Anonym bruker Skrevet 20. november 2007 #1 Skrevet 20. november 2007 Jeg går og venter på mensen/ta testen og hvis den er positiv så blir det altså kun 18 mnd mellom barna. På ene siden så tenker jeg at vi vil jo ha to barn så hvorfor ikke to tette? Og at i forhold til karriere så er det jo egentlig like greit å være borte i 2 år, framfor å jobbe 1 år og så gå ut i permisjon igjen. MEN så tenker jeg på den skjønne lille babyen min, vil jeg kunne gi like mye oppmerksomhet som jeg burde? Var veldig dårlig i forrige svangerskap med ryggen, til tider var jeg sengeliggende. Hva om jeg ikke kan leke med babyen og følge opp slik jeg har gjort til nå. Får nesten vondt i hjertet når jeg tenker på det....og på samme tid tenker jeg på evt spire i magen. Forrige gang levde og åndet jeg for den lille spiren i magen, snakket og sang, nå får jeg vel såvidt tid til å si godag? Jada mye man skal bekymre seg for men ikke så lett å forberede seg på alt eller ingenting. Hvordan er det egentlig å ha to tette?
Mona2 Skrevet 20. november 2007 #2 Skrevet 20. november 2007 Hei! Det er 22 mnd mellom mine. Nr.2 var ikke planlagt, men nå tenker jeg at det er det beste som har skjedd. Jeg ble etterhvert 50% sykemeldt i svangerskapet. Dette bidro til at junior fikk rolige dager hjemme før barnehagen istedenfor stresset med å være ute av døra halv åtte. Var i god form, så følte at jeg fikk masse tid sammen med gutten min! Men jeg var jo heldig som var i så god form da. Var 50 % sykemeldt fra 4.måned til permisjonen startet. Dette fungerte kjempebra både for jobben og meg og familien. Hadde overskudd til både å jobbe og å ta meg av gutten min. Når junior kom var det helt supert. Nå storkoser jeg meg hjemme. Er mye mer sikker, rekker å nyte tiden siden jeg tror det blir siste gang og har masse overskudd. Det skal sies at mine gutter er rolige gutter og minstemann er virkelig en engel som aldri gråter, ikke har vondt og som sover fint på natten. Hadde det vært kolikk eller annet inne i bildet hadde nok dette innlegget vært betraktelig annerledes. Han eldste er i barnehage, og det er jeg veldig glad for. Tror ikke det gagner noen å ha begge hjemme den første tiden. Blir nok litt kjedelig for eldstemann med en sliten mamma og baby hengende på puppen. Dessuten får jeg tid til å kose meg med minstemann. Har han eldste hjemme 1 dag i uken, da går vi på musikkskole sammen. Ellers leverer vi han i ni tiden og henter i tre tiden, så han får fine dager. Junior får masse oppmerksomhet fra mamma i løpet av dagen og han største får mye oppmerksomhet på kvelden! Tror det er viktig å gjøre ulike ting med de hver for seg også da. Vi går på babysvømming og musikkskole med eldstemann. Da får han alenetid med foreldre uten minstemann. Det er også så utrolig gøy å se på at samspillet dem i mellom utvikler seg! Noen dager er et slit, selvfølgelig, men det vil det jo være uansett. Så om du er gravid, gled deg:) Lykke til!
housewife Skrevet 20. november 2007 #3 Skrevet 20. november 2007 Hei, jeg har to med 18 md forskjell og det går kjempefint, minste er nå 6 md. Jeg har vært hjemme hele tiden og føler at jeg har tid til begge to, eldste begynte i barnehage 2 dager per uke for en måned siden og de dagene har jeg ekstra mye tid til minste. Babyer sover endel og da har man ekstra tid til største. Jeg synes det var slitsomt mot slutten av svangerskapet med nr 2, ble altfor mye løfting etc men det var bare sånn det måtte være for oss. Fordi man har en fra før så har man ikke så mye tid til å tenke på graviditeten, tror uansett graviditet nr 2 oppleves annerledes. For meg var ikke graviditeten i seg selv så veldig spennende, heller litt slitsomt. Vi har ikke opplevd sjalusi fra eldste, har alltid vært veldig opptatt av sin søster og de viser enormt glede hver gang de ser hverandre. Så stort sett bare positive erfaringer for oss med to tette :-)
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 20. november 2007 #4 Skrevet 20. november 2007 Jeg kan dessverre ikke si hvordan det er enda,men jeg har en gutt på 7 mnd og en liten i magen ,er ca 7 uker på vei.Har mange av de samme tankene som du har,men så tenker jeg at det er mange andre som har to tette og når de klarer det ,så skal jeg også klare det.:)Tenker også hvor stor glede de vil få av hverandre når de blir så tette.Ja det kommer til og bli tøft ,men det kommer til og bli masse glede også...
SuperGlad Skrevet 20. november 2007 #5 Skrevet 20. november 2007 hei :-) jeg har en jente på 18 mnd og en gutt på snart 2 mnd, så det er 16 mnd mellom de. Jeg har aldri hatt rygg eller bekken til å leke på gulvet med jenta mi, så hun har vært vant til å leke alene siden hun var liten baby. Svangerskap nr 2 var veldig annereldes enn det første. Jeg husket knapt hvilken uke jeg var i å tenkte ikke på babyen i magen hele tiden slik jeg gjorde med nr 1. Dette var jo fordi med nr 2 hadde jeg jo en baby å ta vare på samtidig, så fokuset ble annerledes. Allikevel så elsker du jo det barnet du bærer på, uansett om du ikke har tid til å snakke å synge hele tiden til magen :-) Jeg har bare hatt to tette i snart 2 mnd, men jeg elsker det! det er fantastisk å være tobarnsmor, å det er fantastisk å ha to barn som går så godt sammen som mine to gjør. Storesøster er veldig omtenksom, finnes ikke sjalu og hjelper til med alt vi ber om f.eks å hente et pledd til oss, eller tar opp sutten hvis vi mister den. Skriker lillebroren i kurven sin går hun også ofte bort å triller kurven frem og tilbake for å trøste. Hun legger seg også med hodet hennes på magen hans å koser :-) Da jeg fant ut jeg var gravid med nr2 ble jeg helt fortvilet, stakkars lille jenta mi tenkte jeg, at hun ikke skulle på min fulle oppmerksomhet å måtte dele meg allerede.... I ettertid har jeg funnet ut det var bare jeg som tenkte negativt om noe som er så positivt. Hun har lært at hun allikevel kan få min fulle oppmerksomhet selv om hun må dele oppmerksomheten med lillebroren sin. Å barna har myyyyyye mer glede ut av å vokse opp sammen, enn den gleden hun ville hatt av å ha meg for seg selv. Ble rotete skrevet siden jeg er megatrøtt å skulle egentlig avslutte for 1 time siden, men håper du tar poenget mitt. Ikke tenk negativt, ting ordner seg å blir bedre enn man tror.
Anonym bruker Skrevet 21. november 2007 #6 Skrevet 21. november 2007 Takk for mange gode svar, det lettet litt på hjertet! Så da gjenstår det bare å se om vi får oppleve noe av det samme ,-)
@nemone Skrevet 21. november 2007 #7 Skrevet 21. november 2007 Har 17 mndr mellom mine, nr 2 slettes ikke planlagt. Nr 2 er nå 2 mndr. Hadde et tyngre svangerskap med nr 2, men det er ikke så rart med full fres hjemme og full jobb (som jeg attpåtil var ny i...). Jeg hadde en del dårlig samvittighet ift hvordan det ville bli ift eldstemann, man får jo mindre tid til henne med baby i huset. Og den tiden blir jo "borte" uansett om hun er 19 mndr eller 3 år, oppmerksomhet trenger hun uansett....Men pappa er fantastisk og tar hånd om eldstejenta, og jeg passer også på å ha litt alenetid med henne, sender pappa og minsta ut på tur. Nr 2 blir tatt "lettere på" enn nr 1, var mer skvetten med nr 1, dullet og dallet mer, det blir det ikke tid til med nr 2... Nr 2 får ikke så mange bilder av seg heller. Nr 2 blir også liggende og skrike litt mer enn nr 1 ble, rett og slett fordi man må håndtere to barn og innimellom er man jo alene hjemme (har den eldste i barnehagen på hverdagene heldigvis). Jeg hadde egentlig tenkt 2,5 - 3 år mellom barna, men er nå sjeleglad for at det ble som det ble. Tror det er slitsomt uansett, og jeg tror kanskje det er enklere ift søskensjalusi osv med to tette, enn å ha mellomrom mellom. Sånn jobbmessig så ble det fryktelig dumt for meg i og med at jeg takket ja til ny jobb og sa opp min gamle 2 uker før jeg oppdaget at jeg var gravid igjen, men det går det og. Heldigvis forståelsesfull arbeidsgiver, og pappa og jeg skal også dele permisjonen mer enn de tilmålte 6 ukene til far. Lykke til! Som sagt, jeg er sjeleglad for at det ble som det ble her!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå