Gå til innhold

Dere som har prøvd Ferber: Jeg trenger tips!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er nødt til å ta en helg med ferbermetoden, ettersom poden han vent seg til å ligge med puppen i munnen hele natten, i min seng. Det har blitt helt umulig å legge han i sin egen seng. Men jeg lurer på en ting. Det er jo naturlig at han fremdeles får morsmelk et par ganger i løpet av natten (han er 5 mnd). Når skal jeg gi han dette? Hvis jeg gir han pupp midt i en skriketokt, vil han jo tro han har "vunnet"? Hvordan har dere gjort det? Det er sikkert lurt å ha regelmessige måltider da, er 2 ganger om natten ok for en på 5 mnd? Før alt gikk i ball, sov han fra 20.00 til 02, og videre til 05 og så 07. Fikk mm de tre gangene.

Takknemlig for svar! Andre tips mottas også med takk! Gjerne fra dere som har brukt en light- metode også! Er åpen for det!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi hadde ikke nattmat da vi brukte skrikemetoden. Men har du prøvd å gi mme på flaske som siste måltid? Gjør vel ingenting om han sovner ved flasken og mett blir han.

Skrevet

Prøv å legg pappa'n i midten! Når poden sover ved siden av deg, blir lukten av puppen veldig fristende og han våkner ofte. Når du er ferdig å amme kan dere derfor prøve å legge far i midten og se om poden sover bedre da. Har ofte god effekt!

Personlig syns jeg ikke noe særlig om Ferber, men det er klart at gutten kan ikke ligge med puppen i munnen hele natten. Men selv om han ikke får lov til det, trenger han jo ikke ligge i egen seng å skrike. Går jo an å ligge ved siden av han, bysse eller lignende (uansett er det lettest for far å gjøre dette, siden mor forbindes med pupp).

Nattmåltid kan du i alle fall ikke droppe. 5 mnd er jo en alder der de får mer behov for mat. Morsmelk er veldig lett fordøyelig og man blir fort sulten igjen. Men 2 ganger holder, ja.

Skrevet

Vi har prøvd Ferber med godt resultat på førstemann. Nå i helgen skal snuppa få gjennomgå. Gruer meg litt men vet at det er veldig effektivt.

Men jeg vil råde deg til å vente et par uker til han er nærmere 5,5-6 mnd og etablere 2 faste måltider på dagtid med grøt før du gjennomfører Ferber. Og da skal du kutte ut ALL natt-servering. Får han 2 måltider med grøt på dagtid i tillegg til melk så skal han heller ikke trenge nattmat. Det er mye bedre for både deg og barnet at dere kutter tvert enn å innføre "noen ganger er det ålreit å få mat på natten " prinsippet. Det forvirrer ham bare og gjør det vanskeligere for deg å gjennomføre skikkelig. Det er veldig forskjellog fra barn til barn hvordan de opplever ferber. Noen gråter bare litt og sovner med et smil rundt munnen imens andre gråter seg bort (sikkert helt forferdelig for mor og far). Men effektivt er det.

Jeg vil råde deg til å søke opp tråden med "pappaimars?" her inne for der står mine andre råd. Eller du kan søke på heldigec på forumet så får du opp masse råd om Ferber. I tillegg til egen erfaring har jeg erfaring fra andre venner og noen her inne også. Samt at jeg har snakket med Karin Naphaug og har boken hennes som oppslagsverk.

Still gjerne konkrete spørsmål om du trenger flere råd. Har også en mail-konto her inne.

Skrevet

Ferber er ikke anbefalt på babyer under 6mnd, så vent litt du:) Når de er 6mnd har de heller ikke noe behov (i utgangspunktet) for mat på natten, så hadde jeg vært deg hadde jeg ventet en mnd, så flytta han på eget rom og latt pappan ta seg av avvenning :) Men selvfølgelig opp til dere, mange ammer jo om natten til babyene er mye mer enn 6mnd! Men kanskje greit å slå to fluer i en smekk! LYKKE TIL

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...