Anonym bruker Skrevet 21. november 2007 #1 Skrevet 21. november 2007 Så dere ateister er på en måte religiøse dere også
Pysjen Skrevet 21. november 2007 #2 Skrevet 21. november 2007 Nei det blir for dumt! Det blir som å kalle det å være skallet- som en hårfarge!
Gjest Skrevet 22. november 2007 #3 Skrevet 22. november 2007 Hallo Du anonym har helt rett i den saken! De ikke troende har sin egen tese, sin egen fiosofi og dermed sin egen religion=)
Snart3barnsmor-37 Skrevet 23. november 2007 #4 Skrevet 23. november 2007 Heisann Anonym Religion per def: religio'n m1 (fra lat.) gudsdyrkelse, guds- el. gudetro; hellig overbevisning den jødiske, den kristne r- / undervise i r- Så den som ikke tror på noen Gud kan nok ikke kalle seg religiøs Men i prinsippet er jo utsagnet ditt ganske interessant da, for uansett hvor lite man tror på så har man argumenter og holdninger som bygger opp under det.... nesten på samme måte som i en religion
Gjest -<<- Skrevet 23. november 2007 #5 Skrevet 23. november 2007 Øh, javel? Og din definisjon av "religion" lyder som følger?
Gjest -<<- Skrevet 23. november 2007 #6 Skrevet 23. november 2007 Buddhismen føkker vel opp den definisjonen der litt.
Gjest Skrevet 23. november 2007 #7 Skrevet 23. november 2007 Hallo Ateister og ikke- troende generelt har to ting felles : 1. de er veldig "misjonerende" 2. de har seg selv som sin gud( ergo: de har en religion)
Gjest -<<- Skrevet 23. november 2007 #8 Skrevet 23. november 2007 Øh, javel? Definér gud og dokumentér at alle ikke-religiøse er misjonerende?
Anonym bruker Skrevet 24. november 2007 #9 Skrevet 24. november 2007 Jeg venter i spenning på svaret fra trubbel og bubbel. (på spørsmålet som -<<- spurte) Spesielt den at ikke troende ser på seg selv som gud!?? Hva er gud da?
Anonym bruker Skrevet 25. november 2007 #10 Skrevet 25. november 2007 Det er ikke bare guder man kan la være å tro på. Å ikke tro på astrologi er også en form for astrologi. Så dere som aldri leser et horoskop, og som ikke tror at stjernetegn har noen betydning, er på en måte også astrologi-troende.
Anonym bruker Skrevet 25. november 2007 #11 Skrevet 25. november 2007 Ja, og så er alle som ikke tror på astrologi veldig misjonerende. For hver gang det kommer en troende og vil uttale seg om deres personlighet ut fra stjernetegn, så får de piggene ut og PÅSTÅR at dette er noe tull. Altså misjonerer de mot dem som kjenner SANNHETEN.
Anonym bruker Skrevet 25. november 2007 #12 Skrevet 25. november 2007 Og alle som ikke liker jordbær, liker det egentlig på en måte. også er de veldig misjonerende
Gjest Skrevet 25. november 2007 #13 Skrevet 25. november 2007 Hallo=) i =) luken=) Alle har en tro.Å nekte å tro at der finnes en Gud er også en tro. De som nekter å tro at det finnes en høyere makt velger å ha seg selv som det viktigste i livet og er sin egen gud. Mange ikke - troende velger å tro på darwins lære som er blitt motbevist av forskere for lenge siden, da er det noe de velger å tro på og holde fast uansett, det er blitt en egen religion.
Anonym bruker Skrevet 25. november 2007 #14 Skrevet 25. november 2007 Men vi TROR ikke. For å være religiøs så må man tro! Og jeg setter ikke meg selv først- jeg setter sønnen min først. Vil det da si at sønnen min er Gud i dine øyne?
Anonym bruker Skrevet 25. november 2007 #15 Skrevet 25. november 2007 Alle som tror at Pippi Langstrømpe egentlig er en fantasifigur i en bok av Astrid Lindgren ser bort fra at det EGENTLIG er SANNHET. For selv om Pippi ikke virkelig kunne løfte en hest, og selv om hun ikke egentlig hadde en ape, bodde uten voksne o.s.v. så er historiene om henne symboler på noe evig som vi alle har inni oss og så videre. Så Astrid Lindgrens værker er sanne. Det samme er Bibelen. Det gjelder bare å se bort fra alle detaljer og få med seg essensen. Og å tro.
Gjest ->>- Skrevet 25. november 2007 #16 Skrevet 25. november 2007 At darwinismen er blitt "motbevist" er vel mildt sagt en overdrivelse. Å insistere på at jeg som ikke-religiøs "velger å ha meg selv som det viktigste i livet" i noen større grad enn de som har en gudstro, er i beste fall frekt. (Og selvsagt er det forskjell på å "ikke tro" og å "tro." Det å avvise noe er ingen tro, det er mangel på sådann).
Gjest Skrevet 25. november 2007 #17 Skrevet 25. november 2007 Heia Ja ikke troende er veldig oppsatt på å forkynne sin ikke-tro og påpeke at troende mennesker er noen duster....det er dokumentert på denne debatt- siden her på barn i magen det....bare bla tilbake dere så skal dere se , det står svart på kvitt her inne, he he.Hvorfor er ofte ikke- troende eller ateister så ivrige på å forkynne at spes. kristne er dumme og at DE har rett?Derfor vil jeg påstå at de er nettopp : svært misjonerende med sin religion. Jeg sier videre at mnsk som sier de ikke har en tro på en høyere makt som regel velger å sette sin lit til seg selv, da blir de selv deres egen "gud". Men jeg sier ikke det for å være frekk på noen måte=) Jeg tror at det er en grunn til at mnsk hardnakket velger å ha en ikke-tro , gjerne frykt for at de skal være nødt til å forandre på seg på noen måter\ sin livsstil, el. frykt for at mennesker skal kontrollere dem igjennom forskjellige religioner. Det er jo trist at slike ting skal hindre mnsk i å åpne opp for tanken at det kansje finnes en Gud. Det er nok å ta seg en tur ut i naturen og se på skaperverket for at man skal begynne å tenke: " hvordan ble dette til...HVEM har skapt det"
Anonym bruker Skrevet 25. november 2007 #18 Skrevet 25. november 2007 "ikke troende" pleier ikke sette seg ned å tenke dypt igjennom om de skal tro på en gud eller ikke. Har du noen gang satt deg ned og hatt en lengere samtale med deg selv om du skal tro på tannfeen, tusser og troll? Neppe! På samme måte er det for de fleste ateister, for de setter jesus og Allah osv i samme gata som troll og tannfeer. Jeg tror det er veldig vanskelig å forstå for en som er "troende" Selv går jeg ikke rundt og "forkynner" ateisme, men når diskusjoner kommer opp så sier jeg min mening ilikhet som alle andre. Lurer på en ting trubbel and bubbel. synes du at "ateistene" her inne "forkynner" mer enn deg?
Gjest Skrevet 25. november 2007 #19 Skrevet 25. november 2007 Ja jeg syns absolutt at de ikke. troende forkynner sitt syn like mye som meg og ofte mer aggresivt=O men det får så være, jeg tåler det , men det viser bare at de har et behov for enten å forkynne og få andre til å ikke-tro eller et behov for å forsvare seg hele tiden, ikke skjønner jeg hvorfor man må forsvare sin ikke-tro dersom den er reel(???), da burde det vel være som eventyr å regne det som vi troende forteller og forkynner på lik linje med nisser og tannfeer....men behovet for forsvar viser noe annet, innerst inne er ikke-troen ganske usikker og utrygg.
Gjest ->>- Skrevet 25. november 2007 #20 Skrevet 25. november 2007 Det er våsete å si at ikke-troendes misjoneringstrang er dokumentert på denne siden. Hvorfor skulle noen være her om de ikke hadde et ønske om å komme med sitt syn, liksom - det gjør oss da på ingen måte til noe representativt utvalg. Norskordboka definerer "gud" bl.a som følger: "i monoteistiske religioner, som kristendommen: alle tings skaper og opprettholder." Jeg er ikke religiøs, men jeg anser meg da virkelig ikke som alle tings skaper og opprettholder av den grunn. Forøvrig er manges tillit til menneskeheten nettopp til den kollektive masse, ikke enkeltindividet og slett ikke nødvendigvis seg selv. HIs/dine påstander er jeg uenig i. PS: Jeg har ingen problemer med å tenke at naturen er fin og snodig uten å resonnere meg frem til at en guds eksistens er en logisk konsekvens av dette.
Gjest Skrevet 25. november 2007 #21 Skrevet 25. november 2007 Hei Darwins teori er en egen religion den, hva norskordboka måtte "definere" som gud er kun en definisjon i en ordbok som kan være ganske svevende og er ingen fakta. Klart man kan debattere her inne og presentere sitt syn , og det vil jeg kalle en forkynnelse av egen religion.Ikke noe feil i det så lenge vi respekterer hverandres syn. Poenget er at vi alle har en religion i bunn og grunn.
Gjest ->>- Skrevet 25. november 2007 #22 Skrevet 25. november 2007 Ja, og mitt poeng er at det er tullpreik. Darwinismen regnes ikke som en religion, ei heller er det slik at mangel på tro anses som en. Her kan du i grunn bruke alt fra ordbok til leksikon til religionsforskere som kilden min. Du må selvsagt kalle det hva pokker du lyster, men dette blir ut fra dine egne ganske individuelle definisjoner, og jeg skal ha meg frabedt at du insisterer på at jeg har en religion når jeg selv mener jeg ikke har det, takk.
Anonym bruker Skrevet 25. november 2007 #23 Skrevet 25. november 2007 "innerst inne er ikke-troen ganske usikker og utrygg." Hva mener du med det?? Og når vi er inne på forkynning, misjonering og forsvar...... Jeg har vært litt på dette forumet, og det er bare et nick jeg husker veldig godt i forbindelse med dette- og det er ditt!
Gjest Skrevet 26. november 2007 #24 Skrevet 26. november 2007 =D Hallo, hallo Svært så fornærmet dere ble nå da....uff og uff...ikke meningen å tråkke dere så hardt på tærne, men det jeg har skrevet mener jeg- sånn er det bare og det har jeg lov til.Dere har jo også lov til å mene det dere mener, ikke sant? Ja jeg forkynner og misjonerer i hytt og pine fordi jeg tror på Jesus og Han har gitt oss misjonsbefalingen, men jeg forakter ingen.Jeg sa bare at dere OGSÅ "misjonerer" på en måte som et tegn på at dere har en religion dere og, en tro...... Ha en fiiiiiiiiiiiiiiiiin dag. keep smiling=D)))
Gjest ->>- Skrevet 26. november 2007 #25 Skrevet 26. november 2007 Ja, du må selvsagt mene i vei. Men når du definerer ord i det norske språket på en helt annen måte enn de fleste andre, så blir det jo litt flåsete det hele. Men kjør på. Jeg mener forresten at du er satanist, for sånn har jeg definert religionen din, liksom.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå