grå :) Skrevet 20. november 2007 #1 Skrevet 20. november 2007 kan noen gi meg en forklaring på det som en 6.klassing kan forstå? jeg kan det jo, men klarer ikke forklare det
Gjest Skrevet 20. november 2007 #2 Skrevet 20. november 2007 I subjektform handler det om en selv bestandig. Man deltar alltid selv. Jeg, vi, oss. I objektform handler det om noen andre. (de der borte) De, dem, deg.
Gjest Skrevet 20. november 2007 #3 Skrevet 20. november 2007 Se forresten; http://no.wikipedia.org/wiki/Pronomen
grå :) Skrevet 20. november 2007 Forfatter #5 Skrevet 20. november 2007 men meg handler også om en selv, men det er vel objektiv... eller husker jeg feil nå tro
Gjest Skrevet 20. november 2007 #6 Skrevet 20. november 2007 subjektet er den som gjør noe, objektet den det blir gjort noe med jeg slår deg du slår han han slår hunden
Gjest Skrevet 20. november 2007 #8 Skrevet 20. november 2007 Pronomen er betegnelsen for personen som gjør noe (pro nomen = "for navn") Jeg, du, han, hun, osv.. Subjektet er den som gjør noe i en setning, objektet er den det blir gjort noe med/til/om/for. Jeg ser hunden (subjekt: jeg/verbal:ser/objekt:hunden)
grå :) Skrevet 20. november 2007 Forfatter #9 Skrevet 20. november 2007 takker. da tror jeg at jeg skal klare å forklare det. de skjønte jo ikke bæret da jeg prøvde å forklare det med hvor det står hen i setningen. jaja, får forsøke på nytt i morgen
Gjest Skrevet 20. november 2007 #10 Skrevet 20. november 2007 hvis du sier at det norske språk som oftest er bygd opp etter s v o-mønster kan det kanskje hjelpe, subjektet er det som kommer først, som viser hvem som gjør noe. verbal viser hva som blir gjort, mens objektet forteller hvem noe ble gjort med
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå