Gå til innhold

Hvor stort ordforråd har deres søte små?


alvamamma

Anbefalte innlegg

Vår kan fire ord. På 15 mnd kontrollen snakka dama om at han var sein og lurte på om han hadde hørselsproblemer. Når jeg tenker på jevnaldrende vi kjenner, sier jo ikke de stort heller.. Er han virkelig så treg som helsestasjonen skal ha det til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

tror ikkje du skal høre så mye på hs... en vennine var på 1 års kontroll med jenta si som ikkje kunne noen ord.. bare babling.. og legen sa hun hadde dårlig ordforråd.. vennina mi klaga på legen, og han er ikkje der lengre hehe (han hadde nok en del andre klager og då..)

men sara sier ja (hele tiden!) mamma, hei, hallo, hadet, gøy, pappa.. er ikkje alle ordene hun sier ofte.. går mest i ja hei og mamma hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg passer av og til en tass på 17 mnd og han har veldig stort ordforråd. Linea derimot har ikke så mange ord, men jeg tror nok det er en del vi ikke skjønner.

 

Så jeg tenker at det er godt mulig at det egentlig er flere ord i bruk enn det dere oppfatter. Tror det er stooooore forskjeller på barn i denne alderen. Noen bruker lenger tid enn andre. Så lenge du føler at han hører etter når du sier ting til han, så ville jeg ikke bekymret meg så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så sykt! de sa ikke noe om sånt på var helsestasjon. ikke hør på dem! vår lille jente sier heller ikke særlig mye ennå. jeg bekymrer meg ikke, hun virker frisk og rask ellers..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Språk kommer da så individuelt, så dersom dere ikke har andre mistanker om at han hører dårlig så hadde er ikke brydd meg noe om det!

Magnus sier for det meste mamma, pappa, ball, lys, nei, hei, og diverse dyrelyder og mye babling :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fryktelig forskjellig når ordene begynner å komme. Alle mine har vært seine med språket. Men det kommer når det kommer.

 

Leander sier ikke mange ordene han heller. Han sier mamma, pappa, hade, ja, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hs hos oss lurte bare på om hun hadde begynt å si mamma og pappa etc, og det gjorde hun jo for lenge siden, selv om det ikke alltid stemme helt, var ikke noe mere ord hun syntes at de skulle kunn enda.

 

Jenta mi har ikke mange ordene hun sier mamma, pappa, brumme (ole brumm), mammen (smokk), vovva (hund), brum brum (alt som har hjul), gakk gakk og hm (peker i alle retninger og sier hm når hun skal ha noe), ellers kommer det massevis av lyder som vi ikke helt har skjønt ennå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomas sier ganske mange ord, babler masse, mar mye å fortelle og forklare - og prøver så godt han kan å gjente alle ord vi sier til han.

 

Men dette som så mye annet er jo ganske individuelt da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren vår forstår mye og svarer på ting vi spør henne om. For eksempel skal vi skifte bleie? - Nei. Vil du ha banan? - Ja,nam nam. Vil du bade? - JA! Ord som hun kan si er: ja, nei, mamma, ma (mat), pappa, hei, bika ba (det går bra - tror jeg det betyr), pika (aner ikke hva det betyr), Maja, og nam nam. Jeg synes det er veldig gøy nå som vi kan kommunisere mer med henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Benjamin har ikke vært på 15 mnd kontrollen ennå, han fyller seint i mnd og skal 3. desember.

Han sier mamma, pappa, boo (bror), lys, øst (tørst), hade, hei, ja, nei, nammm, brum og mø og sikkert enda mer jeg ikke husker i farta. Synes han er flink jeg :)

Men mye har kommet de siste to ukene, før det var det ikke mye mer enn 4 ord her heller. Du får bare fortsette å snakke med han. Hvis du har inntrykk av at han forstår hva du sier til han, ville jeg ikke vært bekymret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...