FuriLaks Skrevet 21. november 2007 #1 Skrevet 21. november 2007 Ligger fortsatt på magen og åler seg, har såvidt fått opp rumpa et par ganger, gynger litt før han faller ned igjen. Flere som er litt treige? Hvordan er lurene på dagen hos dere? Her våkner han ganske tidlig uansett om han legger seg kl 19 eller 21, så har begynt å prøve sengetid i 19- tiden. Men den siste luren på ettermiddagen blir ofte litt for sen og da blir jo automatisk kvelden litt senere. Prøver å ikke la han sove etter kl 16, men i dag sovna han litt over, så jeg måtte vekke han etter 20 minutter. Kanskje det snart er på tide med én lur i stedenfor to? Interessant å høre hvordan det er hos andre! Håper mange svarer:)
Alvepike Skrevet 21. november 2007 #2 Skrevet 21. november 2007 hei, her begynner dagen klokka 0700( av og til klokken 8 jippi), hun kan gråte litt før 7 men jeg tar henne ikke opp da. fordi hun er så sur hele dagen da.Vi legger henne hver kveld mellom 18:30-19:00, fordi hun også aldri sover lengre selv om hun blir lagt sener he he Her veksler vi mellom en og to lurer hver dag. Hvis hun f-eks sover på morgenen fra halv ti til halv elve så legger jeg henne til en liten lur klokken tre igjen, da sover hun alt fra 3 kvarter til en og en halv time. Legger jeg henne klokken 11 så sover hun ca en og en halv time og trenger ikke flere lurer. Har prøvd , men hun vil ikke he he. Her kryper hun , reiser seg og går etter sånn gå tralle så ikke noe spesielt treg nei.Men, de er jo så forskjellige de små =)
superdupermor Skrevet 21. november 2007 #4 Skrevet 21. november 2007 Vi står opp mellom 06.30 og 07.00. Rundt kl 9.00 så sover han mellom 30-40 minutter, aldri lenger. Ca kl 12.30-13.00 så sover han i ca 1 1/2 time. Dvs han sover aldri etter kl 14.30. Vi legger han kl 18.30. Etterhvert skal vi redusere den første luren til ca 15 min, og ved 18mnd alder skal vi ta den bort. Han spiser ca hver 3 time. Vi følger boka til nanny Gina Ford
En liten mamma Skrevet 21. november 2007 #5 Skrevet 21. november 2007 Hallo! Min lille skatt er straks 9 1/2 måned, så jeg kan jo svare her! Hos oss har dagen frem til nå startet mellom 8.30 og 9.00. Men de siste dagene har ho våknet klokka 7.30, så nå er det visst slutt på å dra seg lenge... Ho har to hviler daglig, en kort 30-minutters i 11-tida, og en litt lengre, ca 60-90 minutter ca 14.30. Det er ikke så lenge siden vi reduserte fra 3-2 hviler, men det er jo umulig å si hvor lenge ho vil sove to ganger daglig.. (For min del kunne ho gjerne hatt èn laaang hvil midt på dagen, fra 12-14 f.eks.) Klokka 19.00 er det natta. Ho sovner på 3 minutter! Skulle ønske jeg sovnet like raskt... Ellers så har ho akkurat begynt å reise seg (på søndag), så nå er det bare det ho driver med. Opp og opp og opp. Hele tida! Ho er jo så flink, og så utrolig stolt! Åler seg når ho vil fremover. Inntar krabbestilling, men legger seg ned igjen. Jeg syns ikke ho er treig da, tenker ho er ganske gjennomsnittlig! Idag tidlig stod ho forresten i senga si og ropte "mamma, mamma!" Moro å høre hvordan det er med andre på samme alder. De er jo så utrolig forskjellige!
Lillebruster Skrevet 21. november 2007 #6 Skrevet 21. november 2007 Min er også av den trege sorten, skjønner jeg. Han er ni måneder og har bare så vidt begynt å stå i krabbe stilling. Sier ikke noe forståelig heller. Men prater ustanselig! Etter at vi flyttet klokka har vi gått fra tre til to lurer. Vi er oppe 6.30 og første lur fra ca 8.30. Neste lur ved 13 tiden. Legger seg mellom 18.30 og 19.
Gjest Skrevet 21. november 2007 #7 Skrevet 21. november 2007 mathias er 10 mnd, begynte å gå noen skritt når han var 9,5 mnd. Nå går han max 11 skritt sammenhengende. Ellers krabber han da , når han har travelt og ikke "tid" til å gå. Krabbet siden han var 6 mnd. Sover to lurer på dagen, og det fungerer bra enn så lenge. Legger seg 19.30 og står opp mellom 06-07 engang. Sover ikke hele natta. Er oppe som regel 1-2 ganger. Får fortsatt mat 1 gang på natta. Sover fra 9-10.30.. og fra halv to til halv tre. Disse tidene på dagene kan variere litt da. Han sover sjelden etter klokka tre.
Gjest Skrevet 21. november 2007 #8 Skrevet 21. november 2007 Jeg har ei lita tulle på straks 10 mnd (blir 10 mnd på fredag). Hun krabber kun noen få "steg", før hun finner ut at det går for sakte, og inntar "militær-ålingen". Da går det så det suser bortover gulvet. Ellers så klarer hun å sette seg opp og sitter nå stødig. Hun har også lært seg å reise seg, så nå står hun langs alt som er passe høyde. Går langs stuebordet. Det blir noen knall og fall om dagen for å si det sånn :-) Ellers så har vi en sånn giraff fra Fisher Price som man putter baller i munnen på, og denne har hun funnet ut at er fin å bruke som "rullator", skyver den bortover gulvet.. Ler godt av henne da... Da det gjelder soving, er alt litt vanskeligere om dagen. Hun har pleid å sove to ganger om dagen og lagt seg kl 19.00, uten noen problemer. Men etter at hun begynte å reise seg, skal hun nå bare reise seg i senga. Står i senga og klapper i hendene, jeg legger henne igjen, og piff-poff er hun oppe i stående igjen... ganske frustrerende! Er også mye urolig om natta nå.. men vet ikke om hun kanskje bare er i litt dårlig form nå, eller om vi må gjøre litt om på sove-på-dagen-rutiner, for hun virker nesten overtrøtt da jeg legger henne kl 19.00. Har forsøkt bare en lur, men hun trenger nok absolutt to en stund til...
Lillebror og stoerebror Skrevet 21. november 2007 #9 Skrevet 21. november 2007 Elias er 9 1/2 mnd. Han legger seg halv åtte og sover til mellom åtte og halv ni. Han har to lurer på dagtid (han er veldig aktiv og trenger mye søvn). Den første mellom ti og ellve. Den andre rundt halv tre. Han kryper og går etter bordene, og er veldig aktiv.
*titte tei!* Skrevet 21. november 2007 #10 Skrevet 21. november 2007 Min datter på 10 måneder har begynt å gå. Så her er det full rulle! Ellers så legger jeg henne kl 18, sover til ca kl 09, gir henne en flaske og hun sover til alt fra 10 til 12. Gir henne grøt og legger henne til en dagslur rundt kl 14, sover til rundt 1530. Og hun leker og går overalt så alt er moro=) Nå har hun funnet ut at det er moro å henge i bena mine, så jeg får ikke gjort særlig mye. haha
ejiec++ Skrevet 21. november 2007 #11 Skrevet 21. november 2007 Isabelle er litt over ni mnd. Hun er hjemme med pappa`n sin nå og det går kjempefint! Hun sover fra 19 - 19.30 til mellom 07 og 08 (sleiping... når jeg var hjemme våknet hun 06... :-) Har sovet tre lurer om dagen frem til i går faktisk - da kuttet vi ut den ene fordi hun er så urolig på natta. I går og i dag har hun sovet to ganger 11/2 time. Vært våken fra 14.30 til leggetid. Det gikk fint i natt- håper på det samme denne natten også... Hun begynnte å gå for en uke siden, så her er det full aktivitet :-) Hun sier også mammamamma og pappapappa, klapper i hendene, viser hvor stor hun er og vinker. Utrolig morsom alder :-)
Mammaja 120107 Skrevet 21. november 2007 #12 Skrevet 21. november 2007 Lillegutt legger seg 19 og våkner 5.30. Han sover 2 dupper på dagen, den første på en time og den andre på en halv time. Ingen sovegutt akkurat. Men kl 5.30 om morgenen er kl 12.30 i Singapore, hvor vi skal være neste uke :-) Lillegutt vil veldig gjerne gå men tørr ikke slippe seg helt ennå. Han går rundt med tralla si og langs vegger og møbler. Han er også veldig glad i trappa og kommer i lynets hastighet hvis han ser døra til gangen stå på gløtt.
Gjest Skrevet 21. november 2007 #13 Skrevet 21. november 2007 Oj, her var det mange flinke barn! Jenta mi er litt over 9 måneder, og kan verken reise seg, krabbe eller si noe særlig fornuftig. Noen dager forrige uke var det "mammamma," men nå er det flere dager siden hun prøvde seg på det. Hun skyver seg bakover og snurrer rundt sin egen akse, så det er full fart rundt omkring på gulvet. Har prøvd seg på litt krabbestilling de siste dagene, men det er meget korte forsøk. Hun legger seg for natta 18.30-19.00 og sover til 07-08, normalt sett. Første dupp kommer ca 09.30 og varer alt fra en time til to. Neste dupp kommer ca 13.30, og varer også alt fra en time til to. Ser ut til at hun fremdeles trenger en god del søvn. Det har faktisk skjedd at siste dupp har blitt litt sen, slik at hun har sovet helt til halv fem. Like fullt er hun trøtt og klar for senga til vanlig leggetid.
manonym Skrevet 21. november 2007 #14 Skrevet 21. november 2007 Gutten min er 9 1/2 mnd. HKrabber mer og mer for hver dag, og reiser seg opp ved bord og sofa osv. Her er leggetida blitt senere etterhvert... Var kl 19 før, men nå drøyer det ofte til bort i mot kl 20. Da er det morning i 06.30 tida, og er våken minst 2 ganger etter at jeg har lagt han for kvelden...... Som oftest bare 1 lur som er på alt fra 1 til 2 timer, i 11.30 tida ca.
Anonym bruker Skrevet 21. november 2007 #15 Skrevet 21. november 2007 Min lille står opp mellom 6 og 7, har første dupp ca 9.30 - 11, andre dupp ca fra 13.30 - 14.30. Legger seg kl 7. Han får ikke mat i løpet av natta, men våkner ganske mange ganger, spes på kvelden (sovner med når han får smokk og noen vennlige ord ) Han åler seg når han skal fremover, men er oppe og står på alle fire rett som det er. Reiser seg opp på knær, og av og til helt opp i stående når hen holder seg i noe. Går hvis vi støtter han, men ikke ellers. Han skravler mye, men sier ikke forståelige ord annet enn mamma og pappa (men det tror jeg er mer babling enn at han bruker det bevisst, hehe). Han vinker og hermer etter ting vi gjør, og har pinsettgrep. Syns ikke han er treg, han er godt innenfor det store normalområdet 9 mnd og 3 uker forresten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå