. ei jeg kjenner som har kjempetykk baby komenterer alltid hvor stor og fin hennes baby er, (og da får vi andre med normalbabyer DET blikket om at hun har den største og beste babyen)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ville trodd det var mer status i en "normal" baby jeg da....

MEN ærlig talt, ser folk på det som status at babyen er verken det ene eller det andre egentlig da?!?!

Skrevet

Pussig, jeg oppfatter det helt motsatt av hva du gjør;-) Store babyer (iallefall når de er født)er født av "tjukke mammaer som spiste for mye" i svangerskapet liksom (SATT PÅ SPISSEN).....

Skrevet

Tja, er vel mødrene som vil ha litt oppmerksomhet gjennom barna sine

Skrevet

men når tynne mammaer har store babyer (fordi de har klart å amme bort kiloene sine på nulkommasvisj)

Skrevet

Jeg har aldri følt at det er "status" å ha verken stor eller liten baby jeg.. Mine to var det 200 gram forskjell på ved fødsel, men flere kilo forskjell ved 3mnderskontroll.. Og jeg har amma begge. Første var god og rund og trilla nermest bortover, andre en liten og spe... Men jeg har aldri følt jeg har fått noen reaksjoner hverke npå den ene eller andre og aldri har jeg tenkt over dette hos andres barn heller.

Skrevet

Erlig talt, skal det liksom være en konkuranse om hvem som har best baby nå da?!

Gutten min ble født 5 uker for tidlig så han er ikke så bollefeit som mange andre babyer er, så skal han ha lavere "status" pga det, ifølge deg da eller?!

Nei herregud dette ble rett å slett for dumt, spør du meg.

Skrevet

Nei, det er hverken status den ene eller det andre. Før i tiden var det stas når det kom en stor baby ut. Det betydde at den var sterk og at det var mer sansnynlig at den ville klare seg og overleve den kritiske første tiden.

Skrevet

Her jeg bor kan det virke som om det er mest status å få ett lite barn faktisk. Aner ikke hvorfor..Helt tullete spør du meg!

Jeg fikk ei jente på normal vekt 3500,men da var det flere som sa ting som: Babyen min var myyye mindre,var så liten og søt atte. Eller,3500! Ja,det var jammen i meg ikke lite. Sønnen min var BARE 2800,helt perfekt.

Får noen babyer på over 4 kg er det veldig ofte negative kommentarer, Guuud så stor! Stakkars deg. o.l

Har hørt disse både i barselgruppa,på jobben,fra naboer osv.

Skrevet

Føler det også motsatt...min var over 4 kg ved fødsel, og har vokst i en forrykende fart etterpå. Føler blikkene når jeg sier hvor gammel han er ja, for han ser i hvertfall 2 mnd eldre ut enn han er. Vises godt på motorikken, da... hehe :)

Skrevet

Dersom jeg spør hvor stor en annen baby er, er det ikke for å få bekreftet at min egen baby er bedre. Babyer er forskjellige. Hva mener du med "normalbaby" forresten?

Denne gangen har jeg ei stor flott jente, forrige gang jeg brukte småtroll 0-1 hadde jeg ei lita og nett jente. Det meste er vel normalt. hehe... og selvfølgelig, jeg har jo, i mine øyne, alltid den beste babyen ;) - har dog forståelse for at andre småbarnsmødre kan føle det litt annerledes ;)

Skrevet

jeg har en lang og slank jente. får ofte kommentarer om akkurat det, noen spør til og med om jeg må gi henne mme i tillegg siden hun er slank..

da blir jeg egentlig litt fornærma.. hun følger kurvene sine på helsestasjonen så det er ingen fare..

så jeg skjønner litt hva du mener med dette innlegget..!

Skrevet

Mest status.. tja si det..

selv så har jeg en en som følger gjennomsnittskurven... lå litt under før.. men nå følger han den som er gjennomsnittet.. og jeg syns det er veldig greit egentlig.. Og hadde jeg hatt en stor baby så hadde jeg sikkert syns det var like greit.. (MEN, de kan faktisk bli "for store" også... en venninne av meg hadde en på 4 mnd som veide 10 kg... han var kjempe tykk... hun ga han grøt.. også syns hun så synd på han som bare måtte spise grøt.. så hun dyttet alltid noe snadder oppi der også.. hehe... )

Eneste jeg syns er "irriterende".. er de folka som ikke har peiling på str og som spør hvor gammel han er.. sier hvor gammel han er.. også kommer det.. " Oi, da er han stooor".. Og da lå han UNDER gjennomsnittet liksom... .. han er absolutt IKKE stor.. hehe ;) Men.. jeg syns også det er veldig vanskelig å se andre sine barn å vite hvor store de skal være liksom.. hva er en "vanlig"2 åring osv osv.. ;)

Alle barn er vakre, uansett om de er små, store, røde, mørke, osv osv.. status.. hmfr.. det passer ikke når vi snakker om barn ;)

Skrevet

dette ble bare dumt. trodde ikke det hadde noe å si. stor baby eller liten baby. alle syns vel deres baby er best;) eg syns mi jente er best! hun var lita men hadde hun vært stor hadde det ikke hatt noe å si! men føler ikke noe status fordet..

Skrevet

Bei, si det? Jeg har en temmelig stor en, og har vel heller vært litt bekymra for om alt er bra enn ute etter å skryte hvis jeg selv kommenterer det. Kan bli litt å komme andre i forkjøpet "jada, han er stor men det ligger til familien altså!!" Synes ellers alle babyer er fine jeg, men det er vel gjerne felles for foreldre å bekymre seg for alt som minner om å være litt utenfor gjennomsnittet?

Skrevet

Ikke rart du stiller spørsmålet ihvertfall. Den første info som kommer er jo hvor lang og mange kilo den lille veier. Utrolig hvor mye fokus det er rundt det. Med min siste sendte vi beskjed til alle at det var gått bra med meg og den lille og at det var jente. Hva tror dere var det neste spørsmål? Vekt og lengde? Det er nok dessverre blitt godtatt at slik er det bare. Når man treffer nye mennesker sier man ikke hva man veier og hvor lang man var.

Men disse små menneskene skal man snakke om i det kjedsommelige om hvor lang, liten, tykk, rund og trivelig etc.... Tror det er fordi man ikke har flere spørsmål og noe må jo de fleste si.......................

Skrevet

Status og barn ja... hører ikke sammen at all!

Jeg også var litt sånn at vekt og lengde var det jeg spurte om når det kom barn til verden, og da ble det jo automatisk at " åhhh da var h*n stor..." eller "liten..." Nå har jeg selv fått ei tulle som var stoor da hun ble født, og det blir sef kommentert, men jeg sier bare hun er perfekt, ferdig med det. Alle kan jo se hun er stor, så er liksom ikke så mye mer å diskutere. Så jeg har sluttet å kommentere så voldsomt om andre barn er sånn eller sånn og heller skryte av hvor fine de er.

Det har jo ikke noe å si om de veier 1 eller 8 kg fløte i melka eller ei!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...