Gå til innhold

Hva er det med sørlendinger og status?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har bodd på sørlandet i snart tre år nå, og merker jeg begynner å bli litt lei av den evige konkurransen her nede om hvem som har størst hus, best bil, flinkest barn osv osv. Da snakker jeg om vanlige "mellomklasse" folk.

Merket det var litt sånn i Oslo å, da jeg bodde der, men ikke på samme måten, dessuten så er det jo flere kakse der.

Hørte om fenomenet før jeg flytte ned hit, men regnet med at det var en overdrivelse, det var det ihvertfall ikke. Sørlendinger er sinnsykt opptatt av status, de bruker veldig store ord og skal alltid fremehev seg og sitt til de grader. Blæ, kan de ikke bare være fornøyde med den de er og det de gjør å ikke prøve å være noe de ikke er, det er så utrolig fake.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Var nytt for meg. Visste ikke vi ble sett på som snobber? Men det er mulig det kun gjelder for kretsen du vanker i;-)

Kjenner også dem som er opptatt av hva naboen har, og som gjerne betaler dobbelt opp for en og samme ting som h*n har, kun for å hovere over hvor mye bedre de er stilt. Men sånne finnes jo overalt.

Du har tydeligvis ikke truffet oss alle;-)

Skrevet

Er det ikke sånn overalt da? Kanskje det blir mer tydelig for en innflytter enn innfødte.

Jeg er utflyttet sørlending og kan til en viss grad kjenne meg igjen i det du beskriver, men jeg syns jaggu meg at folk her i Vestfold lider av det samme.

Skrevet

Du burde kanskje vurdere en annen omgangskrets enn den du har? Jeg har bodd på Sørlandet i 7 år nå og fortsatt ikke møtt på sørlendinger som snakker om sånt. (Men nå snakker jeg ikke mye om det selv, kan det være en sammenheng?)

Skrevet

Er, nok ikke det. Og jeg snakker mest om de som er 40+. Synes at spørsmål som: Har foreldrene sine stort hus? Tjener faren din godt eller? o.l er litt merkelige spm fra voksne mennesker, men men....

Er selv i starten av 20 årene å ser at de på min alder er mere nøytrale sånn, heldigvis.

Skrevet

Hehe, akkurat. Jeg henger kanskje ikke så mye med dem... (er jo tross alt bare 35)

Sier igjen,- prøv andre folk!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...