Gå til innhold

For tidlig med tilrettelegging??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Et spørsmål fra 2.trimester:

Er 16 uker på vei og jobber i helsevesenet. Spurte sjefen idag om jeg kan begynne å gå til litt lettere pasienter pga jeg blir så kvalm (kaster opp) og uvel når jeg anstrenger meg. Og som sykepleier er arb.dagen, som alle vet, preget av MYE stress og tungt fysisk arbeid. (Var til og med sykemeldt 1 uke for litt siden, pga kvalme/oppkast).

Det svaret jeg fikk var "Hmmmm...det er vel litt for tidlig å begynne å tilrettelegge jobben allerede vel??!"

Kan de si sånt??!:-0 Ble helt paff jeg!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klart du ble paff..selvfølgelig bør de tilrettelegge for deg med en gang du føler for det..ellers risikerer de jo at du blir sykemeldt i stede da..fordi du ikke orker åjobbe..kjedelig å få slik kommentar

Skrevet

nei IKKE FOR TIDLIG!!

Blir så jævlig sint når folk ikke blir glade for at vi prøver å jobbe så lenge som mulig!! Det fører jo bare til at folk ikke tør å passe på, så blir de 100% sykemeldte og får enda mer "kjeft"

Det at du ønsker tilrettelegging er jo bra, da slipper de at du blir sykemeldt!! Du kan rett og slett gå til legen din, få aktiv sykemelding med krav om tilrettelegging!

Lykke til, synn det skal være sånn!!

Skrevet

Du må da kunne få tilrettelegging så tidlig om det er behov for det. Det må da være bedre det enn at du ender opp med å bli sykemeldt igjen. Jeg ville ha prøvd å snakket med de en gang til, forklare situasjonen og si at dette er nødvendig for at du ikke blir sykemeldt igjen

Skrevet

For en teit sjef du har!! Da hadde jeg IKKE fått dårlig samvittighet om jeg hadde blitt fullt sykemeldt etterhvert altså!! Sjefens egen skyld, som ikke gidder å prøve engang.......:/

Skrevet

Nei, er vel ikke for tidlig med tilrettelegging så fremt du har behov for det vel.... MEN når det er sagt, jeg jobber i helsesektoren selv, er nattevank på et sykehjem.... Vi er 4 nattevakter på ca 80 pasienter. Har selv vært borti å vært på samme gruppe som ei som var gravid, og det var SKIKKELIG slitsomt... Pga kvalme og vond rygg osv, ble vi andre nødt til å gjøre alle tunge oppgaver, og det synes jeg blir helt feil. Da er det bedre å sykmelde seg 100%, slik at man ikke ødelegger de andre man jobber sammen med....

Skrevet

Anonym da det finnes andre muligheter enn 100% sykemeld..

Du din arb. giver og nav har det best med at du er i jobb så lenge som mulig;-)

Jeg har selv slitt noe vakent med oppkast..jobber på sykehjem som hjelpepleier..

Det du får legen din til og gjøre er at du ber han sykemelde deg enten på aktiv sykemeld for da må de leie inn en for deg..

Eller du kan sykemeldes fra hvisse arb oppgaver..

Jeg har 75% stilling men jobber med gradert sykemelding og jobber derfor 50% nå.. og er sykemeldt fra stell..

Da må arb giver tillrettelegge for deg..og kan eller vil han ikke dette blir du 100% sykemeldt..

På meg har de søkt om et tilskudd..jeg jobber kun dagtid og fritatt fra stell og de dagene jeg jobber får de 270kr dagen for, for og holde meg i jobb..

Masse lykke til...og ikke gi deg;-)

Skrevet

jeg er selv sykepleier av yrke ,fikk tilrettelagt med en gang jeg ble gravid. jordmor har sånn skjema som hverken jobb eller nav kan krangle på. når du leverer dette skjemaet ., så ¨må de tilrettelegge til deg ,, Lykke til

Skrevet

det er jo ikke den gravides feil at det gikk utover dere andre da.....sjefen må jo sørge for at det er nok folk på jobb...

Skrevet

"det er jo ikke den gravides feil at det gikk utover dere andre da.....sjefen må jo sørge for at det er nok folk på jobb.."

Helt klart, men det fungerer ikke alltid slik i helsesektoren, dessverre. Det var ikke miin hensikt å antyde at det var det gravides feil heller.

Men i vårt tilfelle, var ikke den gravide i stand til å gjøre noe som helst annet enn å dele ut medisiner (hvilket ikke skjedde så mange ganger i løpet av en natt).

Og dersom man er såpass dårlig, mener jeg at det er best at man holder seg hjemme, for da er det begrenset hvor mye man kan tilrettelegge:)

Skrevet

anonym 13:18

MEn da skjønner jeg hva du mener, hvis personen ikke får gjort NOE er det kanskje best å være sykemeldt...men er en vanskelig ting det hele!

Skulle vært bedre muligheter!!!

Skrevet

Var sånn jeg også trodde det skulle være!!! Men idag da jeg kom på jobb stod jeg oppført på bl.a. to av de tyngste pasientene vi har, i tillegg til en hel liste med andre... Spurte før vi kjørte ut på morgenen (jobber i hj.tjenesten) om jeg kunne få hjelp til den ene av de tyngste pasientene, men svaret jeg fikk: "nei, det er ingen som har kapasitet. Det er sååå mye å gjøre idag!!" Og jeg var inne til lunsj klokken HALV TO!!!:( (sist av alle) Gikk rundt med bankende hodepine og var skikkelig uvel resten av dagen... Vet ikke hvor lenge jeg klarer å ha det sånn... *Hilsen meg øverst på siden her, som startet denne tråden*

Skrevet

Tror arbeidsgiver har plikt til å tilrettelegge for deg. Jeg jobber som førskolelærer og har hatt tilrettelegging på jobb i ca 1,5 mnd nå. Arb.giver pålegger meg to 15min ekstra pause i løpet av dagen.

sist jeg var til JM reduserte hun stillingen min til 80%, jobbet 100% helt til nå. De resterende 20% får jeg svangerskapspenger for. Så nå kjennes det ut som at jeg skal klare å jobbe til jeg går ut i permisjon 23 des:)

Ble kanskje bare rot og forvirrende dette....

Men lykke til, slik det er på jobb for deg nå, holder ut ikke ut lenge!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...