Gå til innhold

Dere som har vært på mekling ved samlivsbrudd.

Anbefalte innlegg

Skrevet

hva er det det handler om og hvordan foregår det ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi diskuterte samværsordning. Du kan kontakte Familievernkontoret, BUP eller Barnevernet om du vil ha meklingstimer.

Da møter mor, far og en nøytral mekler opp, det er vanlig med tre møter, men hvis det er behov kan man få flere.

Du har rett på å forlange at en nøytral representant for barnet skal være tilstede, for eksempel en person fra Barnevernet. Det er heldigvis sjelden det er nødvendig.

Skrevet

Ja, jeg har ringt dem i dag og venter på time.

Men sambo nekter å være med, og lurer fælt på hva som skjedde på sånne møter, om det er bare samvær eller omsorgen og...

Og hvorfor det var pliktig. Han tror det bare er noe jeg sier for å få ham med.

Skrevet

han er ikke pliktig til å møte opp dersom dere ikke er gift, men han er pliktig til å møte opp om dere er gift for å få skilsmisse. om du går dit tre ganger av 1 time hver gang uten han så må dere til "retten" for å få avgjort omsorgen. da stiller vel den som har møtt opp og tatt initiativ til å få til et godt samarbeid sterkest. Altså, så lenge dere bare er samboere er han ikke pliktig til å stille opp, men for å få meglingsattest for å gå videre med samværsavtaler osv må en av dere møte opp..

Skrevet

Dere må vel få avklart ungene? Rart formulert, men du skjønner jo.

Skrevet

Ett spm til dere som kan dette:) Hvis det er flere år siden man ble skilt,kan den ene foreldrene kreve mekling som den andre må møte opp på?

Skrevet

det vet jeg ikke, men du kan jo ringe familevernkontoret å høre. :)

Skrevet

du får bare si at om han ikke møter opp så går du videre til advokat om omsorg og samvær om dette er et problem.

Skrevet

Det er nye regler for mekling nå. Dere trenger ikke 3 timer. Om dere er gift er det ikke tvunget at dere skal komme frem til en samværsavtale for å få meklingsattesten, den får dere uansett første møte, og dere er ikke forpliktet til å møte på flere.

Om dere ikke er gift er det heller ikke nødvendig med mere enn 1 time selv om dere ikke er enige, men dere skal ha tilbud om flere timer.

Mekling nå er mer som et informasjonsmøte om hvordan samværsmåter dere kan ha. Dere får utale der om hva dere vil, om dere har kommet frem til avtale eller ikke.

Om dere tar med en skriftlig undertegnet avtale mellom dere, og den ser grei ut i forhold til barna er melklingen gjort på 10 min!

Skrevet

Ok... så det er bare jeg som er pliktig til å møte altså.

Uff. Kipt når det liksom er til hans fordel å være med da og så nekter han.

Skrevet

Takk takk:) Gjelder ikke meg,men var bare litt nysgjerrig for samboeren min er blitt innkalt på ett slik møte av xkona. Og det er 5 år siden de skilte seg. Han aner ikke hva det gjelder,for det ville hun ikke si. Vi bare lurte på om det var obligatoriskt sånn oss i mellom:)

Skrevet

åh. hm. var på 3 timer for 2.5 år siden jeg og ante ikke at det var nye regler. uansett så er han ikke forpliktet til å møte da.

Skrevet

vel, så lenge du tar kontakt så får du altså denne meglingsattesten da uansett om han kommer eller ikke. er dere uenig om barna? om ikke så kan dere lage samværsavtalen hjemme og bare skrive under på den når dere kommer dit så der jo det egentlig avklart. og om han frivillig skriver under på at du flytter med barna så kan du jo enkelt få stønader osv fra nav.

Skrevet

Ok.

Uff. Vanskelig dette her.

Samværet er jo klart da.

Han får jo ha samvær så ofte han vil.

Men det er jobben hans som begrenser det til annenhver helg og hver ettermiddag annenhver uke.

Skrevet

det vet jeg ikke, men det er en stor fordel om han møter. sansynligvis er det reforhandling om samværsavtale vil jeg tro. vi hadde egentlig en avtale om å reforhandle om noen år men jeg tror det har kokt bort i kålen her så vi fortsetter som før.

Skrevet

vel, da møter du på megling får attesten og får underskriften hans på samværsavtale og flyttemelding. så er det bare å flytte ut. hvorfor vil du absolutt ha han med til megling? så lenge det ikke går direkte på å hjelpe dere altså familieterapi så skal ikke megleren sitte å høre på dere kaste skit i den timen.. dere skal altså finne ut ang barna, ikke dere.

Skrevet

Hvis dere er enige om samvær så få det ned på papir og skriv under begge. Om han ikke møter har det jo ikke mye å si om dere er enige.

Grunnen til at den bør være skriftlig er ettersom jeg forsto med for at NAV kan kreve å se den for at du skal ha rettigheter som enslig forsørger.

Vi var til mekling for 2 uker siden. Synes den nye regelen var noe merkelig. Hva er vitsen liksom når man ikke trenger å komme til noe avtale? Burde kalt det infomøte i stede. Vi er gift, og fikk mekligsattesten enda vi på langt nær er enige om samværet enda.

Skrevet

nita

men fikk dere ikke attesten fordi da kan dere gå videre til advokat da? det nytter jo ikke kommet til advokat uten den?

Skrevet

Jeg fikk bare beskjed om att vi begge var pliktig til å møte opp av Nav.

Problemet er og at han ikke vil skrive under på noe som helst.

Skrevet

lamela

ok, da skjønner jeg. da møter du også får du meglingsattest slik at du får gått videre med det. og jeg tror det hjelper å ha den hos nav som sagt. lykke til. :) hvorfor nekter han om dere er enig om samvær? han tror virkelig at du har tenkt å bli hos han tror jeg. sukk.

Skrevet

Uff, ja ikke vet jeg. Jeg skjønner meg ikke på ham lenger, i det ene øyeblikket er han sånn og i det neste stikk motsatt..

Skrevet

Vi fikk attesten for å sende med separasjonspapirene. Så lenge man er gift og har felles barn må meklingsattesten legges ved den søknaden. Vet ikke hvordan akkurat det var før, for jeg har aldri vært gift før (heldigvis:o)

Tror ikke vi trenger noen advokat nei.

Også kan NAV forlange å se den + samværsavtale, som vi nå ordner på "privaten"!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...