æsj altså! Skrevet 21. november 2007 #1 Skrevet 21. november 2007 Tror dere det er mulig? Han er selvstendig, og får derfor utbetalt mye mindre enn han vil få hvis han jobber. Vi er litt avhengig av lønnen hans. Noen som har erfaring med dette?
Gjest Skrevet 21. november 2007 #3 Skrevet 21. november 2007 Ja mener det er mulig.,men han må uansett ta ut 6 uker. de får du ikke
~sjiraff~ Skrevet 21. november 2007 #4 Skrevet 21. november 2007 Tror dere skal argumentere rimelig godt ovenfor NAV hvis det er den eneste grunnen. De var hvertfall veldig strenge på de reglene og at disse 6 ukene falt bort om ikke far tok de. Men det er jo ikke noe i veien for å prøve.
Gjest Skrevet 21. november 2007 #5 Skrevet 21. november 2007 Det får du vel bare dersom far er syk og ute av stand til å ta vare på barna alene. Tapt inntekt er etter det jeg har forstått ikke grunn god nok.
Gjest Skrevet 21. november 2007 #6 Skrevet 21. november 2007 Han kan ta det ut på deltid, kanskje det kan være en ok løsning? Da har han 30 dager med 60% av dagsinntekten sin til gode, og dere slipper å tape mye 6 uker i strekk (pluss at det sikkert er vanskelig for virksomheten dersom han blir borte så lenge av ganen). Han må bare sørge for å ta ut permisjonen innen barnet fyller tre år.
Fire småtroll Skrevet 21. november 2007 #7 Skrevet 21. november 2007 Etter at regelen kom om at pappa kan ta perimsjon når han vil innen barnet er tre år, er dette nesten umulig å få til... Vi fikk som svar på NAV at nå er pappapermisjonen så fleksibel at alle pappaer, uansett jobb burde klare å ta de 6 ukene som er forbeholdt han. Her løser vi det ved at pappa`n tar 3 uker permisjon i ferien sin, da får han både feriepenger og foreldrepenger de ukene, det frigir litt penger så jeg kan være hjemme tilsvarende uker uten lønn.
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 21. november 2007 #8 Skrevet 21. november 2007 Det er egentlig ikke lov, Kristin 1974! Med mindre reglene er forandret, da.
Fire småtroll Skrevet 21. november 2007 #9 Skrevet 21. november 2007 Det var damen på NAV som foreslo det, hun sa det var en fin måte å løse det på når det var vanskelig for pappaen å være borte fra jobb sammenhengende.. Hun fant frem søknadskjema så vi fikk flyttet permisjonen og greier hun. Så da regner jeg med det er greit...
EnUndreneMor Skrevet 21. november 2007 #10 Skrevet 21. november 2007 vi har søk da mannen min er student på dagtid så han får ikek tatt seg av tulla slik man skal i perm, først fikk vi beskjed om at dette var greit så fikk beskjed om at det kun var ved alvorlig sykdom som man måtte ha lege erklæring på. men vi kunne klage så nå har vi klaget så får vise:)
Mamma'n til Tobias♥ Skrevet 21. november 2007 #11 Skrevet 21. november 2007 Hmm.. vi fikk beskjed om at han ikke har rett på noe permisjon fordi JEG har jobbet mindre enn 50%.. Noen som også har opplevd dette? Har spurt flere ganger og fått samme svar..
Mamma te 2 Skrevet 21. november 2007 #12 Skrevet 21. november 2007 Slik var det hos oss også. HAN fikk ikke noe for JEG ikke hadde jobbet nokk!!!! Sykt!!
Gjest Skrevet 21. november 2007 #13 Skrevet 21. november 2007 Pappaene har uansett rett på egenopparbeidet permisjon. Så dersom mor ikke har rett på permisjon (eller da far fordi mor har jobbet for lite) kan far ta ut si egen opptjente perm på inntil 39 uker... (det er noen kriterier om hva mor må gjøre i denne perioden dog.)
mammaruska Skrevet 21. november 2007 #14 Skrevet 21. november 2007 Her er pappaen også selvstendig. Det var vanskelig å planlegge en bestemt periode han skulle være hjemme. Men av og til kunne han ta dager på sparket. Da ringte jeg tygdekontoret i slutten av mnd. og sa hvor mange dager han hadde hatt hjemme den mnd.Dette gjorde han mens jeg fortsatt hadde permisjon, så vi fikk jo ikke lenger perm. Men pappa fikk mulighet til å være med barnet slik. Det er forresten ingen som sjekker om han er hjemme eller på jobb de dagene. Vet det er litt ulovlig akkurat det da, men føler reglene er litt urettferdig for oss som har pappaen som selvstendig i et lite firma.
hjertebank m/gutt07&jente09 Skrevet 21. november 2007 #15 Skrevet 21. november 2007 jeg vil nok anbefale deg å snakke med NAV og evt sende en søknad om å få overta fars kvoten. Det skader jo ikke å prøve mener jeg. Etter de nye reglene som kom i år er det enda vanskeligere å få overført farskvoten til mor, så jeg trodde jeg ikke skulle få det da min mann er student i utlandet. Utfra reglene jeg leste på nettsiden så var det kun mulig å få overført de 6 ukene når far var syk. Men jeg ringte NAV og spurte og de ba meg om å sende søknad og legge ved dokumentasjon på at far var student og bosatt i utlandet. Og vips fikk jeg overført fedrekvoten på 6 uker! NAV tolker reglene forskjellig, derfor skader det ikke å prøve. Man vet jo aldri hvordan den saksbehandleren tolker reglene. De er jo stort sett forvirra alle mann som jobber på NAV...... hehe..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå