Gå til innhold

Noen som kan svare? Ang statsborgerskap

Anbefalte innlegg

Skrevet

Blir barna som er født i Norge automatisk norsk statsborger?

Hvordan er det visst mora er norsk og faren utenlandsk?

Eller omvendt? Hvis far er norsk og mor utenlandsk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

barn født i norge får norsk statsborgerskap. Tror barnet får statsborgerskap i begge foreldrenes hjemland

Skrevet

Barnet blir statsborger i det landet det blir født! Uavhengig om noen av foreldrene er fra forskjellige land, barnet blir ikke statsborger i moren eller faren sitt hjemland.

Skrevet

Jeg har født i utlandet og barnet blir det samme som mor.Det sjekket jeg både med Norge og det landet jeg født i flr jeg fikk barnet mitt. Følger mor sa alle til meg. Så min jentes om er født i Gøteborg ble norsk statsborger.

Skrevet

Hmmm.... tante barnet mitt er født i Norge å ble Norsk statsborger fordi om mora er utenlandsk, hun fikk en gang problemer med å ta barnet med seg ut av landet pga dette, nå skal det sies at hun er statsborger i et veldig korupt land da......

Skrevet

da er det kanskje annerledes å være utenlandsk i norge enn norsk i utlandet.

Min datter bl enorsk statsborger, men fikk automatisk ett svansk personnummer. Så det mått jeg ta kontakt med konsulatet i gøteborg å få søkt om, men det tok 3 dager så hadde hun to personnummer.

Skrevet

Blir barnet født i norge vil det automatisk få norsk statsborgerskap så sant ikke mor er uten godkjent oppholdstilatelse.

Dersom far er fra et annet land er det bare å henvende seg til dette landets ambassade og snakke med de der. Dere vil da få tilsendt nødvendige papirer for at barnet da skal få statsborgerskap i dette landet også.

Det står ofte mye forskjellig i debattene om dette emenet her inne, men så lenge barnet har "to land i årene" vil det kunne beholde dobbelt statsborgerskap livet ut. Om det derimot skulle ha norske foreldre og annet statsborgerskap på grunnlag av fødested vil det måtte si ifra seg det ene ved fylte 18 eller 21 år.

Håper du fortstod hva jeg mente!

Hilsen ei med to statsborgerskap selv

Skrevet

Statsborgerskap ved fødsel

Det å bli født på norsk territorium fører ikke i seg selv til at barnet blir norsk statsborger. Det gjelder ulike regler for barns statsborgerskap avhengig av når det ble født.

Barn født etter 31. august 2006

Etter dagens lov, som trådte i kraft 1. september 2006, blir barn med norsk mor eller far alltid norsk statsborger ved fødsel. Dette gjelder uansett om barnet blir født i Norge eller utlandet, og uansett om foreldrene er gift eller ikke.

Barn født før 1. september 2006

Barn født før 1. september 2006 ble norsk ved fødsel dersom:

Mor var norsk,

Far var norsk og foreldrene var gift, eller

Far var død, men var norsk statsborger og gift med barnets mor da han døde

Dersom barnet er automatisk norsk ved fødsel, trenger man ikke melde fra for å sikre at barnet blir norsk statsborger. Men for at barnet skal få norsk pass, må man søke hos politiet, eventuelt norsk utenriksstasjon dersom man er bosatt i utlandet.

Sist oppdatert: 07.06.2007

Publisert: 20.03.2007

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...