Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen...

jeg lurer fælt pådette ed pregnyl sprøyta. Når jeg henta dette på apoteket så jeg det var noe pulver og veske - samt ordentlig sprøyte...

Hvordan skal jeg blande de to? hvordan åpner jeg de to??? glass "flasker" begge to...

Skal jeg virkelig sette den sprøyta selv???? jeg fikk med to spisser - en tjukk og en litt mindre tjukk :)

er det noe spesielt tidspunkt dette settes???

Kan noen være så snill å hjelpe meg???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1. Putt den tykke nålen på engangssprøyta

2. Brekk av nesten på midten på en ampull med pulver og den med væske (hvis jeg ikke husker feil går det inn på midten, der brekker du)

3. Trekk oppi pulveret i sprøyta og putt det i væsken

4. Gjør det samme med pulver-ampull nr 2

5. Bland litt

6. Bytt til den tynne nålen, trekk opp blandingen og sett sprøyten

Vet ikke om du bruker Gonal F - for da er du kanskje vant til å sette sprøyte. Hvis ikke, tar du en flik av magedskinnet mellom tommel og pekefinger. For meg så var det best å sette sprøyta ikke alt for langt ut på siden, f eks ca 3 cm nedenfor navlen og ca 5 cm til den ene siden. (de gangene jeg tok Gonal for langt ut på siden sved det.) Tror du skal holde sprøyta inne i 10 sekunder etter at du har fått ut blandingen for å sikre at alt er med.

Når det gjelder tidspunkt, får du det fra Klinikken. Den skal settes så så lenge før egguttak - for meg var det 37 timer før. Dette var veldig strengt, fikk beskjed om at jeg kun kunne sette sprøyte +/- 10 min før oppgitte tidspunkt.

Lykke til :)

Skrevet

Klokkeslett du skal sette sprøyta får du fra klinikken.

På st.olav ga de også ut en bruksanvisning på hvordan dette skulle

gjøres.Be om det/eller en forklaring på klinikken.Er sikker på du får vite mere om el sprøyten etter hvert,når du kommer så langt at du trenger tenke på det.

:o)

Lykke til !

Skrevet

takker for svarene deres... har heldigvis allerede forhørt meg om hjelp av setting av sprøuta.. ellers ligger jeg langfalt ut vet jeg...

Jeg puregon som sprøyte... så den er kun en liten sprøyte i forhold...

Skrevet

Jeg fikk bare tynn nål jeg....tror de har null peiling på apoteket her... :( Må nok en tur ut til de imorgen ja....

Skrevet

NB

SEr det står at du skal trekke pulveret opp med sprøyten, ikke gjør det er du snill da blir det ingen sprøyte å sette.

( Regner med det bare er skrevet feil)

Væsken skal trekkes opp og sprøytes oppi ampullen med pulver.

Skrevet

takk..for jeg begynte å lure litt...

Men jeg har bare en ampull med pulver og en med væske.... også er det to svarte hull, en på hver av de... skal det tas gjennom disse kanskje????

Skrevet

Hva mener du med sorte hull?

Toppen på begge ampullene skal bare knekkes helt av, og med den tykke nålen trekker du væsken opp og fyller tilbake i den med pulveret. Rør litt forsiktig med nålen så det blander seg fint.

Trekk alt opp i sprøyten og bytt til tynn nål før du setter den i magen.

Ampullene ser litt ut som bowlingkjegler ikke sant, med en tydelig strek rundt "halsen" ??

Må bare sjekke at de ikke har gjort noe nytt med disse før jeg sier noe mer.

Skrevet

jo det stemmer det.... det er bowlingkjegler.. hehe.. fint ord å bruke ;)

Jeg mp bok prøve å knekke.. men det er jo glass... knuser ikke hele shiten da da???? eller om det kommer noe oppi....

spent på det der..hehe.. er ikke mer en ca 14 dager til den skal tas nå... tiden går tregt, men likevel så fort når en først er i gang...

Skrevet

Sorry hvis jeg skrev noe feil, begynnner å bli noen mnd siden og visste ikke hvor detaljert jeg skulle være. Du skal få beskjed fra klinikken om hvor mange ampuller med vått og tørt du skal bruke. Jeg skulle da som du skjønte ha to med tørt og en med vått.

Første ampullen knakk jeg altfor langt opp (altså ikke på "midten"), da kom det masse glass oppi pulveret - hadde heldigvis noen ampuller å gå på så kastet denne..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...