Kamomilla:-) Skrevet 21. november 2007 #1 Skrevet 21. november 2007 hei på deg! Du har tidligere vært en kjempeengel og hjulpet meg å forklare en del ang celleforandringer. Jeg har fått påvist celleforandringer, LSIL, i sommer. Da gynekologen tok celleprøver kunne hun se at det var forandringer, og tok derfor en utvidet prøve (biopsi) også. Den har jeg aldri fått svar på - og egentlig ikke visst at jeg burde ha fått svar på denne før i dag da jeg var hos en annen gynekolog og skulle ta ny celleprøve, som jeg ble anbefalt å gjøre etter 6 mnd. Han lurte på hva biopsien viste, og det vet jo ikke jeg.. Forsøkte å ringe gynekologen, men hun har ferie, og kontordama sa det var kommet svar "det er et langt brev som jeg ikke skjønner noe av". Mitt spørsmål er da om hva er forskjell på celleprøve og biopsi, og kan biopsien vise noe alvorlig så lenge celleforandringene var av letteste grad? Tuuuuusen takk for hjelp, hvis du er her inne nå for tida!!!
Gemini77 Skrevet 21. november 2007 #2 Skrevet 21. november 2007 Hei hei Mikkeline:-) Jeg vil absolutt råde deg til å få svar på biopsien din. Hvis ikke kontordamen skjønner noe av det, så kan hun sende en kopi til legen som tok celleprøve av deg i dag, slik at han kan se på svaret sammen med svaret du vil få på celleprøven du nå tok. En biopsi skal man ta om man fortsatt har en HPV infeksjon etter 6 mnd av påviste celleforandringer. Vet du HPV statusen din? En biopsi vil vise om celleforandringene holder seg på overflaten av vevet, eller om det er infiltrert i det underliggende vevet. Det er når celleforandringene ligger i vevet at man blir konisert - altså at man fjerner den delen av livmorhalsen som viser celleforandringer (oftest med laser). Dette er en enkel prosedyre, og mange kvinner må gjøre dette. LSIL sammen med en HPV infeksjon kan like gjerne gå spontant tilbake som å gå i vevet. Det er jo uansett ikke så hastverk med det svaret, så du kan jo vente til legen din er tilbake fra ferie også. Men når du først har tatt en biopsi så er det greit å vite resultatet.. :-) Lykke til, og det er bare å spørre om du lurer på noe! :-)
Kamomilla:-) Skrevet 21. november 2007 Forfatter #3 Skrevet 21. november 2007 Hei igjen og tusen takk for svar! Da skal jeg få biopsisvaret sendt over til gynekologen jeg nå bruker. Snodig at jeg ikke fikk svar på den sammen med celleprøvesvaret. Det ble tatt HPV prøve av meg i sommer (en uke etter påviste celleforandringer - denne gangen hos en annen gynekolog). HPV testen var negativ. Gynekologen jeg var hos i dag mente at den HPV testen i sommer sannsynligvis var feil og han tok derfor en ny test i dag. Skjer det ofte at slike HPV tester er uriktige eller? Når han kikket inn i meg med "kikkerten" sin sa han at det så fint ut og at det var lite eller ingen celleforandring nå (noe jeg selvfølgelig tolker som at det fortsatt er celleforandring, siden jeg synes dette er kjempeskummelt). Er det sånn at de fleste blir friske etter en evt konisering? Og er sjansen for tilbakefal stor? Jeg spør mer jeg, siden du kan så mye om dette :-) Vi har en herlig sønn på 19 mnd og har snakket siden i sommer om å få et barn til. Jeg ville vente til jeg hadde tatt denne celleprøven for å se hva den viste. Hvis jeg fortsatt har celleforandringer - hva ville du da anbefale meg å gjøre? Gynekologen sa jeg "bare" kunne bli gravid uten å bekymre meg, men jeg vet ikke om det er så smart hvis slike celleforandringer har lett for å bli værre under en graviditet. Men en biopsi vil altså ikke si i mitt tilfelle at det er kreft, siden celleforandringene er så lette? har en "herlig" evne til å bli redd og tenke det værste så det er utrolig snilt av deg å forklare meg litt :-) Klem fra meg
Gemini77 Skrevet 22. november 2007 #4 Skrevet 22. november 2007 Bare hyggelig! Når det gjelder HPV analyser så er det mange tester ute og går. Det er viktig at testen er klinisk validert og er en DNA test (i motsetning til RNA test som kun påviser en evt aktiv infeksjon). Kan jeg spørre deg hvilken gynekolog/legesenter du tok HPV testen hos tidligere og hvem du gjorde det hos nå? Da kan det hende at jeg vet hvilken type test de bruker og vet sannsynligheten for at denne er riktig.. Alle tester har en sensitivitets grense (kan detektere kun ned til en spesifikt antall virus kopier) men i kliniske studier så sies det at har man HPV i kroppen men under denne grensen så har det ingenting å si uansett. Det at legen sa at livmorhalsen din så fin ut nå er vel og bra, men det kan fortsatt være celleforandringer der. Man kan ikke se cellene med det blotte øye, men ofte vil celleforandringer gjøre området rødt eller hovent. det er dette legen evt ser.. De aller fleste blir helt fine etter konisering. Noen må koniseres igjen, men det er ikke så mange. Som regel blir også viruset borte når man brenner bort siden viruset ofte sitter i de cellene der.. Jeg kan love deg at du ikke har kreft! Det tar 10-15 år å utvikle kreft fra tidligere celleforandringer. Det er derfor man er godt dekket når man går til legen hvert 3. år for celleprøve. Er det riktig at du faktisk er HPV negativ så skal det være umulig å få kreft også, for HPV må være tilstede for at man skal få det (men det betyr ikke at man får kreft hvis man har HPV - det er kun en med-faktor). Det som gjør at celleforandringer kan bli verre under graviditeten er at HPV infeksjonen blusser litt opp siden immunforsvaret senkes mens man er gravid. Man har da som regel oftere celleprøver under graviditeten for å sjekke om det utvikler seg videre eller står på stedet hvil.. Mange kvinner er gravide med celleforandringer, og det bør ikke stoppe deg. Iallefall ikke når du har så lette celleforandringer, og det kan virke som du er nede i en ASCUS nå (celleforandringer med usikker betydning - blanding av normale celler og noen usikre celler). Det er selvfølgelig helt opp til hva du føler selv du ønsker å gjøre, for hvis du bare bekymrer deg under graviditeten så er heller ikke det noe hyggelig. HVis denne HPV testen også er negativ så syns jeg du skal føle deg veldig trygg, og bli gravid hvis du ønsker det! Masse lykke til! :-) Klem
Kamomilla:-) Skrevet 22. november 2007 Forfatter #5 Skrevet 22. november 2007 Hei hei! Så utrolig snilt av deg å ta deg tid til å svare så grundig og utfyllende :-) Hvis du hadde vært i nærheten av meg hadde jge kastet meg rundt halsen din nå og gitt deg en god klem! HPV testen jeg tok i sommer ble tatt på Byporten Legesenter. Denne gangen var jeg på Majorstuaklinikken og tok test og celleprøve der. Vet du noe om hvordan tester de bruker på disse stedene? Takk for at du også svarte ang graviditet. Jeg har nok egentlig mest lyst til å vente til det ikke er noen celleforandringer lenger, mest pga at jeg er typen som fort blir redd for å bli alvorlig syk, så jeg vet ikke hvor mye jeg klarer å nyte et svangerskap. På den annen side er jeg 34 år nå og føler at nr 2 burde snart være på plass :-) Håper selvfølgelig mest at HPV testen er negativ, da er problemet ute av verden! Hvorfor tar det minimum to uker å få svar på en slik test? Er det det at dne skal dyrkes som gjør at det tar så lang tid? Jobber du både med å analyserere HPV tester og se på celleforandringer? Ha en strålende dag, snille du :-)
Gemini77 Skrevet 22. november 2007 #6 Skrevet 22. november 2007 Hei igjen, Er glad for å kunne hjelpe! :-) Det er aldri noe hyggelig å gå rundt å uroe seg unødig! Og leger vet generelt altfor lite om selve viruset og genetikken bak det. HVis testen ble tatt på byporten så er det faktisk jeg/vi som har analysert den.. :-) Du skal være ganske trygg på den er negativ! Er ikke helt sikker på hvem Majorstuaklinikken sender til - det kan være hit det også. De sender det ikke direkte hit. Prøven blir sendt til cytologi laboratoriet sammed med celleprøven og de sender HPV testen videre hit med info om celleprøven. Derfor tar de rundt 2 uker, siden vi sender svaret tilbake til cytologi laboratoriet som skal samkjøre celleprøve svaret med HPV testen. Vi bruker 1 uker på å få svar her hos oss. Vi dyrker ikke virus, men må ekstrahere DNA fra cellene og deretter amplifisere opp i store mengder det genet vi er ute etter for så å detektere det. Det er en tid krevende prosess dessverre. Da ringte jeg faktisk majorstua klinikken og hørte hvilket laboratorie de bruker for cytologi. Jeg får også HPV testen derfra, så hvis du får svar denne gangen på at HPV testen er negativ så skal du være helt trygg på det. Vi kjører en HPV DNA test som tar alle typene som er assosiert med livmorhalskreft, og som er klinisk validert med høy negativ prediktiv verdi (altså at negativt svar kan man stole på!!) :-) Len deg tilbake, og senk skuldrene ang dette. :-) Og sett igang med nr 2! ;-)
Kamomilla:-) Skrevet 22. november 2007 Forfatter #7 Skrevet 22. november 2007 Hva annet kan jeg si enn TUUUUUUSEN TAKK :-) Du står på - det må jeg si! Så "morsomt" at dete rdu som analyserer prøvene mine. Som du sier har jeg merket at legene ikke vet så veldig mye og ikke er så flinke til å informere om dette. Da skal jeg stole på det negative svaret jeg allerede har fått, og slappe av til neste svar kommer. Og ikke minst sette igang og skaffe et lite søsken til lillegutten vår :-) Tar det forresten lang tid før celleforandringer går tilbake til ingenting dersom en ikke er smittet av HPV viruset? Det kan kanskje variere en del..?
Gemini77 Skrevet 22. november 2007 #8 Skrevet 22. november 2007 Bare hyggelig!! :-) Godt å vite at jeg har bidratt at det blir noe moro på dere fremover..hehe Det er veldig individuelt når det går tilbake, men de fleste som faktisk er smittet av HPV kvitter seg med viruset innen 6-12 mnd. Da pleier celleforandringene å gå rimelig raskt tilbake. Jeg vil uansett tippe at du er helt klarert innen neste sommer hvis HPV testen denne gangen også er negativ. Hvis ikke mye før.. :-) Lykke til med barnelagingen! ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå