Anonym bruker Skrevet 20. november 2007 #1 Skrevet 20. november 2007 Jeg lurte på det, får liksom ikke noe riktig svar. Jeg må ærlig innrøme at vi sliter med tanke på permisjonstiden. Og det ble ikke direkte bedre når jeg fikk vite at paapaen måtte ta endel av de ukene som er i permisjonen... HVORFOR!!!??? Hvorfor kan ikke jeg som mor ta alle de ukene? og hvorfor faller de isåfall bort hvis ikke pappaen kan ta dem?? Han er i en situasjon hvor han nemlig ikke kan ta dem, fordi han er student og går glipp av studietid, forelseniger han MÅ på og lesning han må igjennom. Han har ikke jobb, utenom litt i helger. Vil det si at jeg får 6 uker kortere permisjon? Blir helt tullette av disse ordningene, hvis det er slik, er humøret mitt typisk slik nå at jeg tropper opp hos nav eller hvos det er å skjeller ut alle jeg ser... Å jeg blir så galen! Noen som vet noe her????
Phantom´ Skrevet 20. november 2007 #2 Skrevet 20. november 2007 Pappaukene er satt opp for at pappa skal "tvinges" til å tilbringe tid sammen med barnet sitt. I og med at pappa er student kan han kanksje ta ut pappaukene i sommerferien? Så tar du ut ferie samtidig? Om han ikke tar dem ut bortfaller disse ukene, mend mindre det er uhyre sterke grunner for at han ikke kan ta dem. Holder nok ikke "bare" at han er student.
Anonym bruker Skrevet 20. november 2007 #3 Skrevet 20. november 2007 Grunnene er at vi ikke har råd til at de faller bort. Jeg hadde regnet med å avslutte permisjoen min i rett før barnet blir et år(dette inkludert ferie) for å få kontanstøtte til barnepass. Vi har ikke råd, hater at situasjone er blitt slik, men dessverre. Derfor passer det OVERHODET ikke at han må ta de ukene, for det går ikke. Om han tar de i sommerferien, når jeg har ferie går ikke, blir 6uker kortere permisjon fordet. Nei jeg vet overhodet ikke hvordan vi skla få en ordning på dette. Men jeg må nok få snakket med dem nå, det er på høy tid.
Anonym bruker Skrevet 20. november 2007 #4 Skrevet 20. november 2007 Dere har ikke mulighet til at du jobber mens han tar sine uker da? Slik at dere har din inntekt mens han tar ut permisjon?
Anonym bruker Skrevet 20. november 2007 #5 Skrevet 20. november 2007 Og forøvrig står dette med omfang og fordeling av permisjon ganske greit på NAV sine sider; www.nav.no, så jeg vil anbefale deg å sette deg inn i det som står der. 3 uker før fødsel og 6 uker etter fødsel er forbeholdt mor, 6 uker er forbeholdt far, resten deler foreldrene slik man ønsker. Dersom dere tar 100% lønn blir det totalt 44 uker til sammen, med 80% lønn blir det 54 uker til sammen.
Maja☆ Skrevet 21. november 2007 #6 Skrevet 21. november 2007 Vet om en mamma som fikk pappaens 6 uker permisjon. Hun måtte søke det gjennom nav, men hun måtte krangle seg til det. De er VELDIG strenge på akkurat de reglene. Det eneste du kan gjøre er å søke og høre hva de sier. Så det er en mulighet.
Anonym bruker Skrevet 21. november 2007 #7 Skrevet 21. november 2007 Når far er student har han vel ikke opptjent rett til permisjon. Da tror jeg mor kan få alle ukene, men sjekk med Nav.
Anonym bruker Skrevet 21. november 2007 #8 Skrevet 21. november 2007 Kremt.....jeg tror du først og fremst må tenke som så: å skjelle ut nav, eller troppe opp og være sinna, det gjør antagelig nav bare enda mindre samarbeidsvillig. Jada, de skal være profesjonelle og behandle alle likt, men det handler også om mennesker, desverre...... Still opp og vis nettopp de andre følelsene du føler: fortvilelse, rådvillhet. Bruk de ordene "Jeg er litt fortvilet og vet ikke hva jeg skal gjøre...." eller "Trodde vi hadde planlagt alt så godt, men nå føler jeg meg aldeles rådvill....kan dere hjelpe meg, vær så snill???" Du må rett og slett prøve å nå de ematiske følelsene deres! Det handler ikke om å smiske eller spille skuespill, selv om noen kanskje synes det høres slik ut! Det handler om å få de til å forstå hvilke følelser en slik situasjon bringer deg og din samboer i. De sitter med utallige papirmøller hver dag, og klarer ikke å sette seg inn i alle tenkte situasjoner. Men tar jeg ikke feil, så har de vært borti dette før. Hvis du er samarbeidsvillig og ikke hisser deg opp, så er det mye større sjangse for at de legger seg i selen og hjelper deg. Hvis de nøler og sier noe om at reglene er sånn og sånn, så gå litt på dem og si "vær så snill, er det virkelig ingen løsning på dette?" Believe me! Jeg har prøvd både å være sint, og å være rolig og besinnet :-) Har fått en likedan forklaring av en annen som jeg nå gir til deg, og jeg kan ikke gjøre annet enn å innrømme at hun hadde rett! :-) Jeg tror nok at du kommer til å få en ordning på det :-) Har du vurdert tidskonto? Du kan jobbe så lite du vil. Hvis du feks jobber en dag i uken i 5 uker, så vil du få tilsvarende mange dager i permisjon: 5. Du kan feks høre med nav om samboeren din kan ha pappaperm de dagene du jobber? Bare et forslag. Lykke til uansett :-)
CB-BabyBoy Skrevet 21. november 2007 #9 Skrevet 21. november 2007 Det står et egent kapittel om fedrekvote på NAV sine nettsider, men jeg klippet ut noe til deg. Det ser ut til at dere vil kunne gå inn under punkt 3 - dersom far ikke har opparbeidet rett til foreldrepenger Du kan jo se mer her; http://www.nav.no/page?id=805311849 Når foreligger det ikke rett til fedrekvote? Dersom far på grunn av egen sykdom er helt avhengig av hjelp for å ta seg av barnet. Det kan da settes fram krav overfor NAV lokalt om å få overført perioden til mor eller få utsatt perioden med fedrekvote. Dersom mor er alene om omsorgen for barnet og har rett til foreldrepenger, overføres ukene med fedrekvote til henne. Dersom far ikke har rett til foreldrepenger (ikke har vært i inntektsgivende arbeid i minst seks av de siste ti månedene), overføres ukene med fedrekvote til mor. Dersom mor har opparbeidet seg rett til foreldrepenger i en stilling lavere enn 50 prosent, overføres ukene med fedrekvote til henne. Dersom mor ikke har rett til foreldrepenger (ikke har vært i inntektsgivende arbeid i minst seks av de siste ti månedene) og har mottatt engangsstønad, har ikke far rett på fedrekvote. Far kan, dersom han har rett til foreldrepenger, benytte seg av sin selvstendige rett til å ta ut vanlige foreldrepenger.
Anonym bruker Skrevet 21. november 2007 #10 Skrevet 21. november 2007 Tusen takk for mange flotte svar Selfølgelig kommer jeg ikke til å gå ned å kjefte, jeg vet at det ikke løser noe, det er jo ikke de som sitter der som har laget reglene. Jeg skal straks ned og snakke med dem, skal bare hoppe i dusjen å se presentabel ut.. De har jo alltids egentlig vært ok å snakke med, så regner med det går greit idag også. Trenger bare litt veilednig og hjelp av dem. Håper vio finner utav en god løsning. Satser egentlig på tidskonto ja, så får se hva de sier. Men det som jeg tenker litt på er det at jeg ikke er helt sikker på hvordan vi skal gjøre det med permisjonen, og når han ev. kan steppe inn, så håper ikke at alt må være helt på plass enda. vet jo ikke hvordan hans neste studieår blir osv... Mye tanker her, men tror nok jeg skal klare å lavær med å dra frem fingen å kjefte på dem, men hvis ikke ting går helt veien så kommer nok tårene, hormonene løper nemlig løpsk.. ' Hilsen HI
Anonym bruker Skrevet 21. november 2007 #11 Skrevet 21. november 2007 JA, da hadde jeg vært å snakk med dem. Kan ikke si jeg ble noe sikrere på noe som helst. Rett og slett fordi de nekta å snakke med meg, hva er det for noe? Fikk beskjed om å komme på fellesmøte, de opplyste om ting der. Jeg sa at det hadde med andre ting å gjøre og, ikke bare permisjoenen, vell det var ingen som kunne hjelpe meg, jeg følte jeg ble kastet på dør... rett og slett. Kvinnemenneske kunne faktisk ikke vært mindre hyggelig, jeg stod der med tårer i øynene fordi hun var så innmari frekk, og fordi jeg ble så oppgitt. Men hun ville ikke høre et ord, sa bare jeg måtte komme på opplysningsmøte. Tusen takk for veeldig god hjelp...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå