Gå til innhold

Blir barnet medlem av statskirken?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Både jeg og sambo har meldt oss ut...Blir barna automatisk medlemmer eller hva skjer? hvor sier man ifra? Jeg er veldig imot å være medlem av statskirken, så jeg vil hvertfall ikke at barnet mitt skal være det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, dersom du døper barnet blir det medlem av statskirken....

Skrevet

Hei!

Hvis ingen av dere er medlem skal han/hun egentlig ikke bli registrert i registeret. MEN det er dessverre mye feil i det registeret (fordi et eller annet tilsyn nektet kirka å gjøre jobben skikkelig da det ble oppretta) noe vi hele tiden prøver å rydde opp i...

Uansett blir ingen "automatisk medlem". Dersom medlemmer ikke døper barna sine blir de stående som "tilhørende", men en annen fargekode, i registeret til de er 18 år. Da blir de strøket hvis de ikke har latt seg døpe.

De som er registert som medlemmer og får barn skal i teorien få tilsendt et brev med invitasjon til dåp - får du et sånt brev ta kontakt med avsender og sjekk opp...

Skrevet

Du trenger ikke å si i fra, men sjekk det etter noen år likevel. Det er nemlig sånn at hvis foreldrene er medlem blir barna registrert uten å bli fullt medlem. Noen ganger registrerer de barn av ikke-medlemmer også. Det skjedde med mannen min og han oppdaget det ikke før han var 25 år. Da hadde han vært medlem av HEF i 10 år.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...