Gjest Skrevet 21. november 2007 #2 Skrevet 21. november 2007 at man ikke lar barnet ta over nattesøvnen din vi gjorde det slik at vi kuttet ut nattmelken da han var 8 mnd og våknet annenhver time for mere melk. dette fant han seg selvsagt ikke i, og hylte. han var ikke lei seg, han var forbanna..hehe gikk inn å trøstet han, sang for han, viste at vi var der..men ga han vann istedet og tok han aldri opp. gikk mere og mere sjelden inn og etter 2 netter sov han natten gjennom. mange som mener det er foreferdelig å gjøre noe slik, men siden har han og vi sovet mye bedre. og det er ikke fordi han ikke tro vi er glade i ham.
Labbetøs Skrevet 21. november 2007 #3 Skrevet 21. november 2007 Ferber er ikka bre til nattavvenning da. Kan brukes på mye rart. Personlig er jeg ikke tilhenger av det da. Å la barnet skrike til det gir seg og "fatter poenget".
Ulldott Skrevet 21. november 2007 #4 Skrevet 21. november 2007 Ferber metoden går ut på at en legger barnet i sengen, synger eventuell godnatt sang, sier god natt og går ut av rommet. Dersom barnet gråter venter du 3 min før du går inn til h*n sier: nå er det natt og du skal sove e.l og går ut igjen. Dersom barnet fortsetter å gråte, går du inn igjen etter 5 min og gjentar "når er det natt og du skal sove". Dette gjentar du hvert 5 min til barnet sovner. (etter hvert øker tidsintervallene til 7 og 10 min. (Jeg er ikke helt sikker på tidsintervallene) Jeg gjennomførte dette på mitt barn da han var 1 år. Første kvelden gråt han i 40 min, 2 kvelden i 10 min og etter det har han vært en drøm å legge. Før jeg prøvde ferber ble jeg sittende inne med ham i opp til to timer hver kveld. Han lå å passet på at jeg ikke gikk fra ham. Når han endelig sovnet liiiistet jeg meg ut, ofte våknet han etter kun kort tid og hylte fordi jeg ikke var der. Etter jeg begynnte med ferber vet han at jeg går når han legger seg, men kommer med en gang han gråter. Det har fungert kjempe fint for oss og han.
Ulldott Skrevet 21. november 2007 #5 Skrevet 21. november 2007 Dersom barnet våkner om natten så går du inn med en gang h*n gråter, sjekker at alt er bra og går ut igjen (helst uten å snakke, eventuelt si nå er det natt og du skal sove) dersom barnet fortsatt gråter går en innigjen etter 3 min og fortsetter til barnet sovner igjen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå