Lillhanne Skrevet 21. november 2007 #26 Skrevet 21. november 2007 APPLAUS til alle som klarer å trappe ned og slutte!! Det er helt FORFERDELIG! Røykte selv 20 om dagen før jeg ble gravid. Det som gjorde at jeg klarte å slutte var at jeg har vært instillt på å slutte å røyke når jeg ble gravid, men det var lettere sagt enn gjort ja! Trappet ned voldsomt til jeg lå på 2-3-4-5 om dagen i uke 5, men syntes det fortsatt var helt forjævelig! Måtte røyke i smug, for jeg hadde jo brukt så store ord og sagt at jeg skal IKKE røyke når jeg er gravid osv... Fant ut i uke 6 at dette ble for dumt og lagde en avtale med meg selv om at hvis jeg slutta å røyke, så skulle jeg drite i vekta og kooooose meg deluxe mens jeg var gravid. Jeg kasta ikke røykpakka. Hadde den med meg overalt og kunne røyke nårsomhelst. Da var det lettere å la være... Det var en forjævelig uke, men utrolig nok gikk det jæveligste over. Har fortsatt "lyst" på røyk, men MÅ ikke ha det lenger. Tok et trekk av en røyk i helgen når vi var på fest. Litt kjiiipt å sitte å se på at alle andre drikker og røyker. Heldig vis smakte det som om jeg sleika peisen rein.. Lykke til jenter! Håper dere klarer å slutte dere også!
Fruen i huset Skrevet 21. november 2007 #27 Skrevet 21. november 2007 Kjære jenter! Jeg er HELT avhengig av astma- og allergimedisin (ekstremt tilfelle), men sluttet på flekken da jeg ble gravid. Jeg lider meg heller gjennom 9 mnd enn å gi barnet mitt et tøft liv. Jeg skjønner at det er vanskelig å slutte å røyke (og at abstinensene etter mine medisiner er av en annen karakter), men jeg ville gjort ALT for å slutte! Så en film en gang om hvordan fosteret trakk seg sammen og tydelig reagerte på at mor røkte, så for meg har det vært helt uaktuelt. LYKKE TIL, JENTER!! ) Barna våre er mer verdt enn alt annet!!
mor til to. 15mnd og 6år Skrevet 21. november 2007 #28 Skrevet 21. november 2007 syns dere er flinke jeg.. titter av og til inn fra 1.tri. er 10uker på vei.. med nr. 2. sluttet selv for snart 3 uker siden... trappet ned først.. røykte nesten 20 om dagen, så var vanskelig å slutte tvert... fant ikke ut at jeg var gravid før jeg var nesten 6 uker.. kom meg ned til 10 røyk første dagen, og mindre og mindre hver dag... delte de gjerne i tre( røykte kanskje 2 røyke, men kunne da røyke 6 ganger i løpet av dagen)... røykte en hel røyk, og sterk røyk den dagen jeg ville slutte, ble kvalm, ble for mye for meg... samtidig så var jeg kvalm fra før, ble mer og mer kvalm for hver dag, og klarte ikke tanken heller en stund... nå har noen skrudd av en bryter for meg, og formen er fin, suget er tilbake, men nå skal jeg ikke begynne igjen.. er over det værste nå... røykte hele svangerskapet med nr.1, var ikke dårlig en eneste dag... ble nok opp til 5-6 om dagen til vanlig, noen ganger mer... var kun 20 år når jeg fikk første mann.. skjønte ikke alvoret den gangen.. men gikk bra... gutten min var 4455g og 53cm. morkaken min var fin.. noen av venninene mine som fikk barn etter meg fødte for tidlig.. fikk bedskjed om at det var røyken som hadde gjort det.. de røykte mindre enn meg, ikke hver dag heller... der viste det på morkaka... så tror nok at dette varierer fra person til person, og svangerskap til svangerskap... forstår dere jeg, men håper dere vet hva dere gjør... få i alle fall i dere nok omega-3, dette skal jo smøre blodårene, virker forebyggende mot infrakt mener jeg å ha hørt??????? rett meg om jeg tar feil......... spiste selv mye fisk med første mann... og omega-3... venninene mine som jeg nemte spiste ikke omege-3 så ofte, bare av og til.. liker ikke fisk.... kan selvfølgelig være tilfeldig.... håper alt ordner seg for dere... og at dere klarer å slutte til slutt...
♥♥mortil4♥♥ Skrevet 21. november 2007 #29 Skrevet 21. november 2007 Det er bra at du har klart å kutte ned på røyken. Men jeg forstår godt at du har dårlig for de 10 røykene du fortsatt røyker. Vet det kan være vanskelig å slutte (har vært røyker selv) men det at du er gravid, bør være en skikkelig motivator for deg. Få hjelp dersom det er vanskelig. Spør legen din om hvordan, tror de skal kunne hjelpe deg her. Masse lykke til med røykeslutten Dette klarer du
Anonym bruker Skrevet 21. november 2007 #30 Skrevet 21. november 2007 hvis noen hadde sagt til dere: hvis du tar en røyk til , dør du momentant. da hadde du ikke tatt den røyken!!!! det er ikke umulig å slutte!!! jeg røyket 20 om dagen, sluttet tvert da jeg fant ut jeg var gravid. så vanskelig er det faktisk ikke!!!! dere burde skamme dere. tenk på ungene i magen, og ikke bare deres egen egoistiske trang. jeg er helt enig med anonyum over her!!! om jeg hadde sett en gravid dame røyke, hadde jeg gått bort å klappet til henne. æsj, ta det til dere!! EN RØYK OM DAGEN ER NOK TIL AT NIKOTINEN ER I BLODET TIL BARNET 24 TIMER!! UVITENDE DRITTKJERRINGER!!
Linaria Skrevet 21. november 2007 #31 Skrevet 21. november 2007 Helt enig, men er mindre voldelig, og dessuten modig nok til ikke å signere med "anonym" :-D Gravide som bevisst gjør noe de vet kan skade fosteret (og de har et valg om å la være) er utrolig patetiske og fortjener ingen sympati.
kaalrot Høygravid!:) Skrevet 21. november 2007 #32 Skrevet 21. november 2007 Jeg er også en av de som sluttet tvert med røyken den dagen jeg fant ut at jeg var gravid.. Har røyka siden jeg var 14 og er nå snart 25.. Personlig skjønner jeg ikke at folk har samvittighet til å røyke når de er gravide.. og beklager HI, men jeg synes 10 til dagen er myyyye!!! personlig synes jeg behovet for røyk går på psyken og kan ikke skjønne folk som klarer å røyke når de VET at dette ikke er bra for barnet!! Vet ikke om dette stemmer, men fikk høre at fosteret får en form for krampe hver gang moren innhalerer nikotinen.. om dette stemmer sier det jo litt synes jeg....
Anonym bruker Skrevet 21. november 2007 #33 Skrevet 21. november 2007 Enig med Linaria i det siste. Dessuten syns jeg ikke at gravide som røyker og som ikke slutter fortjener å få barn.
Anonym bruker Skrevet 21. november 2007 #34 Skrevet 21. november 2007 Argument som "jeg kjenner x jenter som har røyket under svangerskapet og det gikk fint med deres unger" er bare for dumme! Ja det går fint med de fleste barn, men sannsynligheten for at noe skjer er betraktelig øket når mor røyker. http://www.baby.no/helse/royking/graviditet/
Princen min Skrevet 21. november 2007 Forfatter #35 Skrevet 21. november 2007 Dere anonyme her må jo være helt blåst i hode,kaller oss drittkjerringer,og at vi ikke får friske barn osv...skjeller oss huden fulle her... Hva er d m dere?????? Vi holder jo på å trappe ned hele gjengen her,og vi slutte,og vi vil ikke ha noen sympati... Nei ærlig talt anonyme,hva sliter dere egentlig m???
Anonym bruker Skrevet 21. november 2007 #36 Skrevet 21. november 2007 Vi sliter med folk som dere.....
Anonym bruker Skrevet 21. november 2007 #37 Skrevet 21. november 2007 vet du hva jeg sliter med?? jeg tenker på de stakkars barna i magene deres, som må tåle den giften hver eneste dag!!!! Får helt vondt inni meg. ingen barn fortjener den nikotinen. Dere er så stolte av dere selv at dere klarer å trappe ned, neineinei. patetisk...
Gjest Skrevet 21. november 2007 #38 Skrevet 21. november 2007 Anonym...synes du burde passa på deg selv å ikke legge deg så fryktelig mye borti hva andre gjør å ikke under sine svangerskap...Det er absolutt ikke din sak overhode!!!!!!Ingen her inne som trenger preken ifra deg.... Synes ikke du har noe med hvem som fortjener få barn å ikke.....
Anonym bruker Skrevet 21. november 2007 #39 Skrevet 21. november 2007 sorry folkens men det fins ikke mer EGOISTISKE folk enn røykere... tenk å bare fortsette å røyke når en vet at det skader fosteret??? fatter ikke hvor dere tar samvittigheten fra... syns ikke synd på dere en plass! syns synd på di stakkars små som kan få astma, luftveisinfeksjoner og rett og slett lide for deres egen trang til eg sigarett. Patetisk!!! Men respekt står det av de som etter mange års røyking slutter tvert når di blir gravide.
Gjest Skrevet 21. november 2007 #40 Skrevet 21. november 2007 Irriterer dette deg så fryktelig Anonym,så foreslår jeg at du peller deg ut herfra!!!!
mor til to. 15mnd og 6år Skrevet 21. november 2007 #41 Skrevet 21. november 2007 jeg skrev et innlegg lenger opp på siden her.............. røyking kan føre til for tidlig fødsel.... slutt å forklar røykingen med at det som oftes går bra.. det blir uansett for dumt... skjønner at dere sliter jeg.. hadde det ikke vært for kvalmen som gjorde meg sengeliggende hadde jeg slitt lenger med å slutte jeg og... men unskylder det ikke av den grunn... tror det er det som provoserer folk.... "det skjer ikke meg og mine" mentaliteten......
Anonym bruker Skrevet 21. november 2007 #42 Skrevet 21. november 2007 Huff, kjenner jeg blir veldig trist og opprørt over innleggene fra røykerne her. At dere klarer å gjøre fosteret i magen deres så vondt!? Er meg helt ubegripelig... Vet av egen erfaring at det er vanskelig å slutte, men motivasjonen burde absolutt være tilstede når man ikke lenger bare har seg selv å tenke på! Vet mange vil si at jeg får passe mine egne saker og ikke legge meg borti hva andre gjør i graviditeten, men akkurat som jeg ville brydd meg om jeg så noen var slem mot et lite, uskyldig barn, bryr jeg meg om alle dere som skader barnet deres i magen. Noe annet ville være kynisk. Håper virkelig barna deres er sterke nok til å tåle den forferdelige påkjenningen dere setter dem ut for. Ønsker alle sterke, friske og levedyktige barn. Lykke til
Princen min Skrevet 21. november 2007 Forfatter #43 Skrevet 21. november 2007 Helt enig IrisMarie&Frøet at ho peller seg ut herfra.kan da ikke være helt go i hode stakkar....
Shinyogsmåen Skrevet 21. november 2007 #44 Skrevet 21. november 2007 Den holdningen til anonym der hjelper jo i alle fall ikke de som røyker. Hadde jeg røyket selv tror jeg at jeg hadde blitt enda mer provosert og fått enda mer problemer med å slutte. Kan dere ikke heller prøve å støtte de? De vet jo selv at det ikke er bra og her forteller de at de gjerne vil slutte og prøver å kutte ned. Da synes jeg det er det helt unødvendig av dere anonyme og mase mer om hvor farlig det er. De vet dette selv. Selv om du kanskje ikke synes det var vanskelig å slutte, betyr ikke at det ikke er vanskelig for dem å slutte. Jeg synes det var kjempe vanskelig og hadde jeg ikke hatt så mye støtte av venner rundt meg i den perioden hadde jeg aldri klart det. Synes dere er flinke om dere så bare har kuttet ned på røyken. Overse de anonyme.
mor til to. 15mnd og 6år Skrevet 21. november 2007 #45 Skrevet 21. november 2007 jeg sa til legen min at jeg hadde slutta... at kvalmen hjalp meg... hun sa at for min egen bør jeg la være å begynne igjen når kvalmen gir seg, (selvfølgelig kommer jeg ikke til å gjøre det) for røyking var værst selv i små mengder de tre første mnd... da blir grunnlaget for alt laget.......... på slutten er det modningen av lungene og vekten til barne... evt for tidlig fødsel... mener ikke å skremme dere.. da jeg skjønner at det ikke hjelper... men tenk på det hvar gang dere tar dere en røyk..........
Gjest Skrevet 21. november 2007 #46 Skrevet 21. november 2007 Kjære Anonym... Vil bare si deg at jeg skjønner at du vil "preke" litt her på denne tråden,men er det ikke nok å gjøre det en gang??Å legge inn innlegg etter innlegg blir litt sånn i overkant...Si det du har på hjerte en gang du trenger ikke forsette... Du blir bare fryktelig irriterende...
Matildesnusk + lille ups Skrevet 21. november 2007 #47 Skrevet 21. november 2007 Det samme gjelder vel deg også irisMarie...? Det eneste du gjør her på denne debatten er jo å forsvare deg selv med nebb og klør, mens de anonyme faktisk har kommet med mange gode argumenter.
mor til to. 15mnd og 6år Skrevet 21. november 2007 #48 Skrevet 21. november 2007 om den var rettet til meg så tror jeg kanskje du bør prøve å se litt mer på det jeg har skrevet........ jeg mener ikke å kjefte på dere... heller ikke å si at jeg er bedre ennn dere... eller at mine barn blir friskere enn dere.... ville bare dele min historie, spesielt siden så mange er i den formening at de kjenner så mange som røyket i svangerskapet, og det tror det er overdrevet at det er farlig... plagene kan komme når ungene er store... det jeg prøver å få frem er at slike unskyldinger er for dumme... men om dere tar et valg om at dere røyker likevel, så har jeg ikke så mye med det, selv om jeg håper alle klarer å slutte... men stå da for det dere gjør... ikke kom med unskyldninger på unskyldninger... det legen sa til meg sist, viste jeg ikke... jeg viste ikke at de tre første mnd var værst..... trodde det ble værre etterhvert som barnet fikk mer næring fra oss.... var ment til en opplysning til dere... noe dere kunne tenke på... hvem vet, det kan jo hjelpe noen? (er vel helst motisvasjonen men) alt er opp til dere... at enkelte leger sier det er greit å røyke litt, om man ikke klarer å slutte, men bare trappet ned, er for å være støttende... om dere føler dere flinke hjelper det på motivasjonen.... selvfølgelig er det bedre å trappe ned enn å røyke like mye... er sølvfølgelig bedre om man klarer noe... men dere vet jo selv hva dere gjør... Jeg skjønner at det er vanskelig... trapp ned litt og litt... del røyken i to eller tre deler... røyk mildere... til andre tider på dagen... andre situasjoner... bryt mønsteret... fikk en hobby.... noe å fikle med... spis gulerøtter... les røykesluttprogram for gravide... les bøker... om røykeslutt og andre bøker... dra det ut lenger og lenger... dere klarer det til slutt... jeg ønsker bare at dere virkelig går inn for det... ikke bare finner på unskyldninger... er nok bare det jeg ønsker å få frem.... støtt hverandre og tips hverandre... skriv her når suget melder seg... sprekker du, så får du støtte av oss... men vil ikke støtte de som unskylder røykinga med at det ikke er så farlig...
Nybakt_mamma=) Skrevet 21. november 2007 #49 Skrevet 21. november 2007 Kommentarer som "Anonym" kommer med får meg til å mislike diskusjonsforum som dette.. Trodde at det skulle være en koselig greie under svangerskapet der vi gravide kvinner kan gi hverandre støtte og saklige tips. Men å komme med stygge og da mener jeg STYGGE bemerkninger om hvem som fortjener å få barn eller ikke, synes jeg er forkastelig!! De som røyker her inne sier jo selv at de har dårlig samvittighet, trenger ikke å smøre det inn i trynet på dem heller at det er dumt å røyke!! De vet da for svarte det! Anbefaler alle som røyker å holde seg unna denne debatten, for noe mer usaklige kommentarer som "anonym" kommer med har jeg sjeldent vært borte i. Det er utrolig barnslig og slemt, synd at sånne mennesker må ødelegge.
Matildesnusk + lille ups Skrevet 21. november 2007 #50 Skrevet 21. november 2007 Hvis dere leser det andre innlegget fra toppen i denne debatten så sier vedkommende følgende: "har selv en mor som røykte med meg og min søss, og min søss røykte med sine, så tror det er litt oppskrytt, men det er min mening.." Det er SÅNNE uttalelser som gjør at jeg ser svart, og jeg regner bare med at det er sånt de anonyme her også reagerer på. Og angående røyking generelt: det var en fyr på tv her en dag som påstod at KOLS bare er tull og at det ikke eksisterer, og at det ikke var farlig å røyke. Lurer på hva han tror foregår på lungeavdelinger rundt om i landet. ..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå