Mammapudding Skrevet 21. november 2007 #1 Skrevet 21. november 2007 På 3 mnd kontroll i forrige uke ble helsesøster sjokkert(ja faktisk) da jeg fortalte hvor ofte Leah spiser om natta. Jeg for min del syns ikke det er sååååå ille..hun spiser ofte og lite..sånn er det bare. Har ca 10 amminger i døgnet, og nesten halvparten er om natta. Ja det er tungt enkelte dager, men slettes ikke hver dag:) Leah hadde gått fint opp i vekt, 3 kilo siden fødselen..og det var kjempebra. Men siden hun spiste så ofte på natta mente HS at hun ikke kunne få nok mat, og hun anbefalte meg å starte med grøt! Dette syns jeg var rart da det ikke er noe som får meg til å tro at Leah får for lite mat hos meg, hun har jo gått fint opp i vekt og er blid og fornøyd. Sa dette til HS, men hun ville at jeg skulle starte med grøt..eller velling i det minste. Som mor er det ikke noe særlig å bli fortalt at jeg ikke gir nok mat til babyen min, så ute i bilen gråt jeg på samboerns skulder og følte meg så fæl som ikke hadde skjønt at babyen ikke fikk nok mat:( Jeg startet med smaksprøve på velling samme dag, og da det etterhvert falt i smak så har jeg økt til 60 ml mm blandet med grøtpulver til tynn velling(hun spiser ikke mer). Men hun spiser like ofte om natta uansett. I dag har hun vært plaget med magen og ikke fått til å bæsje, så jeg blandet malt i vellinga i kveld og håper hun får til å bæsje i løpet av natta eller morgenen! Men så sitter jeg her da å tenker..hvorfor i all verden skal jeg gi velling til babyen min på 3 mnd når det fører til hard mage og ikke færre måltider om natta? Er jo mye værre å ha en baby som gråter av magesmerter eller plages med å bæsje, enn å ha en blid å fornøyd baby som spiser ofte. Så jeg har lyst å bare kutte ut hele vellinga..Så spørsmålet mitt er vel egentlig om jeg har gitt det nok tid? Om hun ble mer mett av velling så burde hun vel ha spist mindre allerede? Er så irritert på meg selv nå som har latt den teite helsesøstra få meg til å tro at jeg ikke har nok melk! Uff, ble litt langt dette..men godt å få det ut i alle fall:)
Kirsebæra Skrevet 21. november 2007 #2 Skrevet 21. november 2007 da gjør du det du mener er best for jenta di! mamma og pappa vet best. det er tross alt ditt barn, ikke HS's barn. jeg personlig begynte med grøt da Elias var tre mnd fordi han ikke la på seg godt nok, men det var fordi han reagerte på melka og spydde den opp igjen. hos deg er jo det tydeligvis ikke noe problem. og så lenge hun følger kurven ved vekt og lengde så skulle det vel ikke være noe problem?? kutt ut grøten/vellinga du og begynn med det når du føler at dere er kalr for det=) lykke til=)
Gjest Skrevet 21. november 2007 #3 Skrevet 21. november 2007 Om hun legger på seg og er fornøyd med at du ammer synes jeg du skal stole på mageinstinktet og fortsette med det som fungerer best for deg og jenta di:)
Banshee Skrevet 21. november 2007 #4 Skrevet 21. november 2007 Jeg er enig i at du skal gjøre det du føler er best, så fremt at barnet følger sin egen vektkurve fint er det ingen fare for at hun får for lite mat med deg. Dessuten skal du ikke se vekk ifra at jenta synes det er ekstra kos også å ligge mye til puppen om natten. Slik har frøkena mi vært også
Newton & Prinsessen på erten Skrevet 21. november 2007 #5 Skrevet 21. november 2007 Vet du hva.. Tulla mi er dobbelt så gammel og har ikke gått opp så mye i vekt enda. Om du orker så fortsett med kun amming så lenge det fungerer for deg. Om du mistenker at hun får i seg lite kan du forsøke å pumpe litt i tillegg. Kanskje kan pappaen eller noen andre gi morsmelken du har pumpet på flaske en gang i mellom så du får sovet ut. Det er ikke noe poeng med grøt og velling så tidlig. Jeg mener i det hele tatt at grøt er "oppskrytt". Ungene har ikke behov for dette. Og det er ikke for moro skyld at de anbefaler at barn under 6 mnd kun får mm. Fortsett slik du allerede gjorde du, syntes du er kjempeflink. Å amme til alle døgnets tider er en tung jobb og helsesøster burde heller gitt deg litt skryt for at du holder ut.
Mammapudding Skrevet 21. november 2007 Forfatter #6 Skrevet 21. november 2007 Tusen takk:) Det er deilig å høre:) Da kutter vi ut velling og begynner med det eller grøt når vi merker at det er behov for det:) Jeg tenker jo også at det er en grunn til at det anbefales å vente til baby er 4-6 mnd. Og når hun våkner like mange gang uansett så er det jo i hvert fall ikke vits i å fortsette bare for å gjøre det. Er jo også mulig at hun mest koser noen av ammingene, så jeg tilbyr alltid smokk først, men det er sjelden at hun godtar bare smokken..den er liksom desserten den da;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå