Gå til innhold

Hvordan lage avtrykk av barnets fot?

Anbefalte innlegg

Skrevet

tips?Skal sette i barnealbum..

Lurer også på om jeg kan lage avstøpning selv. noen som har erfaring med det. finnes det sånt i hobbybutikker?ser i noen annonser at man kan bestille men det koster 2000kr, og det betaler jeg ikke!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke med avstøpning.. Men du kan jo kjøpe lerett og fingermaling.. Det er iallefall billig og lett.. Da får du et bra resultat..

Skrevet

Vi prøvde med gips for et par dager siden,gikk ikke så veldig bra må jeg si. Dette var varianten at man skulle sette foten ned i gipsen, man hadde ca 3 minutter på seg. Men gripe refleksen satte in og hun skviste gipsen mellom tærne=) Og vips var tiden ute og det blev et ganske så misslykket forsøk på den ja.

Hun er 3 måneder nå, og vil veldig gjerne ha avtrykk jeg også.

Skal kjøpe den varianten som man bruker masse for og forme for å så helle gipsen over det igjen. Trur det funker bedre...?

Og så skal jeg kjøpe sån fingermaling og stryke over fot og hånd for å så sette avtrycket på papir. Det får fin plass i boken hennes tenker jeg=)

Noen tips

Skrevet

Vi brukte fotavtrykk av småtten på bordkortene til navnefesten hans. Kjøpte fingermaling på Panduro.

Vi har også kjøpt en pakke med noen greier for å lage avstøpning. Tror vi kjøpte det på Brio, og det kostet ikke mye. Har ikke prøvd det enda:)

Skrevet

evt kan du gjøre som meg, her finnes ikke fingermaling/gips i mils omkrets.. Jeg fant et gammelt glass med solbærsyltetøy i fryseren, dyppet kjøkkenpenselen oppi og malte på hender og føtter. Håndavtrykket ble veldig mislykka (han er bare 2mnd og dårlig til å sprike med fingrene...), men fotavtrykket ble superfint! Og så så knæsj farge da! :)

Blåbær er sikkert enda bedre!

Skrevet

Vi har også brukt fingermaling. Bare bruker fingrene og smører på foten mens hun ligger og trykker på foten (lettere enn å trykke foten på papir/lerret)

For gipsavstøping så har vi kjøpt en ferdig pakke på Jysk. Det er en ramme med plass til avstøpning og bilde. Det følger med ferdig gips og klistremerker også. Koster bare 69 kr . Fin gave til besteforeldre og oldeforeldre.

Skrevet

Bruk en billig leppestift. Klin utover foten og trykk på papir. Lettere å få fint enn med fingermaling.

Skrevet

dra på en hobby butikk. kjøp plastelina og gips. lag avtrykk av foten i plastelin og legg avtrykket i en form av noe slag. hell gips på sånn at d blir litt tykkelse på d. å la d bli stivt..:)

da får du avtrykk der foten står litt ut fra platen..

Skrevet

Trolldeig er vel enklere og billigere enn gips... blir kjempefine resultat! Kan evt males etter steking også... vi malte håndavtrykket i gull og det rundt i en annen farge... kan evt også ta gipsavstøp av trolldeigen.. for å få motsatt effekt liksom.. hånden utover liksom..

Skrevet

Hei

Dette har jeg gjort mange ganger..

Lag trolldeig, det er enklest og best. For blir avtrykket dårlig er det bare å lage en ball og skevle ut igjen.

Legg det i en slags form (helst plast) og hell gips oppi. Hobby gips selges på f.eks Jernia og noen apotek.

Lykke til

Skrevet

dette må jeg prøve vettu.... men har dere noen oppskrift på troll deig....??? hehe...har ikke laga det selv før jeg c....;o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...