Gå til innhold

hva er riktig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser ut til at det går mot brudd her. Baby er bare 11 mnd, men det har vært vanskelig lenge nå- og jeg ser ikke vitsen med å fortsette egentlig.

Barnefar truer med at det er automatisk 50/50 deling av samvær. Jeg er ikke enig. Vil ha baby mest mulig. Leste her at det anbefales samvær hovedsaklig med mor frem til 3 år, og far samværsrett. Hvilken instans må jeg henvende meg til for å få han til å fortså dette?

Vi er gift, og jeg kommer er fra en plass 3 timer fra der vi har bodd de siste 6 årene. Har lyst å flytte hjem.

Kan jeg det uten hans samtykke? Eller MÅ jeg bo her?

Håper noen kan svare meg.... Takk..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vet ikke så veldig mye om det du sprø om, men i for holld til 50-50 deling av ansvaret tror jeg ikke det er anbefalt. et barn på 11 mnd trenger stabil tilværelse. og selv om alt er bra hos mamma og pappa kan dette være veldig forvirrende for et lite barn. Og bli sendt fram og tilbake mener jeg.. Tror faktisk ikke barneombudet anbafaler fast overnatting når barnet er under 1 år.

Ønsker deg lyke til...

( beklager at jeg ikke har så mye mer å komme med..)

Skrevet

Ett barn på 11 mnder vil ikke bli dømt 50/50... Det anbefaller de ikke til barn under 3 år.. Så der har du rett.

Men det at det anbefalles samvær hovedsakelig med mor, og samværsrett til far er ikke heeeeelt riktig. Det anbefalles samvær hovedsakelig med En Av Foreldrene, og samværsrett til den andre. Som oftest er det mor som får denne daglige omsorgen, men ikke ta det som en sikkerhet at det er sånn det blir.

Skrevet

ring familievernkontoret der dere bor, de kan forklare far og deg hvorfor ikke 50/50 er noen god løsning.

barneombudet.no har også skrevet litt om saken

Skrevet

du kan forsovit flytte, men etter som jeg har forstått, kan du ikke ta med deg barnet på flyttelassset uten hans samtykke så lenge dere bor under samme tak, han må skrive under på flyttemeldingen.

Skrevet

Her blei det eit stort tema både på meklinga og i retten da eg ønsket å flytte p.g.a. eit jobbtilbud eg hadde fått. I følge min advokat så måtte eg glemme flyttinga ei stund, gjerne eit par år. For om det da ville bli sak etter det så stod eg sterkere til å kunne flytte om barnet hadde bodd hos meg. Men no er saka avslutta og barnefaren har godkjent at eg kan flytte om eg ønsker (vi laget ein skriftlig avtale på det). Men da blir det lengre samvær hver mnd. Om dere bur sammen så må du ha underskriften frå far for å kunne flytte. Og så kjem det jo an på kor gammelt barnet er.

Skrevet

Hei!

Høre det er veldig forskjellig hvordan situasjoner blir løst.. Mitt råd til deg er å ta kontakt med helsestasjonen i forhold til hva som er rett for din baby. Har selv fått MANGE gode råd der og henvist til dette når jeg har snakket med barnefar og vært på familievernkontoret. Er du hjemme med babyen? Har du hatt mest kontakt med han/henne? Er babyen mest avhengig av deg? osv.. Dette er viktig å pressisere når dere skal avtale hvor babyen skal bo fast. Det er ikke anbefalt med delt bosted for barn under tre år. Når man er på familievernkontoret er det barnets beste det blir tatt hensyn til og dersom du refererer til helsesøster kan dette være positivt for utfallet for din del også.

Når det gjelder flytting så har jeg fått beskjed om at man kan flytte i Norge, men ikke til utlandet uten den andre forelderens samtykke. Men hører andre har problemer med dette, men etter loven kan man flytte og ta med seg barnet dersom man har hovedomsorgen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...