Banshee Skrevet 20. november 2007 #1 Skrevet 20. november 2007 Ny lov fra 01.01.07 sier at foreldre som også "bare" har vært samboere skal møte til mekling ang. barn/et. Det er minimum en time - du får meklingsattest etter den første timen og kan da velge å stevne andre parten om dere er så grunnleggende uenig at dere ikke kommer frem til en løsning på egen hånd. Tenkte jeg bare ville skrive dette klart og tydelig da jeg syns jeg så innlegg i en tråd lenger nede her som sa det motsatte. Dette kjenner jeg litt for godt til
Banshee Skrevet 20. november 2007 Forfatter #3 Skrevet 20. november 2007 Ja, begge er pliktig. Men møter han ikke opp har du likevel rett til å få meklingsattest. Da vil det stå på meklingsattesten at kun du møtte.
Nit@™ Skrevet 20. november 2007 #4 Skrevet 20. november 2007 Det er nå lenge siden samboere også måtte til mekling....?? Venninna mi måtte til mekling, de var samboere, og det er da vel 4-5 år siden... Du skal ha tilbud om 3 gratis meklingstimer og får neppe noe opp i retten før det. Venninna mi måtte ha flere runder med mekling + flere møter med advokat. Tro det gikk nesten 2 år før det kom så langt som til retten. Men det kan kanskje skille litt fra fylke til fylke også? Vet i alle fall det ble langdrygt der...
Banshee Skrevet 20. november 2007 Forfatter #5 Skrevet 20. november 2007 http://www.bufetat.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=229 Dette er loven - hentet fra familievernskontorenes sider.
M@mm@ til mine barn Skrevet 20. november 2007 #6 Skrevet 20. november 2007 Vi måtte ikke på mekling sist vi gikk fra hverandre, og det var i 2006.
Banshee Skrevet 20. november 2007 Forfatter #7 Skrevet 20. november 2007 Loven ble innskjerpet for å bedre fange opp barn av samboere sine rettigheter og den trådte altså i kraft 01.01.07. Hadde dere ikke bodd ilag hadde det ikke vært obligatorisk oppmøte for noen av dere. Men gifte og nå også samboende har obligatorisk oppmøte i minimum 1 time.
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 20. november 2007 #8 Skrevet 20. november 2007 vi måtte heller ikke i 2005... men jeg valgte å ta kontakt fordi vi var uenig om samvær.
M@mm@ til mine barn Skrevet 20. november 2007 #9 Skrevet 20. november 2007 Og om han nekter å møte da ?
Banshee Skrevet 20. november 2007 Forfatter #10 Skrevet 20. november 2007 Nekter han å møte skal du møte, få meklingsattesten din og gå videre til advokat og stevne han siden det er til barnet/barnas beste å få avklart samvær og barnefordeling. Møter han ikke opp så ser det ikke bra ut for han for å si det slik. Råder deg til uansett situasjon å møte opp for å få meklingsattesten. -Bare husk at den kun er gyldig i 6 mnder, så bestemmer du deg for å stevne han må du gjøre det innen 6 mnder. Meklingsattest må du ha for å bringe det videre til retten. Hvis ikke må dere til mekling igjen i minimum en time. Meklingsattest må du også ha for å få rett til utvidet barnetrygd - derfor vil NAV ha meklingsattesten fra deg.
M@mm@ til mine barn Skrevet 20. november 2007 #11 Skrevet 20. november 2007 Ok.. tusen takk for svar alle sammen. Jeg leste nå at om en ikke møter så kan en bli økonomisk straffet, og da møter han nok opp ja. Det er 110 % sikkert.
Banshee Skrevet 20. november 2007 Forfatter #12 Skrevet 20. november 2007 Masse lykke til! Jeg fikk min gjenpart av stevningen min i posten idag -jeg har stevnet far. Så nå bærer det hen mot rettsak her:P Bare å rope ut skulle det være noe du lurer på
M@mm@ til mine barn Skrevet 20. november 2007 #13 Skrevet 20. november 2007 Uff, så kipt når det må gå så langt. Da får du ha lykke til .
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå