Gå til innhold

Julen... og økonomi...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hmm, jeg er i julestemning som aldri før, og gleder meg masse!

Men økonomisk har jeg ikke noe å gå på til jul..

Ja, jeg er vel etterpåklok, skulle vel spart noen tusenlapper i løpet av året, til jul, men... føler ikke jeg har noe ekstra. Hver måned går i null..

Jeg har os, og de vanlie stønader, bostøtte og halvt studielån. Jeg har boutgifter på 8500, pluss bhg, sfo, strøm, mobil, forsikringer, buss,kort mm, totalt ca 15.000 i mnd.

Uff, jeg vil ikke klage, får jo støtten jeg trenger, men føler liksom litt press. "Alle andre" gir gaver til ungene sine for 1-2000 pr unge, pluss til nevøer og nieser, søsken og venner. Jeg må finne noe til mine to, for rundt 300 kr hver, og kutte ut mange av de andre..

Alternativt, tar jeg hele julen på master-cardet.... Trekker i vei, kanskje 6-7000... Ville dere gjort det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville sikkert gjort noe så dumt, men så har jeg dårlige økonomiske evner ;)

Men helt ærlig synes jeg det er litt drøyt å bruke 1-2000 pr unge, selv om gutten min får for rundt 1000 kr, men det er inkl det fra faren. Så jeg har brukt 500 og det synes jeg er nok.

Skrevet

Jeg ville vært forsiktig med kredittkortet. Hvis du ikke har klart å spare opp noe på forhånd fordi økonomien såvidt går rundt, så forandrer vel ikke det seg i januar? Pengene skal betales tilbake.Det er ikke morsommere å være blakk i januar enn i jula, eller jo, kanskje bittelitt mindre sårt.

Skrevet

Jeg ville ikke brukt kortet!!!! Da sliter du hele resten av året - nei da er det bedre å legge av litt hver mnd likevel, til neste år. Ønsk deg en slik boks fra nille til jul, og putt oppi mynter hver gang du har litt ekstra, alle monner drar! Jeg har utrolig nok spart 3000 til jul på den måten, og det dekker alle julegavene.

Selv bruker jeg 300 - 500 kr pr unge. Det blir inntil 1500 kr til sammen. Vet om andre som bruker mye mer enn det.... Ei jeg vet om fikk hest til jul ho...

De mange andre får også, men til en betraktelig lavere sum. Men er ikke så mange lenger, vi har avtaler om å droppe hverandre - blir bare masse dritt vi ikke trenger.

Skrevet

Mmmm, I know!!

Har allerede brukt master cardet på en pc, og betaler hver mnd på det, så... sukk...

Hvordan får dere andre til alle juleutgifter? Flinke å spare? Snille foreldre? Bruker minimalt?

Skrevet

moren og faren min hadde dårlig råd når vi var mindre, da var det bare lov og spise syltetøy og superbillig mat i hele desember, slik at overskuddet kunne brukes til julemat og julegaver.

aldri noen gang har julematen smakt så godt som de julaftene der.

jeg syns egentlig det er en fin ting og har litt lyst til og gjøre noe lignenede med småen og meg når han blir stor nok til og forstå hva jul er. for i dagens samfun hvor man bare får og får, blir ingen ting godt mer. vi har ikke vondt av og leve litt sparsomt.

om du har råd til 300 kr i gave så er det det du har råd til. bruk ikke penger du ikke har, å klipp i stykker kreditkortet før du gjør noe dumt.

Skrevet

Takk for rådene..

Det var lurt, å leve sparsommelig frem til jul. Vi gjorde det også når vi var små. Husker en gang, vi levde på poteter (kokte og stekte), leeenge, for at vi skulle ha råd til utenlandsreise!! Så det var andre tider i gamledager!!

Jeg må bare skjerpe meg.. Og kreditt kortet, hmm, jeg klipper det ikke, men jeg skal ikke bruke det.. Promise.. :) Kanskje gjemme det vekk, ikke ha det i pengeboken. Mye handling er jo impuls!! Også julestæsj :)

Skrevet

her blir jula ganske stram... har kjøpt gave til mini som kom på 400, og det er det... broren min og alle andre får mellom 100-150... det er det jeg har råd til i år desverre :(

ikke bruk kortet ditt... det er farlig :(

Skrevet

Ikke bruk kortet, det er da ikke nødvendig å handle julegaver for flere tusen vel? til pappa, lillebror,storebror og tvillingbror pleier jeg å kjøpe dvd etter deres filmsmak og det fungerer alltid bra, til mamma pleier jeg kjøpe sånn juggel fra glitter for det elsker hun.. i år tenker jeg satse på bilde av lucas til mamma og pappa og dvd til brødrene mine som vanlig, lucas får noe både jeg og lucas har nytte av også kjøper jeg diverse til venner som heller ikke er så dyrt, større slekt enn det har jeg ikke faktisk:S

Men poenget var uansett at det trenger ikke være så dyrt, familien min blir alltid glad for gavene sine selv om det ikke kostet skjorta:)

Skrevet

Hva med å lage gaver? Ramme inn bilder av barnet/barna? Jeg har ikke sånn veldig dårlig råd (selv om jeg ikke har masse til overs heller kanskje),men jeg foreslo at alle i familien dropper å kjøpe gaver til andre enn foreldre,søsken,barn og kanskje besteforeldre. Vi har nesten hver jul sittet igjen en en litt vond bismak etter å ha pakket opp det voldsomme lasset med julegaver,og stresset med å handle inn alle gavene,og alle pengene som går med,er jo helt unødvendig! De fleste har jo det meste de trenger allikevel! Jeg synes det er litt kvalmende med all overfloden jeg. Hele følelsen av JUL slik den skal være,blir jo druknet av alt gavestyret.

Hva med å si til alle rundt deg at du fra nå av begrenser deg til den aller nærmeste familien,og at du heller legger sjelen din i å finne noe virkelig fint og betydningsfullt,enn å bruke masse penger?

Jeg husker at jeg en gang fikk en kjempefin liten bergkrystall i en bitteliten "pung" med sånn indisk-aktig mønster,fra en tante på min alder. Hun er sånn alternativ som meg og vet at jeg liker sånne ting,og hun har alltid dårlig råd. Jeg ble jo kjempeglad for akkurat den gaven,mye mer ann de andre gavene jeg fikk! Nettopp fordi hun ga meg noe jeg virkelig likte,som virkelig er "meg". At hun sikkert hadde funnet den frem blant tingene sine,var fullstendig likegyldig for meg:)

Forresten,det at jeg foreslo at vi kuttet ut gaver til "hele" familien,ble veldig godt mottatt! Flere som hadde tenkt det samme,men ikke turt å si det;)

Skrevet

Og forresten,til barnet/barna,kan du jo feks kjøpe èn ordentlig gave som du vet den/de vil like,og endel smågaver i tillegg,som kan være BILLIGE. Barn merker ikke like godt hvor mye ting koster;)

Skrevet

Vi er blitt enige om å kutte ut gavekjøp til de som er fylt 18 - utover nærmeste familie da. Jeg er helt rå på å bruke altfor mye penger på presanger til familie og de få av vennene mine jeg fortsatt kjøper til , vi er blitt enige om å droppe det. Men fadderne til mini og et par venninner til kjøper vi til. I år har vi vært hos fotografen og det koster jo flesk...så jeg kjøpte cd med bildene og fremkaller div bilder i str 15x20 og rammer inn, dette blir gave til mamma/pappa, brotsan+sambo, farmor, mormor, "svigers" og pappaen til mini. Kalender av bilder til tanter, onkler, kusiner og fettere. + at jeg lager scrapbook til farmor/farfaren til mini og pappaen.

Masse tilbud ute å går på kalendere og bildefremkalling så blir ikke alfor dyrt, og rammer får man stilige og billige på IKEA bla.

Ville IKKE brukt mastercardet nei... kjedelig å betale ned på...blir jo aldri mindre..Man har det man har og bruker det man bruker, trist at mange fokuserer på å måle verdien av en presang i kroner og øre...

Skrevet

Hei igjen. Vil bare tilføye at vi ikke gir gaver i hytt og vær. Det har vi aldri gjort. Det er til 7 barn (nevøer og nieser stort sett) pluss mine egne to. Og besteforeldre. Thats it! Men likvel, vet jeg ikke hvor jeg skal ta pengene fra.. Julen koster uansett folkens; mat, klær, pynt mm...

Men jeg gleder meg masse til jul. Og jeg setter julens budskap først..

Får se det litt an, med master cardet.. Skal prøve å la være, men... ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...