lillungen Skrevet 20. november 2007 #1 Skrevet 20. november 2007 Dette spørsmålet er jo nesten utslitt, men jeg blir litt fortvilet her jeg sitter jeg. Er 14 uker på vei, og førstemann har en alvorlig hjertefeil, så jeg er jo engstelig for at årsaken hadde med matvanene mine å gjøre. Bor i utlandet, så jeg hører litt forskjellig om hva man kan spise. Har forstått det som at man kan spise Brie og Filadelifia ost o.l. så lenge de er pastauriserte. Legen min sa at jeg ikke skulle spise leverpostei, men det spiser vistnok alle hjemme i Norge. Og jeg har spist det en del før han sa det. Har også spist mye salami og skinke på brødskivene, men leste nylig at man ikke skal spise "processed food", med andre ord kjøtt behandlet med konserveringsmidler. Betyr det at man ikke skal spise pølser heller da? Og er salami og skine farlig? Skal man holde seg totalt borte fra Coca Cola, eller er det OK en sjelden gang? Utviklet svangerskapsdiabetes forrige gang, så jeg holder meg helst unna sukker uansett, også syltetøy og annet søtt pålegg, men snart er det jo ikke noe igjen man kan spise. Hva er reglene? Takk for svar!
Gjest Orkideen Skrevet 20. november 2007 #2 Skrevet 20. november 2007 Hvis du går inn på matportalen.no finner du er fin oversikt over alt du ikke skal spise under svangerskapet. Lykke til!
mamma til 2 små:=) Skrevet 20. november 2007 #3 Skrevet 20. november 2007 Jeg spiser det jeg har lyst på jeg+ jeg drikker cola hver dag
meg & to små vampyrer Skrevet 20. november 2007 #4 Skrevet 20. november 2007 Hovedretningslinjene her er vel: -ikke for mye koffein (kaffe, kola osv, litt er ok) -ikke upasteuriserte melkeprodukter -ikke rått/bare gjennomstekt og gjennomkokt kjøtt (spekekjøtt f.eks. er som regel ikke kokt/stekt, kokt skinke er kokt) -vaske grønt og frukt godt (særlig for jord) -god håndhygiene -ikke skifte kattesand og vaske seg godt etter kontakt med katter.
~Roskva~ Skrevet 21. november 2007 #5 Skrevet 21. november 2007 Hei Det høres vanskelig ut å skulle forholde seg til så mange ulike anbefalinger, i ulike land. Jeg kan i alle fall berolige deg med at det så vidt jeg forstår IKKE er noen sammenheng mellom mors kosthold under svangerskapet og utviklingen av hjertefeil hos barnet. At det eldste barnet ditt er sykt, er IKKE din feil. De norske anbefalingene finnes på matportalen.no under "kostholdsråd for spesielle grupper". Hvis du følger dem bør du være sikker på at du ikke gjør noe feil. Kanskje finnes det noen spesielle anbefalinger for mat i det landet du oppholder deg i - du får finne ut om de har noen offisielle anbefalinger som gjelder spesielt der du bor. Det sikreste er vel å ta kontakt med det organet som tilsvarer Mattilsynet der... Det går nok bra med babyen denne gangen, skal du se :-) Lykke til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå