amilo Skrevet 21. november 2007 #1 Skrevet 21. november 2007 Hei, Jeg prøver å avvenne lillegutt på 7 mnd. Dette ble ikke så lett. Har prøvd å få han på flaske siden han var 4 mnd, men han nekter å drikke melk (uansett hvilken mme og også når jeg har pumpet) fra flaske!!! Og dette gjelder også kopp. Problemet er ikke at han ikke tar flaske, han drikker gjerne masse vann fra både flaske og kopp, men er det melk i den så smaker han og vil ikke ha mere. Så hvordan skal jeg få sluttet å amme han, når han ikke får melk noen andre steder? Han spiser jo grøt i tillegg til annen mat, men det er jo ikke nok. Og hvordan skal jeg få han til å sove uten pupp??? Han bare hyler hvis jeg prøver å legge han uten pupp. Han sovner ikke ved puppen, men drikker det han skal ha og så snur seg og sovner. MEN han våkner hver time/hver annen time på natten og vil ha pupp. Og jeg er ikke glad i skrikekurer, så jeg tar gjerne i mot andre tips og kommentarer enn det. Håper dere kan hjelpe meg, eller så blir jeg gal av all nattevåkinga... og i tillegg så har han munnen full av tenner som gnisser....
Anonym bruker Skrevet 24. november 2007 #2 Skrevet 24. november 2007 Vet at du sier du er imot skrikekurer, og tro meg, det var jeg og. Så til de grader!! Men følg magefølelsen din. Det gjorde jeg. Og nå har vi det kjempebra. Min jente var seks måneder. Jeg hadde ikke sovet lenger enn kanskje 2 timer i strekk på veldig veldig lenge. Barnet har heller ikke godt av å være våken så mye om natten, og vi var temmelig desperate. Etter diskusjoner med helsesøster, andre og lesing av bøker bestemte jeg meg for å ta affære. Jeg følte sterkt at det var FEIL og la henne ligge å gråte alene. Og valgte derfor en litt snillere metode enn f.eks Ferber til å begynne med. Hun var jo ikke vant med å sovne selv, og da synes jeg det ble helt feil å skulle kreve at hun skulle sovne selv helt alene... Jeg gjorde følgende: Stelte barnet og gav henne mat FØR vi gikk i sengen. Stolte på at hun var mett, og ikke hadde vondt noe sted. Vi la oss til vanlig tid. Hun protesterte kraftig og ville ha puppen. Lot henne gråte, for jeg visste at hun ikke gråt fordi hun var redd, sulten eller hadde det vondt, men protesterte bare fordi hun ville ha pupp. Gjorde alt annet enn å gi henne pupp. Sang, strøk og snakket. Tok henne opp hvis hun ble hysterisk, og trøstet litt. Hun sovnet til slutt av utmattelse. Men UTEN pupp. Kvelden etter var protestene mindre. Jeg forsøkte å kutte ned på servicen. Og merket at hvis jeg bare lå og leste i en bok ved siden av henne, var hun roligere. Hun fikk på en måte ikke bensin til bålet. Gjentok dette kvelden etter. Hun gråt ikke, men lå bare og bablet og snurret litt i sengen. Hun sovnet ganske raskt uten pupp. Må legge til at jeg fortsatte nettene som før, med mye amming! Tenkte å ta en ting om gangen. Femte kvelden la jeg henne i egen seng. Det gikk over all forventning, og hun sovnet uten noen form for service, annet enn at jeg var i rommet. Hun våknet ikke like ofte lenger og ville ha pupp. Etter en uke følte jeg at hun hadde lært seg å sovne uten pupp og i egen seng, og det var nå på tide at hun sovnet uten meg. Slo meg på lag med sambo og vil la en slagplan. Han hadde lenge ønsket å forsøke Ferbermetoden, men jeg hadde vært skeptisk og strittet imot. Men nå følte jeg meg tryggere, da hun både sov godt i sin seng, og kunne sovne uten noen form for service. I tillegg var jeg blitt "vant" med gråten hennes, og følte meg trygg på at hun ikke gråt fordi hun følte seg redd eller utrygg, det var rett og slett bare sinne, fordi hun ikke fikk det som hun ville. Han fulgte metoden. La jenta og gikk ut av rommet. Hun protesterte veldig kraftig. Han gikk inn etter 3 minutter, snakket litt til henne uten å vise "medynk". Man må være bestemt, bare fortelle dem at det er natt og de må sove. Mest bare for å vise at man er tilstede. Så økte han tiden mellom hver gang han var inne. Og da vi hørte at det bare var småsutring lot vi være å gå inn. Etter tre kvarter sov jenta. Vi la oss på et annet rom, for å se om hun kanskje kunne sove litt lenger. Hun sov til klokken halv tre, fikk da pupp, og jeg la henne tilbake i sengen sin. (Lot det være mørkt i rommet, og snakket ikke til henne)Hun sovnet uten et kny og sov til klokken syv om morgenen. Kvelden etter gjorde vi det samme. Da sovnet hun etter en halvtime. Og klokken åtte på morgenen hadde jeg kjempe melkespreng. Pirket borti samboer og var livredd... Turte ikke gå å se til henne selv i fall hun var livløs... Han kom tussende tilbake, joda, alt vel. Hun sov enda et par timer. Tredje kvelden med Ferbermetoden sovnet hun etter et kvarter. Hun gråt ikke like hardt som første kvelden, mer bare sutring. Siden da har det gått mellom 2 til 10 minutter til hun har sovnet. Hun sover hele natten. Men vi har valgt å flytte henne på eget rom. For vi prøvde en natt å sove inne hos henne, men da våknet hun to ganger i løpet av natten. Det var litt ekkelt første kvelden vi skulle prøve Ferbermetoden, men da vi oppnådde resultater så raskt, følte jeg at vi endelig gjorde noe riktig. Nå er både mor og barn mer opplagte. Vi sover hele natten, og angrer ikke et sekund på at vi forsøkte denne metoden. Mine råd til deg er: - vær innstilt på dette, tenk nøye over hva du vil og motiver deg selv - når barnet er lagt inn på rommet, ALDRI ta han ut igjen - når barnet er lagt i sengen, ikke løft ham opp igjen - ha det mørkt og stille i rommet, jo mindre stimuli, jo raskere vil han sovne - stol på at du gjør det rette, det er du som skal vise barnet hvordan han skal sove, ikke han som skal vise deg - flytt ham på eget rom, da vil han ikke kjenne lukten av deg, og kanskje sove lenger uten mat - husk å gi mer mat på dagen, når han får mindre om natten - legg babyen til den tiden han er vant med å bli lagt - hvis han fortsetter å våkne og vil ha pupp på natten, kan du forsøke å gi ham litt vann på flaske. Så får han noe å fylle magen med, men samtidig uten næring, slik at han vil vennes til å ikke få mat på natten. - du kan også bruke gråtemetoden på natten, gå inn og ut av rommet som om kvelden - bruker du en gråtemetode, men vil fortsette å gi mat en gang om natten, kan du gjøre følgende: 1. bestem deg for et klokkeslett, gå inn, vekk ham, og gi ham mat 2. velg deg et klokkeslett, og ikke gi ham mat når han gråter før dette klokkeslettet, men vær rask, ikke la ham ligge å gråte, for da tror han kanskje at bare han gråter lenge nok, vil han få mat Ble nå et langt svar dette her... Håper noe av dette kan hjelpe deg... Forhåpentligvis med mindre nattamming... Er det noen spesiell grunn til at du vil avvenne ham med amming forresten? Har du forsøkt å gi ham utpumpet morsmelk med en gang det er pumpet ut? Vet at det kan gi bismak når det har vært kjølt ned. Kanskje det er det han ikke liker...? Hva tenner angår... Har du forsøkt det middelet de har på apoteket? Kommer ikke på i farten hva det heter... Men spør der, så får du svar :-) Lykke til med alt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå