Gå til innhold

Roastbiff

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har helt glemt meg og spist en del roastbiff i dag. Dette var vel noe man burde unngå under graviditeten...? Men... det er liiiiiiten sjanse for at det kan skje noe ikke sant??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

spist er spist. Spiser man det en gang så går det helt sikkert helt bra. Men man kan i teorien være uheldig-så lurt å unngå det videre.....

Skrevet

Har også spist det, det går nok bra. Viktig å ikke bli helt hysterisk heller.

Skrevet

Jeg har spist det mange ganger, men jeg kjøper alltid den som er helt gjennomstekt. Tror det er Gilde sin jeg har kjøpt.

Skrevet

er det ikke derfor det heter "roast" biff for roast betyr rå? Da er den ikke gjennomstekt.roastbiff er ikke et eget kjøttslag, men måten kjøttet er stekt på...gjennomsteker du det er det stek eller noe annet, ikke roastbiff ihvertfall

Skrevet

Roast betyr stekt, ikke rå, og roastbiff kan være stekt på mange måter, men kalles fortsatt Roastbiff.

Skrevet

jeg tror dette går helt fint, folk er jo helt hysteriske. jeg spiser det jeg har lyst på, bare i moderate mengder. og passer på at det ikke har gått ut på dato for det er ikke bra. kos deg mens du er gravid! da har babyen din det bra oxo.

Skrevet

Jeg tror også dette går helt bra, det er svært liten sannsynlighet for at du finner disse bakteriene i norsk kjøtt i utgangspunktet. Jeg har også spist noen roastbiff skiver i løpet av svangerskapet, tror ikke det er ett problem, greit å passe på at de er ferske og spis de skivene som er mer gjennomstekt.

Skrevet

Det var bra å høre! Har aldri hørt om noen som har blitt syke i graviditeten... Roastbiffen er jo ikke gjennomstekt når den er rød i midten, mange som sier den er stekt... Jaja, det var godt i allefall!

Skrevet

Etter min mening, så er det ikke roastbeef hvis den ikke er rosa/rød i midten.. MEN, borsett fra det, så er det faktisk ikke farlig HVIS kjøttet den er laget av har vært frosset først.. Det dreper Toxo bakterien som evt er i rått /ikke gjennomstekt kjøtt. Hvis du kjøpte ferdig oppskåret i butikken, er det selvfølgelig umulig å vite om kjøttet hadde vært frosset før det ble stekt osv...

Men uansett så går det helt sikkert bra. Skulle du få helt "hetta", be legen ta en toxo prøve av deg om ca tre uker. Den bakterien slår ikke ut med en gang... OG worst case, HVIS du får det, så behandeler man det og alt går som regel bra!

:o)

Skrevet

jeg elsker roastbeef og har eti masse masse..

liker ikke hysteri.

men har også hørt at om man spiser sånt mye.. at man har "antistoffer" eller noe i seg ..om dere skjønner:)

Skrevet

Er det hysteri å ikke spise roastbeef som er rå inni? Jeg syns ikke det, når det anbefales på matportalen at gravide ikke skal ha rått kjøtt. Syns mange bruker "hysterisk" i utide om de som er forsiktige og følger råd fra myndighetene.

Skrevet

Man har kun antistoffet mot dette hvis man allerede har smitten i seg, I norge er ikke dette sååå vanlig som i land lenger sør i europa. Dette blir sjekket på den første blodprøven i sv.skapet. Er man positiv da, kan man spie "hva man vil" uten å tenke på toxoplasmose...

Men de "fleste" er ikke positive fra før, altså må man passe på for ikke å få den bakterien, som faktisk kan skade fosteret uten behandling.. Ikke hysterisk å ta forhåndsregler på noe som kan ha alvorlige konsekvenser for dne lille, selv om sjansen er små.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...