Gå til innhold

Hvordan er deres erfaring med epidural? (samme som 3tri)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann:0)

Jeg har begynt å tenke litt på hva jeg vil ha av smertelindring denne gangen. Det er ikke så lenge siden forrige fødsel var(oktober i fjor) så siden den er såpass friskt i minne så er jeg åpen for mye når det gjelder smertelindring til min forestående fødsel.

Jeg har litt dårlig erfaring med epidural etter at jeg fikk mitt første barn siden den ble satt feil. Derfor hadde den ikke noe særlig virkning og den gjorde at jeg ikke kunne gå etterpå fordi jeg ble helt følelsesløs i den ene foten.

Nå lurer jeg på hvordan deres erfaringer med epidural som smertelindring var?

Håper på svar:0)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har aldri hatt epidural, men kan anbefale akupressur og lystgass.

Skrevet

Jeg hadde ikke epidural forrige fødsel for 2 år siden, og kunne gjerne født uten smertelindring igjen et år etterpå, men jeg hadde en utrolig grei fødsel da!

Min personlige mening er at det bare er tull med smertelindring i form av stoffer som sprøytes inn i kroppen, med mindre man har veldig dårlige erfaringer med tidligere fødsler! Så hvis din første fødsel gikk greit og ikke varte i maaange timer, ville jeg prøvd uten epidural denne gangen. Selvfølgelig er det vondt å føde, men som oftest tror jeg de smertene er ganske overkommelige når man ser resultatet:-)

Skrevet

jeg hadde en veldig lang fødsel (over 29 timer) og en rie som varte så og si sammenhengende i 1 time-kastet opp, gren og klarte ikke stå, da hadde jeg svimet av. så for meg var epidural alfa-omega! gikk til fødselen med åpent sinn, tenkte at jeg skullr prøve meg uten og dersom det ble for gale skulle jeg ta i mot hjelp.

dette kommer jeg nok også til å gjøre om jeg blir gravid igjen;)

lykke til!

Skrevet

kan også ligge til at akupunktur funket INGENTING og på kk i bergen har de ikke lystgass

Skrevet

Hei!

For meg gikk jeg med rier fra mandag formiddag til onsdag ettermiddag. Jeg var utslitt, og ingenting gikk av seg selv. Vannet måtte tas, åpningen måtte hjelpes til med osv... Til slutt sa JM at epidural var lurt. De satte den, jeg fikk sove i to timer, så var jeg klar som et egg etterpå. Jeg har en meget positiv erfarning med epidural i alle fall, men skal prøve uten så langt jeg kan denne gangen også.

Fikk foresten akupunktur først, men det hjalp null niks her...

Skrevet

Hadde kjapp fødsel, selv om det var førstemann, men epidural var som sendt fra himmelen! Jeg var bevisst på at jeg ønsket det fra startet - og havnet derfor på Føden på Haukeland. Jeg angret aldri på den avgjørelsen - og satser på epidural neste gang også...

Skrevet

Hovedinnlegger her....

Jeg må også legge til at min første fødsel var en grusom opplevelse nettopp fordi den varte såpass lenge som den gjorde (27 timer).

Grunnen til at jeg ble anbefalt epidural da var at jeg var utrolig utslitt og hadde omtrent ikke krefter igjen selv om det var lenge igjen av fødselen på dette tidspunktet.

Min andre fødsel som var for 13 måneder siden var mye kortere men det er så mange som sier at den tredje fødselen ofte er mye verre enn den andre. Den er litt vel friskt i minnet også siden det ikke er så lenge siden.....

Den var altså ganske intens men mye kortere så jeg har bedre erfaring etter den fødselen enn etter den første kan man si.

Skrevet

Hei!

For min del var epidural himmelen! Og da må jeg få si at jeg på forhånd ville på Storken (Haukeland i Bergen) - der man ikke kan få epidural. Men når man er mer enn ti dager over termin så får man ikke lenger velge, så jeg havnet derfor på den vanlige fødeavdelingen. Hadde med et fødselsbrev der jeg hadde skrevet hvorfor jeg ville på Storken, slik at de kunne ta hensyn til det så langt som mulig. Men uansett - etter at riene aldri ble skikkelig effektive og helt regelmessige, så tok de vannet. Da tok det ikke lang tid før jeg følte behov for epidural!! (Måtte først prøve badekar, men det funka ikke for meg!!) Første gangen de satte den virka den bare på ene siden, men så satte han den på nytt og da virka den ordentlig. Men for all del - det er fremdels vondt, selv om det ikke er vondt i mage og rygg lenger. Men jeg kjente godt i underlivet når pressriene kom, men det var til å holde ut, hadde vært mye verre uten.

Det ble langt---poenget er at jeg har god erfaring med epidural og anbefaler deg det hvis du tør å prøve igjen :-).

Ellers må jeg få lov å si at det er IKKE bare tull med smertelindring slik ei her beskrev - hun sa selv at hun hadde en utroilig lett fødsel. Og for all del - det unner jeg deg, men kanskje det er lurt å utvide perspektivet og skjønne at ikke alle har like grei fødsel som deg og at smertetersklene våre er ulike. Det er mange ting som spiller inn på hvordan en fødsel blir - med eller uten smertelindring :-). Jeg mener ikke å starte en krangel, men måtte bare få sagt dette, for man skal ikke føle seg dårlig/dum selv om man velger epidural eller andre former for smertelindring under fødselen.

Skrevet

Tok epidural første gangen jeg fødte. Og det angrer jeg ikke et sekund på den dag i dag.Jeg ble satt i gang,med 1cm åpning og ingen modning.. det tok sin tid og jeg ble egentlig ganske tidlig anbefalt å ta epidural med tanke på at jeg kom til å få en stor unge!!2 jm som anbefalte meg det før fødselen.

I såfall så knakk/brista jeg halebeinet under fødselen så jeg er sinnsykt glad jeg hadde epidural.. gutten var jo tross alt 4520g,52cm og hodeomkrets på 39cm.

Vil ikke ha epidural denne gangen her,men dette tar jeg som det kommer!

Skrevet

Jeg har dårlig erfaring. Ble satt epidural for jeg hadde hatt rier fryktelig lenge og hadde svært vondt, og var kjempesliten.

Men epiduralen ble verdens største nedtur da den ikke ga virkning som jeg hadde blitt "lovet"! Skal ikke ha det igjen!!

Lystgass funket greit.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...