Gå til innhold

For tidlig med tilrettelegging?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er i uke 16 og jobber i helsevesenet. Spurte sjefen idag om jeg kan begynne å gå til litt lettere pasienter pga jeg blir så kvalm (kaster opp) og uvel når jeg anstrenger meg. Og som sykepleier er arb.dagen, som alle vet, preget av MYE stress og tungt fysisk arbeid. (Var til og med sykemeldt 1 uke for en stund siden pga kvalme/oppkast).

Det svaret jeg fikk var "Hmmmm...det er vel litt for tidlig å begynne å tilrettelegge jobben allerede vel??!"

Kan de si sånt??!:-0 Ble helt paff jeg!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, dette kan hun ikke si. jeg er selv sykepleier, og når jeg var hos min lege på første timen, var jeg uvel og kvalm. Jeg ønsket ikke jobbe nattevakter. Da sa hun at hun ikke ville sykemelde meg fra nattvakter i første omgang, FORDI min sjef har en PLIKT på å tilrettelegge i arbeidet så langt det er mulig!! må da være billigere for henne å tilrettelegge enn å motta en sykemld fra deg pga manglende tilrettelegging??

Skrevet

er da aldri for tidlig for tilrettelegging..

sjøl må eg få en ny plass å jobbe pga at det ikke er egnet plass å jobbe for gravide.. aldri snakk om at det er for tidlig og de startet med jakten på ny plass til meg for noen uker siden før eg bikka 12 uker.. sånn er det bare, de har plikt til å tilrettelegge... må legge til at de enda ikke har funnet ny plass til meg, men samtidig er eg sykemeldt til midten av desember..

Skrevet

Er ikke for tidlig med tilrettelegging nei. Begynte selv med den rundt uke 17-burde gjort det før, men min arb.giver sa det samme som din-så det endte med at jeg heller ble sykemeldt. Har gått endel runder med arbeidsplassen min for å få de til å tilrettelegge.

Jobber som sykepleier og pasient tyngden er slik at valget var tilrettelegging eller sykemelding. Slik jeg fikk det fremlagt i starten fra min sjef, så foretrekker de heller at gravide går over på sykepenger-for da kan de bare ansette noen i vikariat fortest mulig.

Skrevet

For en teit sjef du har!! Da hadde jeg IKKE hatt dårlig samvittighet hvis jeg ble fullt sykemeldt etterhvert altså!! Sjefens egen skyld, som ikke gidder å prøve engang.....:/

Skrevet

Herregud, noen folk er bare helt håpløse som sjefer. Jeg skjønner ikke hva de tenker med. Det må jo være bedre for en sjef å være på den ansattes "side" og tilrettelegge. Dette gir jo fornøyde og lojale ansatte. Hadde jeg fått et slikt svar av min sjef så hadde jeg også sykemeldt meg uten dårlig samvittighet. Men, vi er jo ikke syke, og trenger jo ikke alltid sykemelding, men sykepleie yrket er tungt, og kroppen blir tung og vanskelig å ha med å gjøre når man er gravid, så slik jeg ser det skulle det bare mangle med tilrettelegging.

Mitt "råd" er....gå å sykemeld deg med god samvittighet, å være hjemme kan være kjedsommelig, men lån bøker på bibliotektet, eller sett deg mål å bli flink å bake, lag noe godt hver dag....he he....Mest av alt NYT SVANGERSKAPET, og drit i sjefen og jobben din. :-)

Skrevet

jeg skal få tilrettelegging den dagen jeg kommer tilbake fra sykemelding (begynnelsen av desember..), tror faktisk sjefen ble letta at jeg ba om det, for han har hatt litt problemer de dagene jeg har måttet gått hjem.. hehe..

jeg er nå 19 uker på vei..

jobber en i en IA bedrift, så SKAL det tilrettelegges dersom en ber om det.. jeg jobber som postbud og det er tungt nok til vanlig, men enda mer nå når jeg er gravid, og jeg skal da få slippe å kjøre så mye..

jeg får vel tilrettelegging på opptil 2-3 timer dagen..

Skrevet

sjefen mim mener motsatt. Ble kalt inn på kontoret i uke 17 og pratet om tilrettelegging, han ville begynne med det med en gang, for og beholde meg i jobb så lenge som mulig.

jeg jobber i hjemmesykepleie og blir nå skjermet for de tyngste stellene, "katte"steder, veldig urene steder og stress.

Fått beskjed om og si ifra med en gang, dersom jeg ikke synes det er nok. På slutten får jeg nok mer kontor jobb.

Skrevet

Huh!

Det der skulle du nesten fått skriftlig og gitt videre til nav som ris på baken til arbeidsgivern din. (Så får de ikke refundert utgifter etc.)

Skrevet

Det er sjefen sin det :-D

Sånn vil vi andre og ha det hehe

Skrevet

Var sånn jeg også trodde det skulle være!! Men idag da jeg kom på jobb stod jeg oppført på bl.a. to av de tyngste pasientene vi har, i tillegg til en hel liste med andre... Og var inne til lunsj klokken HALV TO!!!:( (sist av alle) Spurte t.o.m før vi kjørte ut på morgenen (jobber i hj.tjenesten) om jeg kunne få hjelp av noen til den ene av de tyngste pasientene, men svaret jeg fikk: "nei, det er ingen som har kapasitet. Det er sååå mye å gjøre idag!!" Gikk rundt med bankende hodepine og var skikkelig uvel resten av dagen... Vet ikke hvor lenge jeg klarer å ha det sånn... *Hilsen meg øverst på siden her, som startet denne tråden*

Skrevet

Ta det opp med tilitsvalgt/fagforbundet.

Evt snakk med fastlegen og få han til å gi deg aktiv sykemelding el.lign...

Skrevet

Jeg var hos jordmor i går og fikk veldig nyttige opplysninger vedrørende dette temaet. Er selv 40 % sykemeldt og har vært gradert sykemeldt siden uke 12 - er nå i uke 18.

Det hun nevnte var at hvis det er slik at arbeidsgiver gir tilbakemelding om at han ikke kan tilrettelegge for deg som gravid - har du krav på SVANGERSKAPSPENGER resten av graviditeten - frem til du har krav på permisjonspengene.

Hun belyste deg jeg ikke har tenkt på - og det er jo at nå bruker jeg opp sykepengerettighetene mine. Du har jo kun krav på det sammenhengende i ett år (uansett om du er gradert eller 100 prosent sykemeldt) etter dette må du jobbe i 26 uker (tror jeg det var) sammenhengende før du har krav på sykepenger igjen.

Skrevet

Et lite spørsmål ang det der med sykemelding og sånn... Hvis jeg er sykemeldt hele svangerskapet så har jeg vært sykemeldt i 7 måneder ca. Opparbeider jeg meg evt nye rettigheter når jeg er i permisjon? Eller gjelder det kun hvis du har vært borte et helt år at man har vært borte at man må opparbeide nye rettigheter til sykepenger? Og svangerskapspenger, hvor mye tilsvarer det?

Jeg fikk tilrettelagt jobben fra uke 6. Det var helt tydelig ikke populært... Etter uke 11 ble jeg sykemeldt fordi sjefen min plutselig snudde på flisa og ga meg bare tunge pasienter igjen, fordi vi alle måtte trå til. Og jeg hadde (quote): bare å rette meg etter hva hun sa. Jeg ble totalt sjokkert. Gikk inn til mine ufattelig vanvittige tunge pasienter og stelte. Det resulterte i at ryggen ga totalt etter. Nå 3 uker etterpå har jeg fortsatt problemer med å gjøre for mye på en dag fordi ryggen gir etter. Sjefer kan være så utrolig lite ydmyke innimellom, og jeg har ikke tenkt å la meg selv ødelegge av en jobb!

Skrevet

Forstår at enkelte har det tøffere enn andre, men samtidig så man tåle litt når man går gravid. Jeg synest at alt for mange utnytter situasjonen og både sykmelder seg og starter med deltid for tidlig. Selvfølgelig har noen mere plager enn andre og det kommer ann på jobben, men det er også noen som har en alt for lav terskel og det er mange som synest at det er stas å få mere tid hjemme til å pleie seg selv og benytter anledningheten, Jeg er ikke for dette.

Er selv i 17 uke og har ennå ikke tatt det opp med min arbeidsgiver. Og, ja jeg har vært kvalm og dårlig til tider. Energien har vært totalt borte,men svangerskap er naturlig og ikke noen sykdom.

Ta dere sammen jenter.

Skrevet

Trodde jeg var den eneste som slet med sjefen og jobbsituasjonen. Dette har heldigvis, etter uker med tårer og frustrasjon (stakkars mannen min), ordnet seg. Jordmor fylte ut skjema om tilrettelegging der hun skrev at jeg burde gjøre annet arbeid enn konstant stående arbeid 40 timer i uka. Sjefen mente dette var helt umulig å få til for det ville bli for dyrt å ta inn en person for meg deler av tiden. Men han skrev på at tilrettelegging ikke var mulig, og jeg har nå fått innvilget svangerskapspenger slik at jeg jobber 60 % og er hjemme 40 % med full lønn. Men kjenner veldig på jeg ikke skal tilbake til den jobben der etter permisjon. Fikk til og med beskjed fra sjefen om at det beste var om jeg kunne gå ut tidligere i permisjon slik at han kunne ta inn en person og ikke lide økonomisk tap... Jeg var vel i uke 20 da dette ble gjennomført.

Skrevet

jeg jobber 100% stilling og har ikke kleget til sjefen min selv, er han som vil ha meg i jobb lengst mulig, så da er det viktig med tidlig tilrettelegging. det betyr ikke at vi ikke skal jobbe lenger, men slippe det tyngste. i omsorgsyrker kan vi ikke si at vi ikke løfter over 20 kg. og det sliter på bekken, som tøyes fra før, synes det er supert og få det tilrettelagt, så jeg kan være leenge i jobb, vil helst ikke bli sykmeldt før perm. så sette er IKKI sutter fra oss stakkars gravide damer!!

Skrevet

Syns det er interssant at denne typen innlegg alltid blir signert med "anonym". Dette er de holdningene som gjør at alt for mange gravide tøyer strikken alt for lang og så sier det skikkelig stopp - i stedenfor at det blir tatt hensyn til graviditeten og folk kunne holdt seg i arbeid MYE lengre. Graviditet er ingen sykdom men det er en tilstand som gjør at kroppen bruker energi på andre ting enn vanlig...

"Resultat frå prosjektarbeid i Troms viser at vi ved hjelp av oppfølging og tilrettelegging kan få gravide til å stå lengre i jobben sin. Nøkkelen til dette er dialogen mellom arbeidsgivar og arbeidstakar: Den tilsette må bli sett og høyrd og få høve til å påverke sin eigen situasjon.

Overlækjar og forskar ved Statens arbeidsmiljøinstitutt (STAMI), Petter Kristensen, forskar mellom anna på arbeidsmiljø og inkluderande arbeidsliv. På konferansen snakka han om kva tilrettelegging for gravide tyder.

– Vi veit at dei som får tilrettelegging på arbeidsplassen, har lågare sjukefråvær i svangerskapsperioden enn dei som ikkje får tilrettelegging. Dette gjeld særskilt dei som arbeider skift, natt eller kveld, seier Kristensen."

Skrevet

Tydelig at du ikke har vært særlig plaget med ryggen da. Tipper pipa hadde fått en annen lyd da...

Er ikke akkurat snakk om å gå hjemme å pleie seg selv, som du sier. Dagene blir ganske lange når du er sykmeldt store deler av svangerskapet. Denne gangen har jeg redusert stillinga mi, så jeg heller kan jobbe lenger. Var ikke gøy å gå hjemme fra uke 22 sist...

Så vær litt forsiktig med hvordan du formulerer deg du...

Plutselig er det din egen rygg som klikker...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...