Gjest Riga + snulla & vesla Skrevet 21. november 2007 #3 Skrevet 21. november 2007 På lommelegen står det: 9) Hvordan skal man behandle vannkopper? Svar: Det viktigste er å prøve å lindre symptomene: Pass godt på den som er syk. Mål feberen og kontroller med jevne mellomrom hvordan den syke har det. Ring lege hvis du er i tvil om tilstanden. Kløestillende medisin. For å lindre kløen kan en smøre seg inn med hvitvask (reseptfritt) eller lokalbedøvende stoffer (obs! Kan svi en kort stund etter at det er smurt på). Av og til er barnet såpass plaget med kløe at det ødelegger for nattesøvnen, og da kan legen skrive ut resept på antihistaminer som i tillegg til å virke kløstillende også gjør barna trøtte. (Antihistaminer brukes ellers mot allergi og reisesyke) Ro og hvile. Barn bør være hjemme fra barnehage eller skole til utslettet har tørket helt inn. Hvis en person med nedsatt immunforsvar har fått vannkopper, eller hvis det er snakk om et ekstra alvorlig tilfelle, kan man behandle med et stoff som heter aciclovir, som virker virushemmende.
LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 21. november 2007 #4 Skrevet 21. november 2007 Antihistaminer er det eneste som faktisk hjelper. Hvitvasken gjør at det ikke klør, bare svir i stedet.
Gjest Riga + snulla & vesla Skrevet 21. november 2007 #5 Skrevet 21. november 2007 Står også dette: Gode råd Ikke klø selv om det klør! Lett å si, men ikke så lett å la være-¦ Ha kortklipte negler, kanskje sove med hansker om natten slik at man ikke klør seg i søvne Hygiene er ekstra viktig i denne perioden. Varme og svette gjør kløen verre: Unngå klamme, tettsittende klær, og hold det passe kjølig http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=320913
Min lille goggutt Skrevet 21. november 2007 Forfatter #6 Skrevet 21. november 2007 Takk for svar! Er Antihistaminer noe som er reseptfritt?
Gjest Morn du Skrevet 21. november 2007 #7 Skrevet 21. november 2007 Hvitvask funka bra på mine unger da de hadde vannkopper. Lindra kløen uten å svi...
Lykke*Li Skrevet 21. november 2007 #8 Skrevet 21. november 2007 Antihistaminer er ikke reseptfritt tror jeg.....
Gjest Skrevet 21. november 2007 #9 Skrevet 21. november 2007 Jeg smute inn barna mine med eurax, og det hjalp på dem... Utrolig kjedelig sjukdom..
Gjest Skrevet 21. november 2007 #10 Skrevet 21. november 2007 Hvitvask fungerte fint til min 8 åring, tørket inn og lindret kløe. Ville ikke gitt barnet antihistaminer uten å ha rådspurt lege.
LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 21. november 2007 #11 Skrevet 21. november 2007 Zyrtec (allergimedisin med god virkning) får man kjøpt reseptfritt på apoteket.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå