Gå til innhold

gotteri og besteforeldre

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ganske opptatt av å gi sønnen min på to år gode matvaner. Ikke det at jeg er hysterisk imot sjokolade. Men jeg synes ikke det skal være en hverdagsgreie...

Problemet mitt er svigerforeldre som synes det er så fantastisk sjarmerende med en 2-åring med munnen full av is, sjokolade eller kake.

Vi har prøvd å si fra til dem x antall ganger, men tror du det hjelper? Ikke stort, de bare gir det litt mer skjult...

Episode fra forrige uke: Da vi kom dit hørte jeg farmor si (jeg var i et annet rom): "Se hva farmor har bakt. denne skal vi spise etter middag! "Guttungen ble jo selvsagt ivrig. Under middagen sa gutten jevnt og trutt: " Jeg ferdig. kake nå?"

Jeg prøvde å si på en pen måte: "Kanskje greit å vente med å snakke om kaken til etter middag"? (Sønnen min er ganske småspist om dagen, så det er litt viktig å prioritere middag fremfor kaker...)

"Nei, han oppdaget kaken helt selv, og da fikk han så lyst på!", var svaret.

Grrrr, jeg fortalte ikke at jeg visste dette bare var tull. Burde vel ha sagt noe, men vil ikke gjøre meg for streng...

mannen min prøver å si noe titt og ofte, men det glir ikke inn! Ingen respekt?

Hvorfor ikke gi litt frukt eller god hjemmelaget mat i stedet? bare spør?

flere med sånne erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånn hart vi det også når det kommer til farmor. Når vi spiser middag der spiser jenten vår nesten ingenting for hun vet at hun får bolle, is, sjokolade osv. hvis hun ikke spiser. For da er det jo sååå synd på henne, hun spsite jo nesten ikke noe til middag....... hmm lurer på hvorfor...

Allitd når hun har psset henne har hun spist sjokolade,is eller noe annet med sukker. Hun er en del hos farmor siden hun er nærmeste nabo. Vi har gitt beskjed tusen ganger at hun kan får frukt eller noe i stede men det går rett inn å ut igjen... Utrolig irriterende....

Jenten vår er forresten 2,5;)

Skrevet

høres ufattelig irriterende ut. ingen erfaring med det selv, for bor langt unna familien - men går det an å finne en god artikkel som snakker om effekten av for mye sukker og dårlig kosthold hos små barn? det er kanskje lettere å "høre på" ekstern info, heller enn sine nærmeste. besteforeldre er nok litt døve for disse tingene fordi de har vokst opp med at kaker / søtt = kos, uten samme informasjonen om de negative sidene ved å spise slikt for ofte som vår generasjon får.

jeg er mer enn gjennomsnittlig glad i kaker og godteri selv og skjønner godt at besteforeldre kan ønske å skjemme bort de små gullene. men man gjør jo de små en gigantisk bjørnetjeneste ved å ikke passe på hva de spiser. begrensing av godteri spising er dessverre helt nødvendig. dessverre ;-)

lykke til uansett :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...