Gå til innhold

Jeg er så fortvilet, ang dagmamma, langt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi har vært hos dagmamma siden i høst.Hun er der fra to til tre dager i uken. Siden første stund har hun grått når jeg går fra henne, men hun blir vist blid så snart jeg er ute av syne. Så lenge det var vær til at de kunne være ute å leke gikk vist alt kjempe bra. Fia lekte og var i form. Men etter at de begynte å være mye inne går det mindre bra. Fia er så langt ene barn, og en kan nok si at vi har dullet litt med henne. Hun har i alle fall aldri sittet misfornøyd på gulvet. Gråter hun så har vi løftet henne opp. Ellers er vi rimelig strenge med at hun ikke får alt hun peker på. men vil hun ha kos får hun det. Og hun er en skikkelig kosejente, så det får hun masse av. Dagmammaen derimot har ikke mulighet til å kose like mye som mamma har. Og det fører til at Fia blir mye sittende på gulvet skrikende. Dagmammaen har fire andre barn hos seg, så det er jo viktig at alle fungerer sammen. Hun mener at Sofia ødelegger for de andre barna som er der, at de blir redde osv.

I dag fikk jeg beskjed om at hvis situasjonen med Fia ikke ble bedre før jul. Så måtte hun slutte der...

Hun foreslo at vi måtte slutte å kose så mye hjemme. Jeg gråt og gråt på veien hjem fra dagmammaen, er gravid så hormonene spiller nok inn. Jeg synes det er hjerte skjærende hvis jeg ikke skal ta opp Fia når jeg ser at hun vil ha kos. Men jeg vil jo ikke ødelegge for henne slik at hun ikke fungerer sammen med andre barn heller.

Er det vi som har sviktet som foreldre, eller er det Fia som ikke passer inn hos dagmammaen?

Uff jeg er så fortvilet her. Er det noen andre som har slitt med "kosete" barn og dagmamma tilvenning?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

så lenge du ikke føler at det er unaturlig mye ,ville jeg heler ha byttet dagmamma.men hun regner med hun ikke vil sitte å kose hele tiden..

Skrevet

Kjære deg, få jenta inn i barnehage der det er pedagogisk team som kan hjelpe dere. Ingen sier at jenta må slutte i barnehagen, isåfall har de andre alternativer for henne.

Det er ikke dere som foreldre som har sviktet, men kanskje jenta egentlig bare mistrives? Det finnes flere eksempler på dette i min arbeidssituasjon, som jeg ikke skal gå inn på her.

Men mitt største råd er å prøve å få hjelp av kompetente barnehageansatte, de vet hva de holder på med!

Skrevet

Et godt eksempel på hvorfor barnehage er bedre enn dagmamma.

Har hun virkelig ansvar for 5 barn alene?!

Bare der burde det ringt noen varselbjeller. Men av en eller annen grunn tror folk at en dagmamma har så mye bedre tid til individuell oppfølging enn i barnehagen.

På en småbarnsavdeling er de 3 ansatte på 9 barn. Dvs 3 barn pr. voksen. De har tid til både kos og tilrettelegging av pedagogiske opplegg samt være nære og tilstede i barnas lek.

Jeg ville aldri (og har heller aldri) plassert barna mine hos en dagmamma.

Krasse ord, men det er nå en gang det jeg mener.

Skrevet

takker for at jeg har barnehageplass! få henne i barnehage så fort som mulig.

Skrevet

Hvor mange mnd er fia, og går hun? Krabber hun?

Skrevet

Takk for svar så langt. Jeg har tenkt på barnehage så smått også. Men jeg har en søster som er avdelings leder i barnehage, og på småbarnsavdelingen i hennes barnehage(ikke hennes avdeling) Så lar de små barn sitte og gråte på gulvet fordi de skal bli vant til å ikke bli plukket opp. Så jeg vil ikke stole blindt på at alt er så mye bedre i barnehagen, bare fordi hun ikke kommer til å bli bedt om å slutte der...

Dessuten er det nesten umulig å få barnehageplass til så små her i kommunen.

Skrevet

Er det bare én dagmamma på 5 barn?? Er de andre så små som datteren din? Det ville IKKE jeg sendt barnet mitt til...

Ikke gøy å la barna sitte gråtende på gulvet, men hva skjer når du får en ny baby? Uansett hvor gode forsetter du har om å gi henne så mye kos som hun vil ha så kommer det til å bli myyye mindre tid til kos i fremtiden! Tror nok jeg ville begynt å avvenne henne litt jeg. Ikke overse henne, men sett deg på gulvet og prat med henne når hun vil ha nærhet, ikke bare ta henne i fanget med en gang. Sånn ville jeg gjort det hvertfall=)

Skrevet

Fia er 15 mnd, og krabber i en kjempe fart. Men går bare når hun er helt trygg. Altså ikke så veldig mye hos dagmammaen. Det er tre andre ett åringer og en to åring hos dagmammaen.

Skrevet

Det er jo ikke trygt da. Så dama kan bare ha ettåringer som er så passifiserte at de kan være alene hele dagen??? Run away! De går vel aldri ut heller da???

Skrevet

Jeg var litt skeptisk til at de var så mange der jeg og. Men de er masse ute. Og jeg har snakket med flere andre foreldre som har hatt barn hos henne før. Så jeg var trygg på henne når Fia startet der. De er tre dagmammaer i samme nabolag, så de leker sammen alle sammen ute. Men tja, jo mer jeg tenker på det, så hadde nok barna blitt mer aktivisert i barnehagen... Det er jo bare så utrolig vanskelig å få plass. neste hovedopptak er jo ikke før i august. Utrolig kjedelig hvis vi plutselig står uten noe barnepass. Hva gjør man med jobb da liksom...

Skrevet

Jeg blir svett med tanke på å håndtere to 1-åringer, 5 hadde jeg ALDRI klart å håndtere!

Skrevet

Jeg hadde nok funnet en annen løsning enn å slutte å kose så mye med henne. Jeg tror at barn og voksne ikke kan få for mye kos!!! Noen er mer kosete av seg og trenger mer nærhet og da må man legge til rette for det. Jeg har vært dagmamma og hadde eio jente som var veldig kose-jente, ville helst sitte på fanget eller holde i meg når jeg satt på gulvet sammen med barna. Og da fikk hun lov til det. De to andre barna jeg hadde da lekte fikk likevel det de trengte også.

Synes også 5 barn er mange for en dagmamma alene, spesielt hvis alle er under tre år. jeg ville prøvd å finne ny dagmamma eller bgh plass... Uansett har du vel oppsigelsestid....

Skrevet

Hvor er denne dagmamman henne? Jeg kjenner noen som har sin sønn på to år hos ei som også har fire andre 1 åringer. De er ikke veldig fornøyde de heller for å si det sånn....De hadde også hørt om flere andre som var fornøyde med henne fra før Kanskje samme dama?

Skrevet

Vi er fra halden. Tror nok det finnes mange dagmammaer med mange barn rundt om i Norges land...

Skrevet

Er tydligvis det...

Men selv om hvoedopptaket til bhg ikke er før i august, så er det bare å sette seg på venteliste, så kan dere jo være heldige :-)

Skrevet

huff.. hørtes ikke enkelt ut det der!! det er klart man vil gi barnet den kosen som det trenger!

høres ut som jenta di ikke trives der men kan jo hende ho også trenger mer oppmerksomhet siden ho er vant til å få mye kos da..

her i Halden er det jo umulig å få barnehageplass også.. er jo helt fullt:( har søkt til størstejenta mi på 2 år men det var etter hovedopptaket..

men de sa det var en LITEN mulighet at det kunne bli noe ledig i januar.. så det går jo ann å søke uansett? trenger jo ikke takke ja heller om du skulle få plass til henne og ting har ordnet seg.

håper det ordner seg for dere. ikke lett når dagmammaen sier som ho gjør.. hadde nok blitt litt lei meg selv tror jeg.. syns det er litt rart ho bare kan si at hun må slutte også da!

Skrevet

Eg hadde søkt på bhg plass hvis det er det du vil. Eg har ikkje noko neg å sei om dagmamma, hadde sønnen min hos ei i nesten 2år og han stor tirvdes!! Kunne ikkje fåt tdet bedre. Det varierte litt på kor mange barn ho hadde samtidig men det var ingen som satt på golvet og grein der i gården!! Ho tok seg veldig godt av dagbarna sine.

Men eg søkte bhg til ungane her i januar i år og fikk plass til begge to fra 1.mars, kunne fått fra 1.februar men da hadde pappan perm så mars passa bedre. Er ikkje sikkert at eg hadde fått plass til begge to hadde eg venta til hovedopptaket. Gutten våres som blei 3 i mars hadde fått plass mens det hadde kanskje gått til nød med ho sida det var bare så vidt andre fikk plass med ungar som er født før mi.

Men når det er nokon i bhg som blir 3år så frigør det ein plass, så to slike så er det plass til ein under 3år. Søk med ein gong så får du plass til slutt.

Skrevet

Jeg har en ganske kosete gutt, og han er hos en kosete dagmamma. Han gråter ikke når jeg går, og sjeldent når han er der. Jeg synes det høres ut som om dagmamman din har litt vel mange barn å passe på. Min har tre inkludert min og det bør ikke være flere når de er så små synes nå jeg. Det er min mening :)

Skrevet

I en familiebarnehage/ barnehage (ny lov av 2006) Er det også lov å ha fem barn per voksen hvis alderen er riktig, dvs maks 4 per person hvis alle er under 3 år, og 5 hvis alle er over tre, eller 3 stk 0-3 år og 2 stk over 3 år.

Men vi i en familiebrnehage hadde nok taklet utryggheten på en annen måte. Husk å gi det tid, enkelte barn trenger tid til å bli vant med den nye situasjonen, og hadde dagmamma vært førskolelærer ville hun ha forstått dette, og tilrettelagt for en tryggere hverdag for din lille datter!

Skrevet

Hvor gamle er disse andre dagbarna,da?Barn under 18mnd.teller for to p.g.a. de trenger mer stell og omsorg.Synes kanskje dagmamman din har vel mye barn.Hun bør jo være istand til å takle de hun har ihvertfall.Blir provosert når jeg leser dette,at hun klarer å la henne skrike så lenge.Tror jeg ville byttet dagmamma.

Skrevet

jeg bville heller byttet ut dagmamman!

man kan da ikke be foreldre kose mindre med barna! det virker som det har vært en stor svikt i innkjørings fasen av dagmamman!

jeg syns også at 5 barn er i det meste laget for en dame.

håper dere finner en bedre løsning på dette problemet!

lykke til:D

Skrevet

Tusen takk for alle gode ord. I dag har vi tatt det litt mer med ro enn vanlig. Gruer meg til å reise å levere henne. jeg tenkte vi skulle sette oss ned og spise frokost før vi drar. Så kommer hun til dagmammaen med litt opplagret mamma kos;) Kommer til å hente henne tidligere i dag også. glad det snart er helg.

Skrevet

Jeg tror nok det er lurt du tar henne ut fra dagmammaen. Men du må da ikke regne med at folk skal sitte å dulle med datteren din på fanget hele tiden. HUn må tåle å lære å sitte på gulvet også litt, ikke bare ta henne opp med en gang. HVis du først har begynnt med dette kommer dere aldri hverken til å tilpasse dere hverken bhg eller dagmamma. For i bhg kan de ikke sitte å dulle med hvert enkelt barn, de har kanskje god tid til barna, men istedenfor å ta de opp setter barnehagepersonalet seg ofte ned på gulvet og leser eller leker med barna. Men både dere og hun må lære at det går an å leke i gulvet litt også uten å måtte bli tatt opp med en gang. Og ingen har mulighet til å sitte å kose like mye som mamma, det får heller ikke du når du får et barn til.

Skrevet

Nå har jeg snakket mer med dagmammaen, og det virker ikke som om det bare er behovet for kos som gjør at hun skriker. Hun virker rett og slett ikke helt konfortabel med de andre barna. Blir sinna hvis de kommer for nærme. hun kan sitte og leke kjempe bra, og så plutselig ombestemmer hun seg og vil ikke leke med de mer. Så det er nok min datter som er litt vanskelig også... Dette er jo ikke noe jeg får gjort så mye med hjemme da. Jeg har jo ingen andre barn her;)

Vi får holde ut litt til og prøve å la henne venne seg litt mer. men uff, fælt å høre at hun har skreket hver dag når jeg kommer og henter henne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...