Gå til innhold

Røyk.......

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.nettdoktor.no/helseraad/fakta/gravidroeyking.php

Les denne,og hold dere til fakta. Dette er skrevet av fagfolk,som jeg vil tro har litt mer peiling på saken enn dere skrekkelige, gneldrete kvinnfolk her.

Saken er den at de faktisk ikke har funnet helt ut hvor skadelig det er når mor røyker under svangerskapet. Det blir mye mening og synsing.

De som røyker er faktisk ikke barnemordere!!! Så ikke bland dere inn, men støtt de og hold dere til FAKTA og ikke hva dere selv mener og tror!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du lest den artikkelen selv? På hvilken måte "støtter" den røykere føler du?

Klipp og lim:

-------------------------

- Nikotin i morens blod gjør at blodårene i morkaken trekker seg sammen. Dette gjør at det blir mindre blodgjennomstrømning i morkaken, noe som igjen betyr at barnet får mindre næringsstoffer. Sammen med kullos blir dette en meget uheldig kombinasjon.

Når nikotin kommer over i barnets blodsystem virker det blant annet på hjertet til barnet. Dette kan en se ved ultralydundersøkelser hvor barnets hjerte begynner å slå raskere hvis mor tenner seg en sigarett. Barnet blir også mer urolig med økte fosterbevegelser.

- At barnet har fått mindre næringsstoffer i løpet av svangerskapet kan en se ved at gjennomsnittsvekten til barnet ved fødselen er redusert med ca 200gram når mor har røykt under hele svangerskapet.

Dette er altså resultatet av at morkaken ikke har fungert optimalt og at kullos har fortrengt noe av oksygenet fra de røde blodlegemene.

- Kvinner som røyker etter at de er blitt gravide er mer utsatt forspontanabort tidlig i svangerskapet. Dette skyldes nok også at morkaken ikke fungerer skikkelig. De er også mer utsatt for blødninger i siste del av svangerskapet fordi det lettere oppstår sprekkdannelser i morkaken hvis diameteren er stor. Dette kan igjen i værste fall ende med fosterdød.

- Det er mange som mener at sigarettrøyking i svangerskapet nå er den viktigste risikofaktoren for plutselig uventet spedbarnsdød og at dette kanskje skyldes arrvev i hjernestammen til barnet som oppstår når mor har røykt i svangerskapet.

- Gravide kvinner bør ikke bruke noen form for nikotinerstatning når de slutter å røyke. Årsaken til dette er at nikotin i tyggegummi, plaster og nesespray virker på samme måten som nikotin fra sigaretter ved at blodårene i morkaken trekker seg sammen, morkaken øker i diameter og det blir økt risiko for blødninger og fosterdød i siste del av svangerskapet.

-------------

Synes legen som skrev dette gjentatte ganger i klartekst støtter oss "gneldrekjerringene" ved å påpeke at røyking gir fosterskader og i værste fall kan gi foster/spedbarnsdød jeg... Kan ikke du finne noen sitater fra artikkelen hvor legen skriver at det er OK? Kanskje jeg bare er forferdelig dum nemlig, for jeg kan ikke se at legen sier det i det hele tatt. Leser bare ordene "fosterskade" og "fosterdød" i annenhver setning jeg...

Skrevet

Har du selv lest den artikkelen du refererer til..?? Hvor står det at det er "mening og synsing" at det er skadelig at mor røyker?

Det jeg fikk ut av artikkelen er følgende:

"Nikotin i morens blod gjør at blodårene i morkaken trekker seg sammen. Dette gjør at det blir mindre blodgjennomstrømning i morkaken, noe som igjen betyr at barnet får mindre næringsstoffer. Sammen med kullos blir dette en meget uheldig kombinasjon."

"Når nikotin kommer over i barnets blodsystem virker det blant annet på hjertet til barnet. Dette kan en se ved ultralydundersøkelser hvor barnets hjerte begynner å slå raskere hvis mor tenner seg en sigarett. Barnet blir også mer urolig med økte fosterbevegelser."

"gjennomsnittsvekten til barnet ved fødselen er redusert med ca 200gram når mor har røykt under hele svangerskapet"

"Kvinner som røyker etter at de er blitt gravide er mer utsatt forspontanabort tidlig i svangerskapet. Dette skyldes nok også at morkaken ikke fungerer skikkelig. De er også mer utsatt for blødninger i siste del av svangerskapet fordi det lettere oppstår sprekkdannelser i morkaken hvis diameteren er stor. Dette kan igjen i værste fall ende med fosterdød."

"Tobakksrøyk innholder flere stoffer som kan virke kreftframkallende"

"Tobakksrøyk innholder også noen stoffer som virker på genene i cellene(mutagener). Dette kan forklare at en finner enkelte typer misdannelser hyppigere hos barn hvor mor har røykt i svangerskapet (eks. Leppe-gane-spalte)."

Ja, som sagt - dette fikk JEG ut av å lese artikkelen. Tydelig at du ikke kan lese så veldig godt.

Skrevet

Tenker likt du og jeg Linaria ;-)

Skrevet

"ALLE" vet det er usunt å røyke når man er gravid, det er jo bare å se på at man sjelden ser en tydelig gravid røyke offentlig... Det sitter i oss alle som røyker og de som ikke røyker. Jeg røykte selv ca 15 røyk daglig i ca syv år før jeg ble gravid, og sa alltid at jeg skulle slutte på dagen den dagen jeg oppdaget at jeg var gravid. Men da jeg plutselig stod der med testen i hånda etter en ikke planlagt (men nå veldig gledelig) graviditet var det ikke så lett som jeg alltid hadde sagt... Jeg begynte med og trappe ned til 2-3 om dagen for så 2-3 i uka etter to uker samtidig som jeg hele tiden minnet meg selv på den lille.. etter en uke der igjen har jeg sluttet helt. bortsett fra noen få "sprekk", dvs at jeg har tatt noen få trekk da jeg har vært på fest, max 1-2 røyk i måneden. Jeg har selvsagt dårlig samvittighet for det selv om jeg er glad og stolt for at jeg har sluttet. Eller "pause" som jeg kaller det, og dette er bare psykisk for at jeg skal klare det.. Har alltid røyk i veska fordi jeg da har "valget", det høres kanskje rart ut men det virker for meg. Jeg tar ikke røyken selv om jeg har den med jeg"velger" og la vær.. Bedre det for meg enn å si at jeg ALDRI kan ta en røyk + masse kjeft og skremselspropaganda osv... Tror ikke folk som aldri har røykt selv vet hvordan det er. Og selvsagt synes jeg at det spiller inn om man planlegger og bli gravid (for da synes både du selv og pappan skal slutte før) eller plutselig oppdager det og er helt uforberedt...

Skrevet

Åja...Lo ikke av røykerene, men av at missSophie og jeg har skrevet omtrent det samme innlegget :-D

Det bare havnet på feil sted...

Skrevet

Første reaksjon på LENA 72 som røyker........

Skriiiiiiiik, dit dumme dumme egoistiske naut.

Ja, hoff......stakkars deg som får dårlig samvittighet. Ikke tenke på ungen, fortsett å røyk du. Good going girl.

Skrevet

Til dere som røyker i svangerskapet.....For hvert drag dere tar, ta samtidig et skikkelig magadrag fra ei flaske med Salmiak. Er det ikke deilig å kjenner hvordan det svir innvendig? Slik som du krøker deg sammen av dette magadraget, slik krøker den skjønne og uskyldige babyen din seg i magen når du drar inn røyken. Dere er herlige jenter.

Skrevet

Skjønner ikke hvorfor dere diskuterer det her. HI spurte ikke om hva vi synes om at hun og andre røyker! Gå til krangleforum isteden.

Skrevet

Du da ditt forbannade dumme dumme nek,tenk å legge ut så mye stygt på en gang at du ikke blir flau... Jeg tenker da selvfølgelig på ungene min,er du helt dom hel... Du er noe m d dummeste menneske e noen gang har møtt her inne,at du ikke heller holder d vekk,når du ikke kan svare ordentlig på d vi spør om.... Ikke bry deg så jævlig om andre,tenk på hva du gjør selv....

Skrevet

Hei!

Jeg sluttet selv å røyke noen måneder før jeg ble gravid. Vil anbefale å lese boken "Endelig ikkerøyker", som jeg ser noen har nevnt over her også. Den hjalp ihvertfall meg:)

Lykke til alle sammen!

Skrevet

jeg har vert "festrøyker" siden jeg var 15 år, har aldri blitt avhengig av det. Så jeg sjønner liksom ikke helt hva som er så vanskelig med å slutte, og hvorfor noen blir avhengig. Selv hadde jeg aldri kunnet røyke i svangerskapet! men som sagt så vet jeg ikke hva det vil si å vere avhengig av det. Men håper jo selvfølgelig for barnet sin del at dere klarer å slutte.Bedre sent, enn aldri. Det er jo faktisk besvist at det er skadelig.

Ville egentlig bare ønske dere lykke til :) Synest også at det er "godt" å se at dere har dårlig samvittighet for at dere røyker i savngerskapet. Det er jo en begynnelse vertfall :)

Lykke til !!!!

Skrevet

MissSophie...Når skrev jeg egentlig at jeg røykte??Kan ikke se at jeg har nevnt det med et ord...Det eneste jeg har skrevet er at man kan la folk passe seg selv..Man trenger ikke komme med pekefingeren med en gang noen gjør noe som man selv ikke kunne tenkt å gjøre under sitt eget svangerskap!!!

Men for min del...dere kan misjonere her til dere sprekker!!!

Skrevet

HVORFOR I ALL VERDEN PLANLEGGER MAN IKKE I GOD TID FØR GRAVIDITETEN Å SLUTTE MED RØYKEN?????????????????????

DET ER LITT SENT MED DET STRESSET NÅR MAN ALLEREDE ER GRAVID.

Skrevet

he he, blir så oppgitt jeg av å lese alt dette her. tror hele greia handler om innstilling og viljen til å slutte, har selv røyka siden jeg var 15 og var så instilt på å slutte den dagen jeg fant ut at jeg var gravid og det var heller ingen problem. det bør det heller ikke være for andre. da har man evt en dårlig holdning til seg selv og det livet man bringer frem. tenk deg når ungen din blir 15 år selv og du ønsker vel ikke at han/hun skal begynne å røyke da? røyk er skadelig uansett. hva du gjør når du ikke er gravid er ditt problem men du er ikke alene når du er gravid. huff- det værste jeg ser er gravide som røyker!

Skrevet

man truer ikke en unge på 1 år å røyke. ser hvirkelig ikke forskjell på et barn inni magen og et barn utenfor magen.

det har ikke mulighet til å si i fra selv.

Skrevet

Synes det er kjempe flott at du har klart å trappe så mye ned...alt hjelper.

Skrevet

hei... jeg har selv vært røyker i mange år, og kommer sikkert til å bli det igjen etter jeg er "ferdig" med å amme, men det som hjalp meg ,med å slutte var tanken på at jeg ikke kunne se for meg å blåse røyk i ett nyfødt barns ansikt, og at jeg da i allefall ikke kunne røyke mens jeg var gravid... Det hjalp i allefall meg!

Skrevet

Tror den anonyme her inne har problemer med caps locken :-D. Det er like skadelig for ditt barn når du hisser deg sånn opp.

Skrevet

Helt klart et tema med mange meninger. jeg rokte i 15 år for jeg ble gravid med nr. 1. jeg sluttet når jeg fikk positiv gravid test. MEN, jeg vet at dette er vanskelig når man har rokt i mange år. Det var vanskelig gjennom 1ste svangerskap. jeg husker en gang etter en kjempekrangel med min mann (da forlovede) at jeg gikk ut på balkongen og rokte en halv royk og tok noen slurker av en vin. Slike situasjoer hvor man er vant til og gjore nettop dette for og komme gjennom det. Jeg fikk dårlig samvittighet og kom ikke gjennom hverken en hel royk eller hele vinglasset.

Men alle situasjoner er forskjellige. Ikke alle har samme stotte rundt seg. Jeg var kjempehelidg her med min forlovede og venniner. Tror også det er mye vanskeligere hvis man ofte er rundt andre som royker. Min forlovede og mange av mine venner var ikke roykere og klaget alltid på min royking allikevel. Det hjelper også hvis man kan finne en annen 'avhengihet'. Om det er noe og spise - drikke - gjore - trene.

Den tanken som hjalp meg mye var ikke bare den åpenbare info. om at hvert rekk gikk rett til fosteret og skadene det 'kan' gjore. Men også at, sjansene for at alt blir bra/normalt er store. Men, det var den lille % av at noe kunne gå galt jeg ikke kunne leve med. Med og kutte ut visste jeg hvertfall at 'om' noe skulle være galt med barnet, så hadde jeg hvertfall gjort alt i min makt for at det skulle være helt friskt.

Lykke til til alle dere roykere! Og dere burde absolutt være stolte av at dere trapper ned så mye som dere gjor. Det er mye bedre enn ingenting! På den lyse siden så var det hvertfall for meg lettere for hvert svangerskap. Er nå på nr. 3 og har ikke de sugene jeg hadde med nr. 1.

Skrevet

Få tak i den filmen der man ser ultralyd av barnet mens mor røyker!!!!!

Trur det stoppe kjæften på de fleste her inne!!!!

Skrevet

Jeg har sett den filmen en gang *grøss*.. For all del, jeg skjønner at det er vanskelig å slutte, men til de mest hissige røykerene her inne; dere skjønner at en del reagerer når røykingen blir forsvart med at "det er ikke så farlig" og lignende..? Alle VET at det er farlig å røyke, og spesielt når man er gravid!! selfølgelig må jordmor og lege backe dere oppp når dere gjør en innsats og faktisk trapper ned. Det gagner jo ikke babyen og ha en mamma som føler seg totalt mislykket, og kanskje på grunn av det røyker enda mer.. Andre som sliter med å slutte å røyke leser forsvarstalene her inne, og tenker kanskje at det ikke er så nøye med å prøve å slutte. Men til dere som kommer med totalt hetseinnlegg av de som røyker, trooooor ikke dere kommer så langt med å kalle folk drittkjerringer og barnemordere heller.. Rimelig usaklig..

Skrevet

klarte sjøl å slutte og røyke i uke 5 :) kjæææmpe stolt :) klarer ikke helt se for meg at det er vanskelig for andre heller, men det er det jo :) har sjøl prøvd å slutte og røyke før uten hell ... det kan være døds vanskelig...

jo mindre man røyker jo bedre er det ... og jo nærmere fødselen man klarer og trappe ned, jo mindre risiko har det for barnet :)

lykke til så masse alle sammen :) håper dere klarer det nærmere fødselen da :)

Skrevet

LENA72.......jeg sier det igjen.....Ditt dumme dumme egoistiske naut.

Du sier at du tror at røyking under svangerskapet er oppskrytt. Når ungen kommer ut, kommer du til å sitte å røyke mens du ammer da? Eller røyke ved siden av ungen når den sover? Eller røyke i bilen når babyen er med? Hvis du svarer nei på disse spørsmålene så er jeg nysgjerrig på hvorfor du ikke kommer til å gjøre det.

Se for deg at ungen trekker seg sammen av ubehag hver gang du tar et drag. Og alt du sier er....ja uff....får litt dårlig samvitighet.

Det er jo ingen som argumenterer med at ungen kommer til å dø av at du røyker, men de skadene du potensielt kan påføre babyen er kanskje ikke synelige før ungen er i skole alder. Så om målet for deg er bare å få ut en unge som puster ved fødselen så kan du jo bare fortsette å røyke men din "litt" dårlige samvittighet.

Mange som argumenterer at 10 røyk er bedre enn 20. Ja, sikkert det.....men stakkars baby for hver trekk du tar av de 10 sigarettene.....

Ditt dumme dumme naut.....og det gjelder alle dere andre som røyker også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...