:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 21. november 2007 #1 Skrevet 21. november 2007 for 1 år siden var jeg forbrett på en rettsak men med barnefar ikke skolen... rart hvordan ting forandrer seg. fikk avslag på min søknad om hjelpemidler til eksamen, anket, fikke asvlag på anken i dag. nå går den til rektor. får jeg ikke søknaden invilget der så blir det fylkesmannen og retten. helt vilt at man må igjenom noe slikt for og få det man har krav på. i fjor var det en som skulle ha de samme hjelpemidlene som jeg søker på nå, og hun måtte ta ut steving mot skolen før hun fikk det igjen om. velferdstat?
Gjest Skrevet 21. november 2007 #2 Skrevet 21. november 2007 Skjønner ikke hva problemet er? Du har jo papirer på at du har dysleksi? Hva begrunner de det med? Jeg skal høre med broren min om hvordan han gjorde det da han gikk på skolen
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 21. november 2007 Forfatter #3 Skrevet 21. november 2007 har selvsakt papriere fra PPT om at jeg har dysleksi og der står det til og med hva slaks hjelpemidler som anbefalles. har MASSE fagfolk i ryggen som er enig i at jeg burde fått disse hjelpemiddlene. alle andre skoler i kommunen tilatter disse hjelpemidlene. og PPT sier at jeg har krav på dem skolen sier "her får ingen bruke slike hjelpemidler"
Winterlady Skrevet 21. november 2007 #4 Skrevet 21. november 2007 Hva slags hjelpemidler er det snakk om? Du burde vel ihvertfall få ha med en type vanlig eller digital ordbok og få et par timer ekstra tid.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 22. november 2007 Forfatter #5 Skrevet 22. november 2007 PC, lingdys og lingrhayt. vet jeg har krav på det. har til og med fått disse hjelpemidlene av hjelpemidelsentralen. jeg får bare ikke lov av skolen bruke disse hjelpemidlene.... verden er syk, alle fagfolk, alle skoler, alle som kan noe om dysleksi er 100% enige om at jeg skal få bruke disse hjelpemidlene. bortsett fra skolen min da....
Anonym bruker Skrevet 23. november 2007 #6 Skrevet 23. november 2007 Hva slags skole snakker du om nå? Kjempe rart at du ikke får bruke noe hjelpemidler...eller at du må gå så langt bare for å få lov til å bruke noe av hjelpmidlene som du faktisk er blitt anbefalt til å bruke. Sykt dette her.
Gjest Riga + snulla & vesla Skrevet 23. november 2007 #7 Skrevet 23. november 2007 Du kan jo også gå til media med dette!
FrøkenSprøken Skrevet 23. november 2007 #8 Skrevet 23. november 2007 Hva er lingdys og lingrhayt? Uansett kan jeg ikke se at dette har noe med velferdsstaten å gjøre. Du får gartis skole, og du har rett på stipend og lån for høyere utdanning. Selv om du er alenemor klarer du deg greit økonomisk uen å jobbe, og du får hjelp til å a deg en utdanning. Hvis sønnen din blir syk har han rett på gratis lege, og han vil om noen år ha rett på en rimelig barnehageplass. Du har rett på støtte til eller gratis hjelpemiddler siden du har dysleksi, og du skal få opplæringen tilpasset dine behov. Synes velferdsnorge er glimrende, jeg! Det er få andre land som tar så godt vare på innbyggerene sine som det Norge gjør! At skolen din er kranglete har INGEN TING med velferdsnorge å gjøre alså! MEN, jeg er enig i at du bør få bruke hjelpemiddler, og jeg skal krysse fingrene for at det ordner seg for deg:)
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 23. november 2007 Forfatter #9 Skrevet 23. november 2007 lingdys er et retteprogram for norsk for de med dysleksi. Noe av hoved problmet til de med dysleksi er at de ikke ser at det er noe feil i ordet de leser eller hva som er feil. så et vanlig retteprogram vil ikke hjelpe stort. men lingdys leser opp de forsjelige ordene for deg og hele teksten om du ønsker. lingrayt (vet ikke om det skrives slik) er det samme for engelsk. uten lingrayt har jeg ingen murlighet til og stå i engelsk. grunnen til at jeg sa det med velferdstat er fordi ting burde fungere som det skal. man burde få bruke hjelpemidlene man har rett på uten og måtte klage X antal ganger og sloss hele livet slik jeg har gjort. jeg har ikke mye fint og si om norsk skole. men jeg har masse fint og si om og være aleneforelder i norge. der har norge gjort en glimrende jobb. Du kan sammenligne det med en som bruker briller som ikke forlov til og ha disse på til eksamen, hvordan murlighet har han da til og stå om han ikke kan se hva han skriver? riga: jeg har sendt brev til likestilings og diskimineringsforbundet om jeg ikke får gjenomslag der så ser du meg nok i VG om de vil ha saken, for jeg kommer ikke til og gi meg denne gangen ;-)
FrøkenSprøken Skrevet 23. november 2007 #10 Skrevet 23. november 2007 Stå på ditt du! Skal bli lærer selv, og vet hvor viktig det er med tilpasset opplæring, og hjelpemidler til de som trenger det. Men må si at du skriver utrolig godt til å ha dysleksi da! Helt enig i at ting burde gå knirkefritt altså, og forstår at det er vanskelig for deg å må mase for å få det du har rett på. Bare blir så sint når jeg hører at folk klager over velferdsstaten, for vi har det jo så utrolig godt i dette landet! :-D Og får venstresiden styre landet til all evighet vil vi fortsatt ha det bra. *krysse fingre* Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå