tinytoon Skrevet 21. november 2007 #1 Skrevet 21. november 2007 Noen som har barn som har eller har hatt dette? Fant ut at vår datter på 6mnd har dette. det er ikke snakk om mer enn 0,5cm eller mer, men er likevel litt bekymret for hvordan d vil utvikle seg. Noen som har erfaring???
Fantasiløs m/ 2 vakre gutter Skrevet 21. november 2007 #2 Skrevet 21. november 2007 Jeg har/hadde! Jeg gikk regelmessig til kontroll for å sjekke! Jeg hadde 2.5 cm når jeg var 12 år. Da satte de inn skruer i kneet for å stoppe veksten, men jeg var allerede ferdig-vokst så det var bortkastet! Jeg hadde en ny operasjon når jeg var 14 år, da kutta de av 2.5 cm av lårbenet..
-mammsen-fikk tulle 060606 Skrevet 21. november 2007 #3 Skrevet 21. november 2007 Legen på hs sa at tulla mi hadde det au men nå er ho 17mnd og går som bare det. Er ikkje målt noko lengde men eg har 0,75+ på det eine beinet. 0.5 er ganske normalt og lite å gjera noko med, er lite å gjera med uliken eg har au, eg er skeiv i heile ryggen og nakken men det har ikkje blitt bekrefta før nå. Eg har sagt det heile tida men den fysioterapauten eg bruka før grunna stive musklar og vondt i hode sa at eg var heilt normal. Han eg hadde når eg skulle ha nr 2 såg det med ein gong at eg var skeiv og kiropraktoren min ville ha bilde av nakken og da såg eg det med ein gong at den ikkje var rett. Det trenger ikkje bety noko for ho når ho blir større bare ver klar over at det. Pass på hvis ho klagar på vondt mellom skulderblada og under skulederblada. Eg var veldig god når eg trena men i dei siste åra så har det blitt lite med det så eg må få i gang det att så tenker eg at eg blir bedre
Elle Vilde Skrevet 21. november 2007 #4 Skrevet 21. november 2007 Jeg har/hadde benlengdeforskjell. Dersom forskjellen er under 1 cm gjøres ingenting (i hvert fall på litt større barn, jeg var i småskolen da det ble oppdaget, det gir jo litt større utslag på så små barn, så vet ikke helt om de gjør noe med det da). Min benlengeforskjell og skjeve rygg ble jevnlig fulgt opp, først av skolelege/skolefysio, deretter på sykehus. Jeg brukte spesiallaget innleggsåle i den ene skoen, for å få mindre forskjell på benlengden. Jeg hadde mye vondt i ryggen, og når jeg var 12 år ble det bestemt at jeg skulle opereres. Jeg tok da røntgen for å finne ut hvor mye jeg hadde igjen å vokse, og så beregnet de når jeg burde opereres for at beina skulle være omtrent like lange når jeg var utvokst. De ødela vekstskivene over og under kneet under operasjonen, slik at bena ikke vokste mer der. Jeg endte opp med en benlengeforskjell på ca 1 cm, og har nå forholdsvis sjelden vondt i ryggen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå