Gå til innhold

Kan noen gi synspunkter på diverse ang amming??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tar dere vare på all utpumpet melk? Jeg har pumpet litt innimellom, 1-2 ganger daglig kanskje, og kun for å få letta litt på trykket. Da pumper jeg gjerne en stund før snuppa (18 dager gammel) skal ha mat, siden jeg får melkespreng før hun blir sulten. Er dette overskuddet verdt å fryse ned og ta vare på, eller kommer all næringa til slutt?

Noen gode råd for hvordan man unngår lekkasje og søl på natta? Jeg orker ikke å sove med bh, sover med litt stram singlet og amme-innlegg men våkner ofte av at jeg føler jeg har pupper, melk og søl over alt. Blir jo kald av å være våt også.

Hvis snuppa reagerer med vondt i magen på noe jeg har spist, hvor lang tid tar det fra jeg spiser til det går over i melka og hun evt får vondt?

Mange rare spørsmål, ja, jeg vet det. Finnes vel neppe noen fasit heller) Setter pris på synspunkter, meninger og erfaringer =)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1) Den tidlige melken er mest tørstedrikk, så kommer an på hvor mye av brystet du pumper ut. Pumper du bare "toppen" går du gipp av endel fett. Det er jo næring i den første melken også, men altså det meste fettet kommer til slutt. Jeg hadde frosset det ned. Du kan fylle nypumpet melk på allerede nedfrosset melk(sjekk ammehjelpen for oppbevaring av mm) Dyrebare dråper tenker nå jeg...

2) Lekkasje og søl er no' dritt. Jeg har vært kjempelekk- fant redningen i engangsinnlegg som jeg byttet 2 ggr i løpet av natten(etter amming). Da var jeg tørr og varm(sov med bh, jeg da). Du kan ha stikklaken under ditt eget laken, så blir ikke madrassen mettet med melk:)

3)Usikker på antall timer det tar før overgang til mm, men ville intuitivt tro rundt et par-tre timer. Det tar ca 1 time fra maten spises til den forlater magesekken og går videre til tarmen for å absorberes. Men usikker på dette med tid til melken altså.

Dette var nå mine erfaringer....

Skrevet

Jeg ville absolutt tatt vare på melken. Angrer veldig på at jeg ikke gjorde det. Driver og pumper som en gal nå for å ha litt i frysen mens når hun var nyfødt kastet jeg melken. Veldig greit å ha når du skal ha barnevakt, i grøt osv... hvis du har dypfryser holder den i seks måneder. Men husk at jo mer du pumper - jo mer øker du produksjonen - så det kan være lurt å ikke pumpe FOR mye hvis du vil bli kvitt sprengen...

Jeg ville ikke sovet med klær - særlig ikke hvis du har såre brystvorter. Bruk heller et par tjukke badehåndklær som du evt. skifter om natten hvis de blir for våte. Greit å bruke et sånt "tisselaken" til baby under lakenet også hvis du lekker mye

Vet ikke hvor lang tid det tar før magevond mat går over i melken.

Lykke til!

Skrevet

Hei! Fryst melk kan være kjekt å ha til en eventuell dag knøttet ditt skal sove borte:) Jeg ammet selv bare de første uken og lakk lite derfor sov jeg utennoe på natten, men våknet ofte opp og det var vått. jeg fant desverre ingen løsning annen med å sove med bh. ellers er chico ammeinnlegg som kjøpes på apoteket å anbefale på det sterkeste. de er superbra, de holder deg tørr. koster ca 109 kr for en stor eske.

Lykke til:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...