Muppa 3+1 Skrevet 20. november 2007 #1 Skrevet 20. november 2007 jeg venter på mensen som skal komme idag eller imorgen. idag var jeg på MR av en ankel,kne og hofftene og lurer nå på hva om jeg er gravid? man skal jo ikke ta røntgen osv når man er gravid...
Matildesnusk + lille ups Skrevet 20. november 2007 #2 Skrevet 20. november 2007 MR står for magnetisk resonans og gir ingen røntgenstråler, og er derfor sannsynligvis ikke farlig for gravide! Fordi MR er en så ny teknologi pleier vi likevel ikke gjøre MR-undersøkelser på gravide; selvsagt bortsett fra de undersøkelsene som er akutte. Dette er for å være på den "sikre siden", og ikke gjøre noe som potensielt kan skade fostret. Når jeg får kvinnelige pasienter til MR, spør jeg alltid om de kan være gravide. Hvis dette er tilfellet, forklarer jeg dem hvordan situasjonen er, og gir dem tilbudet om å gjennomføre undersøkelsen uansett - ettersom det høyst sannsynlig ikke er farlig, og det er lange ventelister osv. Noen velger å gjennomføre den, andre ønsker å vente. Når jeg derimot får gravide pasienter i CT (som er en skanner som gir røntgenstråling) lar jeg de ikke engang få tilbudet, men nekter å utføre undersøkelsen. Altså, ikke være bekymret :-) Hilsen radiograf
Muppa 3+1 Skrevet 20. november 2007 Forfatter #3 Skrevet 20. november 2007 Tusen takk for svar. Nå ble jeg veldig lettet.
Glajent@ med baby utenfo magen Skrevet 20. november 2007 #4 Skrevet 20. november 2007 En nær veninne er radiograf og min mor jobber ved røntgeninstitutt.. De tar IKKE MR av gravide i 1 trimester. Dette fordi baby utvikler så mye i 1 trimester og de er redde for å skade/ødelegge baby.. Rart det er forskjelligheter mellom radiografer på slikt!
Matildesnusk + lille ups Skrevet 20. november 2007 #5 Skrevet 20. november 2007 Grunnen til at det er forskjeller, regner jeg med er fordi det ikke står noe som helst i norsk lov om hva en kan og ikke kan i forhold til stråling og gravide. For hver pasient vil en vurdere hvilken konsekvens undersøkelsen vil ha, og en se dette opp mot den risiko som kan være til stede. Dersom undersøkelsen ikke vil ha noen umiddelbar konsekvens - f eks behandling, operasjon o.l, så vil en selvsagt råde pasienten til å vente med undersøkelsen. Jeg føler meg trygg nok i mitt fag til å kunne gi pasienten valget om han vil gjennomføre eller ikke, dersom jeg selv mener at risikoen ikke overstiger den positive konsekvensen av undersøkelsen. Noen avdelinger/institutter har laget egne prosedyrer som sier at en ikke utfører undersøkelser i 1 trimester, mens andre respekterer den vurderingen som den henvisende lege har gjort, og lar pasienten få et ord med i laget.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå