Mammapudding Skrevet 21. november 2007 #1 Skrevet 21. november 2007 På 3 mnd kontroll i forrige uke ble helsesøster sjokkert(ja faktisk) da jeg fortalte hvor ofte Leah spiser om natta. Jeg for min del syns ikke det er sååååå ille..hun spiser ofte og lite..sånn er det bare. Har ca 10 amminger i døgnet, og nesten halvparten er om natta. Ja det er tungt enkelte dager, men slettes ikke hver dag:) Leah hadde gått fint opp i vekt, 3 kilo siden fødselen..og det var kjempebra. Men siden hun spiste så ofte på natta mente HS at hun ikke kunne få nok mat, og hun anbefalte meg å starte med grøt! Dette syns jeg var rart da det ikke er noe som får meg til å tro at Leah får for lite mat hos meg, hun har jo gått fint opp i vekt og er blid og fornøyd. Sa dette til HS, men hun ville at jeg skulle starte med grøt..eller velling i det minste. Som mor er det ikke noe særlig å bli fortalt at jeg ikke gir nok mat til babyen min, så ute i bilen gråt jeg på samboerns skulder og følte meg så fæl som ikke hadde skjønt at babyen ikke fikk nok mat:( Jeg startet med smaksprøve på velling samme dag, og da det etterhvert falt i smak så har jeg økt til 60 ml mm blandet med grøtpulver til tynn velling(hun spiser ikke mer). Men hun spiser like ofte om natta uansett. I dag har hun vært plaget med magen og ikke fått til å bæsje, så jeg blandet malt i vellinga i kveld og håper hun får til å bæsje i løpet av natta eller morgenen! Men så sitter jeg her da å tenker..hvorfor i all verden skal jeg gi velling til babyen min på 3 mnd når det fører til hard mage og ikke færre måltider om natta? Er jo mye værre å ha en baby som gråter av magesmerter eller plages med å bæsje, enn å ha en blid å fornøyd baby som spiser ofte. Så jeg har lyst å bare kutte ut hele vellinga..Så spørsmålet mitt er vel egentlig om jeg har gitt det nok tid? Om hun ble mer mett av velling så burde hun vel ha spist mindre allerede? Er så irritert på meg selv nå som har latt den teite helsesøstra få meg til å tro at jeg ikke har nok melk! Uff, ble litt langt dette..men godt å få det ut i alle fall:)
Anonym bruker Skrevet 21. november 2007 #2 Skrevet 21. november 2007 Noen helsesøstre er helt utrolig. Mor vet best ! Fortsett som du har gjort, så fremt nattammingen ikke plager deg. Det hadde jeg gjort hvertfall.
JuleMette-OverBekkenEtterGrøt Skrevet 21. november 2007 #3 Skrevet 21. november 2007 Hvis du ikke syns det er ille å mate mange ganger om natte så dropp den dumme vellinga. Ikke bry deg om hva den dumme helsesøsteren sier. Babyen din tar helt sikkert til seg den næringen hun trenger. Kanskje du heller kan prøve å legge henne til brystet oftere om dagen og se om du kan få henne til å spise en gang ekstra på dagtid så kanskej hun vil ha et nattemåltid mindre hvis du er heldig:)
Anonym bruker Skrevet 21. november 2007 #4 Skrevet 21. november 2007 Her var det mye snakk om mat, men lite om søvn. For at en baby skal skal kunne legge på seg og vokse godt bør det også få mye søvn. Det at babyen din må våkne 5 ganger om natten for å få mat synst jeg bare er tull. Du sier det ikke plager deg - og at babyen legger fint på seg. Men før eller siden trenger jo barnet grøt. Om det blir grøt i dag eller om 3 dager, betyr deg så mye? Ja, babyer får hard mage når man gir fast føde uten malt, men så har du bare prøvd i en liten uke også. Min erfaring er at grøt metter mer enn mm. Hvorfor kan ikke da babyen din få grøt? Ellers er det ikke bare snakk om vektøkning, men også om sultfølelsen som alltid vekker barnet. Godt du har nok melk til å gi barnet, men melken metter ikke nok. Noen har tynn melk - andre mer mektig. Jeg ville mer tenkt på den uregelmessige søvnen babyen din får enn at du er så fiksert på amming. Ser ikke noe galt i grøt jeg. Er jo mm du skal blande i den også.
Mammapudding Skrevet 21. november 2007 Forfatter #5 Skrevet 21. november 2007 Det er sant at det er mm i grøten også, men jeg har store problemer med å pumpe ut nok..og er redd for at det kan gjøre produksjonen mindre. Tror du ikke hun får nok søvn? Hun er jo blid å fornøyd, sover 16-18 timer pr døgn...Blandet malt i vellinga i går, men skulle kanskje hatt mer i..for hun får fortsatt ikke til å bæsje. Hun sover fra mellom 18 og 19 og til 00 før første nattmåltid..det har hun gjort i 1 mnd, har ikke vært noen forandring etter at vi begynte med velling. Jeg er jo klar over at hun må begynne med fast føde før eller senere, men det må jo være en grunn til at de anbefaler å vente til baby er 4 mnd..det er sånn jeg tenker da. Takk for svar alle sammen:) Jeg blir å følge magefølelsen på dette og slutte med velling inntil videre:)
Grorüd.. Skrevet 21. november 2007 #6 Skrevet 21. november 2007 Hvis du innfører nogenlunde faste spisetider (og feks kutter ut ett måltid) vil det gå litt lengre tid mellom måltidene, som igjen kan føre til at hun spiser mer ved hvert måltid, som igjen kan føre til en mettere baby som kanskje våner et par ganger mindre på natten.. Bare ett tips som helsesøster gav meg (jeg gir mme da, så det skal jo gis til faste tider), men kan jo hende det funker ved amming også.. Så trengs iallfall ikke denne vellingen enda.. Lykke til uansett. Syns du gjør riktig i og kutte ut velling så lenge du orker og amme så ofte på natten som du gjør :-) Klem..
Mammapudding Skrevet 21. november 2007 Forfatter #7 Skrevet 21. november 2007 Takk for tips:) Skal prøve å få til sånn ca fast spising på dagen, så får vi se om det hjelper på nattamminga:)
Gjest Skrevet 21. november 2007 #8 Skrevet 21. november 2007 Kjære deg! Du har ikke problemer med ammingen på natten? La ikke andre få deg til å tvile. Fine jente med morsintuisjon og alt, er det mulig? Ja, dessverre, slik er det veldig ofte. Du vil sikkert møte flere slike som gjør problemer ut av noe som ikke er et problem for deg. Sender deg mange gode tanker, hilsen fra en som forstår
Mammapudding Skrevet 21. november 2007 Forfatter #9 Skrevet 21. november 2007 Tusen takk:) Er irritert på meg selv som lot denne teite helsesøstra få meg til å tvile sånn på meg selv! Men er jo førstegangs å tenkte at dette vet hun mer om enn meg. Men det var jo bare tåpelig, jeg føler jo i hele meg at jenta mi får nok mat..Nei, jeg skal høre på hva mage-og morsfølelsen sier:)
Gjest Skrevet 21. november 2007 #10 Skrevet 21. november 2007 Yes! Du vet alltid best. Jeg er en tobarnsmamma, snart 38 år, og jeg blir så glad hver eneste gang jeg ser noen andre som tenker selv. Jeg vet man blir irritert, har blitt det flere ganger på meg selv. Har så mange opplevelser av overtråkk fra "bedrevitere" at jeg kunne skrevet bok. Du tenker selv! Digger deg for det, sender klem
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå